Seria spectacolelor - conferinta moderate de Valentina Sandu – Dediu va continua marti, 13 octombrie 2015, de la ora 19:00, in Studioul de Opera si Multimedia al Universitatii Nationale de Muzica (Str. Stirbei Voda nr. 33).
Invitatul editiei de marti la Round Table Bucuresti va fi compozitorul si profesorul Octavian Nemescu, unul dintre cei mai originali creatori ai componisticii contemporane, cu o activitate de peste 50 de ani de creatie si cercetare.
Programul lunii octombrie pregateste publicului bucurestean si din mediul online inca doua astfel de evenimente avandu-i in prim plan pe Razvan Suma (20 octombrie) si Ioana Parvulescu (27 octombrie), spectacole ce vor fi transmise in direct prin live streaming.
A creat noi curente muzicale si a pus Romania pe harta internationala a muzicii prin inovatii muzicale de neegalat
Octavian Nemescu s-a nascut in anul 1940 la Pascani, a studiat compozitia cu Mihail Jora la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, intre anii 1956 – 1963, ulterior participand la cursurile internationale de specializare Ferienkurse de la Darmstadt. In anul 1978 obtine titlul de doctor in muzicologie, la Academia de Muzica din Cluj-Napoca, avandu-l ca indrumator stiintific pe Sigismund Toduta. Tema tezei sale de doctorat a fost Capacitatile semantice ale muzicii, un studiu care a fost tiparit in anul 1983.
De-a lungul anilor, incepand cu perioada de studentie, Octavian Nemescu a avut o contributie decisiva la emanciparea miscarii de avangarda din componistica romaneasca. Octavian Nemescu face parte din ultima generatie (cea a anilor `70 din secolul trecut) care a lansat o noua avangarda, avand drept ideal nu negarea traditiei, precum precedentele, ci recuperarea originilor, a primordialitatii existente la baza tuturor traditiilor muzicale, un demers sustinut in spiritul unei recuperari novatoare, in dorinta atingerii unei noi universalitati artistice. Aceasta generatie poate fi considerata si prima care a avut o aspiratie de factura postmoderna.
De numele sau (si al altor colegi din generatia sa) este legata aparitia si evolutia curentului spectral romanesc si a celui arhetipal bazat pe o estetica a esentializarii, curente indelung apreciate in plan international pentru originalitatea componistica. Octavian Nemescu a creat lucrari de muzica ambientala, procesuala (sau transformationala, ritualista). Realizeaza proiecte cu desfasurari vaste, in spatiu si timp, in dorinta de a scoate actul de interpretare muzicala din contextul spectacular al salii de concert si de a-l reamplasa in ambianta naturala.
In unele dintre lucrarile sale au loc procese de dilatare sau de condensare ale Timpului si/sau ale Spatiului sonor, rezultand un discurs fonic fluid, elastic, energetic si nonrepetitiv (in permanenta schimbare si innoire), cu o deplasare pe vaste teritorii fonice. Alteori, starea de dilatare si cea de condensare coexista polifonic intr-o exprimare artistica complexa, luxurianta, baroca.
Octavian Nemescu abordeaza, in cateva creatii, aspecte legate de procesele memoriei si este preocupat, mai ales, de recuperarea Incipitului (ca arhetip al inceputului ) si a Finalisului (ca arhetip al sfarsitului de timp) ca reactie la muzicile fara inceput si sfarsit. Plaseaza diferite tipuri de cadente si intervale muzicale in ipostaze de arhetipuri (culturale). Utilizeaza moduri de sunete constituite din toate tipurile de acorduri trisonice, ale traditiei europene: majore, minore, micsorate, marite intruchipand arhetipuri culturale cat si psihice: bucuria, tristetea, fragilitatea (instabilitatea) angoasei (anxietatii) si respectiv constiinta dilatata. Prin astfel de tehnici este urmarita practicarea unei estetici a fulguratiei, sau, cu alte cuvinte, a sunetelor foarte scurte (scurtisime), aflate intr-o stare hiperdensa.
Dupa o etapa metamuzicala, Octavian Nemescu a cultivat perioada „muzicii imaginare”, o practicare sonora individuala, launtrica, in contextul unei modalitati de ritual individual, in care senzatii vizuale, gustative, olfactive si tactile sunt convertite in sunete imaginate, launtrice ce pot deveni arme in lupta subiectului practicant cu el insusi, demers ce capata o tenta transculturala. Propune,in acest fel, si o noua ipostaza de sincretism.
Repune in discutie, intr-un ciclu de 8 lucrari simfonice, conceptul de simfonie (readus la acceptiunea sa originara, bizantina) si creeaza opusuri pentru un anumit timp si spatiu - muzica la rasaritul soarelui, pe varful unui munte, muzica pentru ambianta unei livezi, in perioada de inflorire a pomilor, la asfintitul soarelui, muzica nocturna pentru ambianta unui templu, muzica pentru apusul soarelui, cu cer innourat, inainte de furtuna.
Octavian Nemescu a compus piese simfonice, corale, camerale, electroacustice, muzica ambientala, metamuzici, muzica imaginara, ritualuri colective si individuale ce implica, pe langa auz, si celelalte simturi: vizualul, olfactivul, gustativul si tactilul. Timpul de desfasurare a acestor ritualuri este de ordinul secundelor, minutelor, orelor, zilelor, saptamanilor, lunilor, deceniilor si, poate, a secolelor.
