In drum spre Capitala Culturala Europeana de anul acesta, spectacolul new-yorkez face un popas la Teatrul Act, la cererea expresa a Savianei Stanescu, care doreste sa ofere publicului bucurestean o montare extrem de apreciata la New-York, dupa un text inspirat de povestile unui Bucuresti pe care l-a parasit cu patru ani in urma.
"Vreau ca publicul romanesc sa vada ce fac eu la New York. E important pentru mine si imi asum riscurile de rigoare referitoare la felul in care publicul si critica vor reactiona la piesa mea. Desigur ca sper sa le placa, dar mai important este ca sa share (impartasesc) piesa mea si creativitatea mea cu cei de acasa. Am scris aceasta piesa intr-un context diferit de cel teatral romanesc, dar sper ca are o universalitate ce va trece de orice bariere, mai ales ca publicul romanesc e unul emancipat in materie de teatru. Stiu ca partea mai delicata este faptul ca abordez un subiect al istoriei recente - Revolutia romana, Ceausestii - si s-ar putea ca unii oameni sa nu suporte transfigurarea dramatica a unei experiente traite. Unele rani nu s-au inchis inca in sufletele oamenilor sau in <> colectiv al romanilor. Crizele politice si personale prin care am trecut cu totii in ultimii ani ne fac sensibili la anumite realitati prezentate pe scena. Dupa cum si cronica la <> din The New York Times puncteaza, piesa mea e <>, sa ne <> demonii trecutului ca sa putem sa ne vedem de viata noastra.
Am vrut sa explorez un subiect <> ca modul in care traumele colective afecteaza individul, faptul ca micile noastre vieti sunt determinate de marile izbucniri isterice & istorice ale socialului si politicului.", ne-a declarat Saviana Stanescu.
"Intriganta si spectaculoasa noua productie a Teatrului La MaMa dupa piesa scrisa de Saviana Stanescu, este un exercitiu de exorcism si, cu siguranta, un semn plin de speranta de vreme ce Ceausestii sunt prezentati in ipostaza de clowni insetati de sange", scria The New York Times. "O viziune unica asupra emigrarii", asa cum a fost considerat, textul Savianei Stanescu subintitulat "o poveste paroasa in doua acte si patru anotimpuri", este o istorie dulce-amara, cu accente de teatru absurd, pusa in scena de Benjamin Mosse, regizor care in prezent colaboreaza la New York cu Richard Schechner ca director artistic asociat pentru East Coast Artist, companie de teatru interesata in special de dramaturgie internationala contemporana. Muzica spectacolului este compusa de pianistul roman Lucian Ban.
In exclusivitate pentru ziarul ZIUA, Ioana Moldovan, managerul artistic al Teatrului Act, ne-a spus istoria unui spectacol eveniment: "Prin toamna lui 2005 eram la Cluj Napoca si participam la o intalnire interuniversitara intre Facultatea de Teatru din cadrul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica "I. L. Caragiale" Bucuresti si Facultatea de Teatru si Televiziune din cadrul Universitatii Babes - Bolyai din Cluj. Printre evenimentele intalnirii figura si lansarea volumului de dramaturgie "Waxing West/ Sa epilam spre Vest" al Savianei Stanescu, o editie bilingva (romano-engleza) scoasa la Editura Eikon/ Teatrul Imposibil. Se ocupase de traduceri un coleg student de la sectia de Teatrologie a Universitatii clujene, foarte talentat si interesat de opera Savianei: Eugen Wohl. Am luat cartea fara sa stiu atunci ca voi pune umarul la prima reprezentatie a piesei pe taram romanesc. Dupa un an am avut ocazia sa o intalnesc pe Saviana la Bucuresti, prin amabilitatea doamnei Ioana Ieronim.
In urma cu patru luni, prin februarie, Saviana ne-a intrebat daca Teatrul Act ar fi interesat sa gazduiasca o reprezentatie a spectacolului <> produs la Teatrul La MaMa (New York) inainte de reprezentatia angajata in cadrul Festivalului International de Teatru de la Sibiu. Am spus <> fara sa stam pe ganduri. Iar acum suntem cu 24 de ore inaintea evenimentului propriu-zis. Totusi, chiar daca se intampla la Teatrul Act, evenimentul este un efort comun al mai multor parti: Teatrul Odeon, care prin doamnele Dorina Lazar si Alina Moldovan, ne-a pus la dispozitie elementele de decor necesare spectacolului; domnul prof. univ. dr. Ion Gheorghe Rosca, Rectorul Academiei de stiinte Economice Bucuresti care ne-a ajutat cu gazduirea celor 14 invitati si care astfel a facut posibla intalnirea de marti seara.
Recomand spectacolul tuturor iubitorilor de teatru, desi sala Teatrului Act are numai 107 locuri si, prin urmare, nu va fi loc pentru toti cei care vor dori sa-l vada."