Papa Inocentiu al X-lea vazut de Velazquez este deja un om batran, care ajunsese la o varsta venerabila pentru acea vreme, dar pare ca in figura sa uscativa si privirea directa, aspra, si-a pastrat nu doar limpezimea judecatii, dar si puterea de a conduce si de a-i face pe altii sa se supuna fara cuvinte. Cromatic intreaga compozitie este dominata de rosul visiniu, elegant, somptuos, pe masura unui papa, si daca artistul a ales sa nu redea o pretinsa frumusete virila, eventual sa il intinereasca pe Papa (asa cum poate ar fi facut un pictor mai tanar si dornic sa cucereasca bunavointa acestuia), rezultatul final este si astazi impresionant. Asezat, demn, tinand in mana stanga o bucata de pergament pe care se poate deslusi semnatura pictorului, Papa isi priveste fara ezitari posibilul interlocutor, dominand intr-o eventuala intalnire prin vointa si experienta. Un conducator care a ajuns poate aproape de sfarsitul vietii pamantesti – nascut in 1574, a detinut functia de papa din 1644 pana in 1655 – dar nu pare sa isi fi pierdut din putere si forta.
In 1953 Francis Bacon avea sa socheze printr-o reinterpretare stranie a celebrului portret in “Studiu dupa Portretul Papei Inocentiu al X-lea de Velazquez”, doar una dintr-o lunga serie de lucrari inspirate de una dintre cele mai cunoscute lucrari ale artistului spaniol. Asa cum s-a intamplat si cu originalul, aceasta noua versiune avea sa fie considerata de critica una dintre marile reusite ale pictorului, un omagiu adus de Bacon unuia dintre maestrii care l-au influentat si marcat pentru toata viata.