Muzica lui Octavian Nemescu a fost cantata in multe dintre centrele culturale importante ale Europei, Asiei si S.U.A, fiind considerat unul dintre cei mai inovativi compozitori, generand noi curente in abordarea muzicii actuale in plan international. Parte din lucrarile sale sunt inregistrate pe CD-uri de autor si in multe antologii de creatie muzicala contemporana, editate de catre case de discuri diferite din Romania si Europa.
Premii obtinute de Octavian Nemescu
A obtinut de mai multe ori premii ale U.C.M.R. [1980,1982,1987,1990,1993, 2010, 2013], Premiul Academiei Romane (1980), premiul international de compozitie Aaron Copland (S.U.A., 1970), Premiile Grupului de muzica experimentala de la Bourges (Franta, 1980,1982), Prix de la Confederation Internationale de Musique Electroacoustique (C.I.M.E., 1985), medalia jubiliara "Tristan Tzara" (pentru contributii deosebite la emanciparea miscarii de avantgarda in arta, 1996), Ordinul si Medalia Meritul Cultural in grad de Ofiter clasa I (2004).
Round Table Bucuresti este un proiect al Uniunii de Creatie Interpretativa a Muzicienilor din Romania, proiect cultural finantat in cadrul programului cultural „ESTI BUCURESTI” oferit de ArCuB.
La eveniment intrarea va fi libera, in baza invitatiei ce poate fi solicitata la adresa round.table.bucuresti@gmail.com, in limita locurilor disponibile.
Fiecare spectacol - conferinta va dura 90 de minute si va fi transmis in direct pe www.EnjoyTv.ro
Despre Round Table Bucuresti
Parcursul profesional dar si personal al oricarui om de cultura este inevitabil influentat de mediul in care a ales sa creeze. Prin proiectul Round Table Bucuresti, organizatorii isi propun sa descopere in ce masura efervescentul spatiu cultural al capitalei a influentat drumul unor personalitati care si-au ales Bucurestiul ca decor al activitatii lor artistice
In fiecare marti seara, pe durata a 90 de minute, moderatorul isi va provoca invitatii la o discutie deschisa, relaxata, despre amprenta pe care orasul si-a pus-o asupra lor ca artisti, ca oameni, despre cum vedeau capitala atunci cand erau la inceput de drum si cum o percep acum, cand drumurile lor strabat capitale din intreaga lume, ori despre sansele sau deziluziile pe care le-au trait aici, de-a lungul timpului. Parcursul acestui itinerariu prin Bucurestiul personal al fiecarui artist invitat va fi presarat cu momente artistice de cea mai buna calitate - oferite de protagonistii spectacolelor sau de catre invitatii acestora.
„Ne pregatim sa va intampinam cu povesti fascinante despre Bucurestiul artistic actual, saptamana de saptamana, imediat ce se va incheia Festivalul George Enescu. Promitem sa prelungim bucuria muzicii si sa pastram sarbatoarea acestor zile.” – Valentina Sandu – Dediu
De ce Round Table Bucuresti? Pentru ca mediul de intalnire al acestor evenimente isi propune sa fie unul prietenos, placut, fara colturi si fara ascunzisuri, unde nimeni nu sta in capul mesei. Invitatii si publicul, deopotriva, vor imparti acelasi spatiu: Bucurestiul. Coordonate: Sala de Opera si Multimedia a Universitatii Nationale de Muzica.
Despre Valentina Sandu – Dediu
Valentina Sandu-Dediu a absolvit in 1990 muzicologia la actuala Universitate Nationala de Muzica din Bucuresti, unde a ramas din 1993 sa predea istoria muzicii, muzicologie si stilistica. Este autoarea a peste 30 de studii si 300 de articole, a catorva serii de emisiuni radiofonice, a semnat zece volume publicate in Romania si Germania (vezi Rumänische Musik nach 1944, Pfau Verlag, Saarbrücken, 2006; Alegeri, atitudini, afecte. Despre stil si retorica in muzica, Bucuresti, Ed. Didactica si Pedagogica, 2010; Octave paralele, Bucuresti, Humanitas, 2014).
O alta latura a activitatii sale se concentreaza pe aparitii concertistice si inregistrari, in calitate de pianista in ansambluri camerale (CD-uri editate in Romania cu Aurelian Octav Popa, in Germania / Neos cu Dan Dediu, si in Boston / Albany cu Ray Jackendoff). Valentina Sandu-Dediu a fost bursier al Wissenschaftskolleg zu Berlin, actualmente ocupa pozitia de profesor la Universitatea de Muzica si pe cea de rector la New Europe College, Bucuresti. In 2008 a primit Premiul acordat de Peregrinus-Stiftung, Academia de Stiinte Berlin-Brandenburg.
Despre Uniunea de Creatie Interpretativa a Muzicienilor din Romania
Orice muzician care adera la UCIMR si intruneste conditiile necesare poate deveni membru al organizatiei noastre.
Prin activitatea noastra, oferim membrilor UCIMR burse in vederea participarii la seminarii si cursuri de specialitate organizate de asociatia care se remarca printr-un palmares de exceptie.
Suntem implicati totodata si in sprijinirea artistilor pensionari, precum si in sustinerea materiala a unor reviste de specialitate.
De asemenea, concepem proiecte culturale de interes national si international, avand o structura egal raspandita pe intreg teritoriul Romaniei.
8 Octombrie 2015