Lucrarea de arta performativa face parte din expozitia „Cumintenia Pamantului. Aceasta nu este o piatra” si marcheaza ultima sa zi de vizitare. Artistul abordeaza lucrarea lui Constantin Brancusi plecand de la nenumaratele interpretari pe care sculptura le-a primit de-a lungul timpului.
Am ales sa animez „Cumintenia Pamantului”, intr-o camera neagra, in intuneric, intr-un darkroom - care este si un spatiu queer. Lucrarea e absenta si prezenta in acelasi timp, obiect si subiect. Nu poate fi usor descrisa, numita, masurata si identificata, iar in felul acesta are posibilitatea de a scapa din interpretarile si agendele care i-au fost atribuite atat de insistent de-a lungul timpului si poate deveni altceva, fara limite si dincolo de un spatiu bine delimitat. Depersonalizarea din intuneric, departe de a fi inteleasa drept ceva negativ, produce un puternic si necesar potential politic si afectiv, al unei noi subiectivitati, in sensul propus recent de teoreticianul Andre Lepecki, afirma artistul Manuel Pelmus.
Manuel Pelmus are o formatie de coregraf si dupa o lunga experienta pe scena internationala de dans contemporan si-a indreptat interesul spre sectorul artelor vizuale. In 2013, a reprezentat Romania (impreuna cu Alexandra Pirici) la cea de-a 55-a editie a Bienalei de la Venetia cu proiectul „O retrospectiva imateriala a Bienalei de la Venetia”. Lucrarile lui au fost prezentate in spatii cum ar fi: Van Abbe Museum Eindhoven, Hebbel am Ufer Berlin, Hebbel am Ufer Berlin, Moma Warsaw, Para/Site – Hong Kong, Centrul Georges Pompidou, Museum M Leuven, Museum der Moderne Salzburg, Bienala din Kiev, Bass Museum of Art Miami, The Off-Biennale – Budapesta, Judson Church New York, De Singel Anvers, Tate Liverpool.
Manuel Pelmus a primit Berlin Art Prize pentru arte performative in 2012 si premiul pentru excelenta al Centrului National al Dansului Bucuresti in 2014. Traieste si lucreaza la Bucuresti si Oslo.
٭absenta majusculelor este licenta artistului
Iulie 2016