In rolul principal al acestei epopei este Perestroika (cunoscuta si sub numele de Paras), un frumos cal de curse cu multe premii si o poveste interesanta, care alege intr-o zi sa se rupa de spatiul atat de familiar al hipodromului, unde si-a castigat renumele, a adus unora averi, iar altora ruina. Pana la urma oricat de cunoscuta ai fi atunci cand alergi pe pista si castigi cursa dupa cursa, Perestroika-Paras stie ca trebuie sa mai existe ceva dincolo de munca si victorii. Asa ca isi aduna curajul si pleaca intr-o aventura, si nu oriunde, ci chiar la Paris. Si nu va fi singura acolo, pentru ca in scurta vreme i se alatura o veritabila galerie de eroi desprinsi parca dintr-un desen animat clasic. Fie ca este vorba de Frida, un brac german care sa o invete pe Paras ce si cum trebuie sa faci pentru ca Parisul sa devina cu adevarat orasul tau, de corbul Raoul (cate povesti ascunde o pasare care a trait destule) sau amuzantele Sid si Nancy (aluzia este transparenta si tragicomica, iar cele doua rate sunt cu adevarat demne de numele alese). Oricare dintre ei ar fi un companion potrivit pentru Perestroika, iar toti laolalta formeaza o echipa fantastica, gata sa cucereasca orasul care i-a infrant pe atat de multi, dar le-a adus gloria unui numar atat de mic de visatori.
Numai ca Paras nu isi mai doreste glorie si celebritate. Le-a avut deja. Este curioasa, dornica de noi experiente si prietenii, de o schimbare de stil si decor, dar mai ales vrea ceea ce prea putine animale ce cresc in preajma oamenilor ar putea avea: libertatea. Si unde altundeva decat la Paris, unde boema, arta, istoria si traditia pot fi suficiente si pentru un cal de curse.
Jane Smiley, Perestroika la Paris, editura Humanitas Fiction, 2022