Opera Rodicai Maniu se constituie pe cateva axe tematice (punctate si prin cele 91 de lucrari prezente in selectia de la MNAR), dintre care peisajul este un gen predilect. In prima perioada, artista a pictat imagini ale locurilor prin care a trecut, cu precadere din Franta si Italia ("Havuz la Tivoli", "Peisaj-Cenzano", "Peisaj din Roma", "Peisaj din Corsica"). Dupa casatoria cu Samuel Mutzner - alaturi de care a facut lungi calatorii - descopera farmecul Orientului. O atrage arhitectura asezarilor ("Pravalii din Damasc", "Strada din Orient" - foto stanga), forfota bazarelor ("Interior de bazar la Ierusalim"), viata cotidiana a localnicilor ("Arabi", "Moscheea Omar"). Rodica Maniu a intrat in constiinta contemporanilor si ca poeta a marii, a Dobrogei, a privelistilor din Balcic, Caliacra, Cavarna ("Stanci la Caliacra", "Capul Caliacra" - foto dreapta). Artista s-a remarcat, de asemenea, prin interesul constant acordat vietii rustice ("Culesul bumbacului", "Fete la cules de mere", "Cules de vie", "La vie", "Sezatoare la tara") si portretisticii ("Femeie in albastru", "Balerina", "Femeie cu mandolina", "Cantareata din lauta", "Portret de copil", "Portret de batrana", "Mama artistei").
Rodica Maniu s-a nascut la Bucuresti, in 1890, intr-o familie de intelectuali. Mentorul care a initiat-o in limbajul plastic a fost pictorul Nicolae Vermont, recomandat de Nicolae Grigorescu la solicitarea familiei. Intre 1905-1908, si-a insusit, sub indrumarea acestuia, mai intai "gramatica" desenului, acoperind saptamanal un caiet cu "impresii grafice". Ulterior a abordat pictura, fiind atrasa de peisaj. Dupa absolvirea liceului, s-a indreptat spre Paris, unde, incepand cu 1909, a frecventat cunoscutele Academii Julian si La Grande Chaumiere, cultivandu-si tehnica picturala.
"Dupa o jumatate de veac de la ultima aparitie in fata publicului, Rodica Maniu demonstreaza, prin lucrarile reunite in aceasta expozitie, ca este un important punct de referinta in plastica romaneasca. Creatoare a unei opere cu structura polifonica, ea adreseaza artistului si privitorului de astazi intrebari ce-si pastreaza o nealterata actualitate", afirma organizatorii. (L.D.)