inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

Peisaje. Traditia peisajului.

0 Comentarii



 












turner   William Turner


 


 











william turner Venice   William Turner, Venetia



 


In secolul XIX era la moda termenul de "grandios", care se aplica in cele mai diverse domenii. Intr-un secol care la inceputurile sale punea un accent romantic pe emotie, pentru a termina cu preferinta din epoca victoriana pentru culoare intensa si forme dense, multe stiluri isi puteau atasa particula de "grandios", fie ca era vorba de un stil artistic, fie de un stil de viata.


 


Iar aceasta nevoie de grandios, aceasta foame de impresionant, de maiestuos, de elegant, se imbina cu pasiunea pentru pastrarea si respectarea traditiei. Era revolutiilor fiind si era revenirilor, a restaurarilor, nevoia asidua de schimbare producand un efect interesant si opus, acela de sustinere conservatoare si adesea incrancenata a conventiilor.


 


Poate ca de aceea intr-un secol al urbanizarii, dezvoltarii tehnologice si stiintifice peisajele aveau sa devina un gen artistic specifici secolului, "grandios" si "traditional" in egala masura. Iar dezvoltarea picturii peisagistice in secolul XIX, atat in Europa cat si in SUA, a atras atat publicul cat si unii dintre marii artisti.


 


Pentru pictorul profesionist al secolului, peisajul era un nou gen, revenit in forta in viata artistica si o detasare radicala de desenul figurativ care jucase un rol atat de important in pregatirea traditionala a pictorilor. In cautarea sublimului marii artisti se vedeau nevoiti sa joace un rol complex, fiind in acelasi timp artisti, interpreti si profesori pentru "amatorii" care erau incurajati in secolul XIX sa lucreze si sa incerce sa devina la randul lor maestri, iar studierea si reproducerea naturii era un procedeu indicat.


 


Pictorii peisagisti beneficiau si de avantajele secolului - se puteau deplasa mult mai usor in cautarea unor peisaje care sa ii inspire, isi puteau face mai mult timp liber, pentru a desena, picta sau pur si simplu privi, iar peisajele erau cautate de colectionari.


 


Pe masura ce studiul dupa natura castiga tot mai mult teren si mai multi reprezentanti, si-a facut aparitia un nou gen de artist, care picta peisaje si profita de oportunitatile epocii, participand cu lucrarile la saloanele si expozitiile publice cunoscute. Artistii care aveau idealuri si idei comune formau societati, grupuri, dadeau nastere unor orientari si curente, iar pictura peisagistica era cea mai apreciata. Atat amatorii, cat si profesionistii din randul pictorilor peisagisti au facut totul pentru ca genul sa se impuna.


 


 


Peisajul in arta europeana


 


In perioada secolului XVIII peisajul exista in pictura din doua motive esentiale : pentru a realiza un cadru pentru o scena, adesea romantioasa sau pentru o scena istorica, religioasa ori mitologica, sau pentru a servi topografiei, fiind o reproducere stiintifica si cvasi-exacta a unei regiuni precis delimitate.


 


Ambele abordari aveau un set de reguli precise - scala, tip, detaliu - respectate cu minutiozitate, dar nu puteau aduce unui pictor peisagist rangul de "maestru". De fapt, pictorii care realizau peisaje erau considerati cel mult artisti mediocri sau tehnicieni foarte buni, carora le lipsea insa acel simt al sublimului necesar. Chiar daca astazi o asemenea viziune pare aberanta, era perfect naturala atunci. Asa ca schimbarea de optica artistica adusa de inceputurile secolului XIX, cand majoritatea noilor artisti s-au concentrat in pregatirea si creatia lor asupra peisajului, nu a putut decat sa socheze. Pana atunci peisajul era doar un gen, destul de putin apreciat.


 


In Franta spre exemplu pregatirea artistica era impartita in functie de gen (mai intai desen, apoi pictura), model (mai intai mulaje, apoi modele adevarate, vii) si subiect (intotdeauna figura umana). Un artist trebuia sa treaca prin toate aceste etape pentru a se considera pregatit.


 


Cand au inceput sa fie organizate primele expozitii sponsorizate de guvernul francez - celebrele Saloane - exista o ierarhie clar definita a subiectelor, in functie de importanta, dupa care juriul fiecarui Salon alegea lucrarile ce intrau in expozitie. Iar aceasta ierarhie era hotaratoare si pentru cumparatori, fie institutii sau colectionari particulari. Aceasta ierarhie a subiectelor era influentata decisiv de stilurile rococo si neo-clasic, dominante in secolul XVIII. Naturile moarte erau considerate un subiect mai putin important, iar peisajul ocupa ultima pozitie, fiind cel mult un exercitiu si nu "arta".


