Colectiile muzeelor de arta contemporana ascund uneori lucrari cu povesti cel putin la fel de interesante ca acelora care au marcat perioada clasica si renascentista. Artistii au pasit cu curaj pe calea unor noi mijloace de expresie, “neconventionale”, inca de acum circa doua secole. Astfel, se poate spune ca dupa declansarea curentului impresionist, care a atins apogeul in artele vizuale prin opera lui Monet, inventivitatea artistilor s-a dovedit a nu mai avea limite.
Andy Warhol este un artist nascut la circa jumatate de secol, prins intre cele doua tendinte– moderna si conservatoare – ce se manifestau cu putere in Statele Unite ca si pe batranul continent. Una dintre contributiile care i-au adus prestigiul peste ocean, ca figura marcanta a curentului artistic Pop Art, are legatura cu pasiunea nemarginita pe care o avea pentru reclame.
Andy Warhol debuteaza ca grafician, executand ilustratii pentru jurnalele de moda care vor ajunge sa fie rapid apreciate. La inceputul anilor saizeci, Warhol incepe sa picteze, dar fara a renunta la estetica reclamei. Ciclurile de sticle Coca-Cola si cutiile de supa Campbell’s sunt produse pure ale culturii populare de masa.
Acestea din urma l-au inspirat pe Andy Warhol in primele desene expuse de el intr-o galerie de arta. Acest lucru s-a intamplat in anul 1962. La acea vreme compania Campbell’s Soup vindea 32 de varietati cu arome diferite.
Folosind un proces semi-mecanizat, Warhol a aplicat aceeasi imagine matriciala pe 32 de panze, apoi a pictat manual caracteristicile care le individualizau. Reflectand asupra carierei sale, Warhol afirma candva, intr-un interviu, despre Campbell’s Soup Can ca ar fi creatia lui preferata. Cu siguranta, aceasta constituie una dintre operele care se identifica cel mai bine cu persoana sa. Colectia Campbell’s Soup Can se afla in prezent la Muzeul de Arta Moderna din New York.
Sursa foto: wikipedia.org
I. C.