La varsta de 21 de ani, Michelangelo (1475-1564) efectua prima calatorie la Roma. Zelos sa aprofundeze cunostintele despre marile opere ale Antichitatii, tanarul maestru florentin este angajat intr-o lucrare ce va pecetlui viitorul sculpturii, purtand-o pe cele mai inalte culmi. Unul dintre factorii care au contribuit decisiv la aceasta reusita fara egal in istoria artei a fost descoperirea catorva capodopere antice, petrecuta in acelasi interval de timp, care au relansat in lumea civilizata de atunci vechile concepte estetice. “Pieta”, cea mai reusita si mai clasica sculptura renascentista, a fost comandata de cardinalul Jean de Billheres si finalizata de Michelangelo pe cand avea doar 24 de ani.
Initial a fost amplasata in capela Santa Petronilla dar ulterior a fost mutata pe partea dreapta in bazilica Sf Petru unde se gaseste actualmente. Compozitia rezultata dintr-un singur bloc de marmura de Carrara, in mai putin de 2 ani, are forma piramidala si inchipuie scena in care Fecioara Maria il tine in brate pe Iisus dupa crucificare. Aceasta tema de origine nordica, desi populara in Franta la vremea respectiva, reprezinta o noutate pe teritoriul Italiei. Interpretarea data de Michelangelo ramane unica intrucat impleteste idealurile de frumusete renascentiste cu cele naturaliste.
Pe chipul femeii se intrezaresc senintatatea si nadejdea in atotputernicia Fiului. Corpul ei acoperit cu falduri bogate a fost supradimensionat de Michelangelo pentru a crea impresia ca este capabil sa sustina greutatea unui om adult. Reprezentarea Mariei ca o femeie tanara a generat numeroase critici la adresa autorului, insa potrivit acestuia nu ar fi incercat decat sa surprinda castitatea si nobletea spirituala a Maicii Domnului. Trupul Mantuitorului este sculptat perfect din punct de vedere al proportiilor dar ii lipsesc din palme semnele crucificarii. Intocmai ca Leonardo da Vinci, contemporanul sau, Michelangelo si-a dedicat in secret o buna parte din activitate studiului anatomiei.
Contemporanii ar fi atribuit lucrarea Pieta unui alt sculptor si din acest motiv, artistul si-ar fi inscris numele pe centura de pe pieptul Mariei. Pieta ramane singura capodopera semnata de Michelangelo, restul lucrarilor fiindu-i atribuite pe considerente artistice si stiintifice.
Pe parcursul timpului, Pieta a suferit numeroase deteriorari, cea mai mare in 1972, de Duminica Floriilor, cand un geolog cu probleme psihice a atacat sculptura cu un ciocan geologic. Multe dintre bucatile de marmura care au cazut au fost returnate de martorii evenimentului, altele insa nu au mai fost gasite niciodata. Nasul Fecioarei Maria a trebuit sa fie reconstituit dintr-un bloc taiat din spate. O copie a statuii Pieta, realizata de sculptorul Toth Istvan, a fost amplasata in 1906 si in fata bisericii romano-catolice din Oradea.
7 octombrie 2013
I. C.
editor artline.ro