 


Ideea din spatele acestei ierarhii era ca un peisaj nu poate corespunde scopurilor mai "inalte" ale artei - educatia si inspiratia. Asa ca profesorii dadeau putina atentie peisajului , putinele lectii tinute fiind bazate pe presupunerea ca artistii vor avea nevoie de peisaj drept cadru pentru vreo scena mitologica.


 


 Erau totusi incurajate studiile dupa natura, dar numai ca un stagiu preliminar in creatia artistului, iar peisajele care ajungeau totusi sa fie prezentate in cadrul expozitiilor importante - cel mai adesea ca urmare a interventiilor protectorilor artistului - erau ignorate de critici. Chiar daca unele erau considerate interesante, erau clar departe de statutul de opera de arta. Mai ales in spatiul artei franceze aceasta depreciere a peisajului avea sa se dovedeasca greu de inlaturat. Mult-doritul Prix de Rome, premiul ravnit de orice tanar artist, avea sa introduca o categorie dedicata peisajului abia in 1817, cand au fost acceptate peisajele "istorice", cu ezitari si cu conditia ca aceastea sa aiba o dimensiune narativa.


 


Dar acest statut depreciativ al peisajului avea sa piarda teren pe masura ce noi filosofii ale naturii au inceput sa fie promovate, in special in tarile europene nordice. Peisajul devenea tot mai mult un mijloc de exprimare artistica, in pofida opozitiei conservatorilor, in buna parte datorita noilor curente si idei. 


 


Unul dintre primii sustinatori involuntari ai picturii peisagistice avea sa se dovedeasca filosoful Arthur Schopenhauer, care admitea ideea unei lumi a dorintelor non-rationale, care se ascunde in spatele unui val subtire al constiintei. In aceeasi perioada Johann Gottlieb Fichte introducea conceptul de Dumnezeu in ordinea naturala a lumii. Dar cea mai importanta teorie a fost cea a "Sublimului", definitia data tocmai in 1765 de britanicul Edmund Burke, om de stat si teoretician politic. Acesta considera ca spiritul si sentimentul depind de armonia universala, iar "sublimul" este ca atare experienta ultima a divinitatii, un amestec de spaima, iluminare si mirare, produsa de contemplarea naturii. Iar natura era reprezentata in arta prin atat de mult blamatul peisaj. Asocierea dintre forta naturii si recunoasterea existentei unei divinitati in spatele acesteia era o tema obisnuita a romantismului.


 


Aparitia si popularizarea acestor idei, potrivite spiritului unei noi epoci, aveau sa marcheze inceputurile marii traditii a peisajului secolului XIX. Artisti germani, inspirati de scrierile filosofice privind importanta naturii pentru educatia morala si religioasa, au inceput sa picteze peisaje.


 


Spre deosebire de cele realizate de artistii francezi, destinate sa fie doar cadre pentru naratiuni, cele germane erau scene simbolice, cu sensuri adesea mistice. Cand in 1808 pictorul Caspar David Friedrich (1774-1840) expunea lucrarea "Crucea in munti", un peisaj pictat pentru altarul unei capele, criticii au considerat ca folosirea unui peisaj pentru exprimarea unui mesaj religios este direct un sacrilegiu. Artistul a avut inspiratia sa se apere, explicand intr-un eseu ca elementele naturale sunt simboluri ale credintei religioase (spre exemplu, arborii verzi care inconjurau Crucea erau simbolul credintei mereu vii). 


 


Alta lucrare, "Femeie in soarele diminetii" din 1818, arata ca Friedrich continuase sa lucreze in aceeasi maniera. Personajul central, privit din spate, pe fundalul unui peisaj impresionant, este anonim si invita privitorul sa i se substituie, in fata Soarelui care se pregateste sa rasara. Poteca pe care sta femeia se termina brusc in fata ei, ca un simbol al limitarilor realitatii de zi cu zi. Personajele solitare, pictate in centrul unor peisaje magnifice, faceau ca privitorul sa se substituie lor, sa faca parte din compozitie si prin urmare din experienta sublima.


 


Nici Anglia nu s-a lasat mai prejos si a raspuns ofensivei peisagistilor germani prin generatia de artisti reprezentata in special de Joseph Mallord William Turner si John Constable, care au incercat sa exprime ideea sublimului intr-un stil "englezesc". Pentru acestia peisajul putea fi incadrat in doua categorii distincte : "natura teribila si "natura linistita".


 


Reprezentarea  unei naturi "teribile", agresive fata de om, ingrozitoare, a starnit admiratie si proteste in Anglia. Este natura dezlantuita, spectaculoasa, in fata careia omul nu poate decat sa se supuna, sa se lase dominat. De la munti nesfarsiti la vanturi distrugatoare, este viziunea care se apropie cel mai mult de ideea initiala a lui Burke si care avea sa il fascineze toata viata pe Turner. John Constable insa prefera "sublima liniste" a naturii, amestecul de armonie, calm si liniste. Daca peisajele "terribilita" scoteau in evidenta furia si puterea naturii, infinitatea spatiului si fragilitatea omului, scenele preferate de Constable evidentiau existenta armonioasa si parca eterna. Pentru ambii artisti, dar si pentru cei care aveau sa paseasca pe urmele lor, peisajul era un simbol, iar natura si reprezentarile sale un mijloc de educatie. In loc de a continua traditia secolului XVIII, in care peisajul aveau rol de cadru sau pur si simplu topografic, artistii europeni ai secolului XIX transformau peisajul intr-o experienta morala si spirituala. Iar de cealalta parte a Atlanticului lucrurile nu stateau diferit.


 

Voteaza


Comentarii 0 comentarii
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Va recomandam
The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec Now and Then
The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”

“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu “ ...

Il Porcellino una dintre cele mai populare atractii ale Florentei
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei

O realista si impresionanta statuie din bronz infatisand un mistret, cu blana aspra, colti mari si botul deschis, Il Porcellino este una dintre atractiile orasului Florenta, si poate fi vazut in ...

Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse
Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse

Scriitorul norvegian Jon Fosse (in varsta de 64 de ani) este castigatorul Premiului Nobel pentru Literatura 2023, opera sa cuprinzand piese de teatru, poezie, eseistica, romane, dar si carti pentru ...

Bruce Springsteen a lansat o noua piesa Addicted to Romance care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului She Came to Me
Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me”

Bruce Springsteen a lansat astazi un nou cantec, “ Addicted to Romance ”, o piesa noua compusa pentru coloana sonora a peliculei “ She Came to Me ”, o comedie romantica ...

Pieptenele pentru mustata care i a apartinut lui Freddie Mercury s a vandut cu peste 150 000 de lire
Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire

Un mic pieptene din argint pentru mustata, un produs Tiffany & Co., a fost una dintre marile surprize in cadrul licitatiilor dedicate regretatului Freddie Mercury, dupa ce un colectionar a platit ...

Scurta incursiune in istoria filmului
Scurta incursiune in istoria filmului

Sursa foto: wikipedia.org Se poate afirma, fara nicio indoiala, ca pana la aparitia filmului, lumea nu descoperise inca sensul modern al cuvantului divertisment . Noua era tehnologica deschisa ...

Sticla de Murano arta mestesug traditie venetiana
Sticla de Murano - arta, mestesug, traditie venetiana

Murano, insula situata la 2 km de tarm in laguna venetiana, incanta prin farmecul cladirilor vechi si liniste. Aici s-a dezvoltat inaintea perioadei moderne o industrie a sticlei devenita celebra in ...

Cinci filme despre pictori celebri
Cinci filme despre pictori celebri

1. Lust For Life (1956) Un film destinat de la bun inceput sa devina un clasic, fie doar pentru cei doi mari actori care domina fiecare clipa: Kirk Douglas in rolul lui Vincent van Gogh si un ...

Stiati caA Taiwan
Stiati ca? Taiwan

1. Taiwan este o destinatie turistica tot mai populara. Si nu este de mirare. Are peste 1500 de kilometri de coasta, unele dintre cele mai frumoase si bine intretinute plaje din lume - si potrivit ...

Arhitecti romani Ion Mincu
Arhitecti romani. Ion Mincu.

Ion Mincu s-a nascut pe 20 decembrie 1852 la Focsani . Arhitect, profesor si deputat roman. Profesor la Scoala de Arhitectura din Bucuresti si intemeietor totodata al Scolii Nationale de ...

Ludwig van Beethoven biografie
Ludwig van Beethoven - biografie

Familia compozitorului era originara din Brabant, Belgia, tatal fiind muzician la Curtea din Bonn. Mama viitorului compozitor era o femeie blanda si retrasa, cunoscuta pentru bunatatea ei; ...

Craciunul in Franta

In Ajunul Craciunului copiii isi lasa pantofii langa soba pentru ca Pere Noel sa le puna in ei darurile. Bradul de Craciun este impodobit noaptea, pentru ca in dimineata de Craciun copiii sa gaseasca ...

Cele mai cunoscute 10 castele medievale
Cele mai cunoscute 10 castele medievale

10. Castelul Harlech - Tara Galilor Construit in secolul XIII de catre Regele Edward al Angliei, in regiunea Gwynedd, ca parte a lantului de fortarete ce ar fi trebuit sa respinga atacurile ...

Universitatea Banatului din Timisoara

Adresa: Calea Martirilor nr. 1 Telefon: 40256- 16 20 32; 16 20 39 Specializari: Protectia mediului Stiinte economice Relatii publice Comunicare si relatii publice ...

Universul picturii Pictori celebri si semnaturile lor
Universul picturii. Pictori celebri si semnaturile lor.

Semnaturile artistilor au fascinat intotdeauna, de la cele simple la cele foarte complicate, simbolice, reprezentative pentru ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline