Pavilionul Romaniei la cea de-a 15-a editie a Expozitiei Internationale de Arhitectura - La Biennale di Venezia gazduieste „Selfie Automaton", o expozitie sub forma unui spectacol predefinit, cu marionete automatizate, scenarii blocate, si un rol liber, rezervat vizitatorului. Proiectul este semnat de Tiberiu Bucsa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Arama, Oana Matei si Andrei Durloi si consta in 7 automate mecanice, formate din 42 de marionete - 38 umane si 5 animale fantastice. Trei automate vor fi plasate in Pavilionul Romaniei din Gardini della Biennale, trei in Noua Galerie a Institutului Cultural Roman de la Venetia, si un teatru mobil care va promova expozitia in spatiul public.
Caricaturi umane, animale fantastice, oua de aur si cutiute muzicale sunt asamblate in scene predefinite care plaseaza vizitatorul pe scena, in diferite ipostaze, in maestru papusar si marioneta in acelasi timp. Autorii propun, astfel, un portret generic al relatiilor sociale, stereotipurilor si dorintelor, descompus in fragmente, pentru a fi reasamblate de imaginatia utilizatorului, intr-un autoportret introspectiv. Marionetele devin personaje principale dar sunt private de libertatile din lumea spectacolului, unde pot sfida legile gravitatiei sau pot deveni „constiente". In extrema tragica, isi pot recunoaste firele care le leaga si se pot elibera.
Prin „Selfie Automaton" se propune insa un scenariu contrar. Desi alcatuite cu articulatii care le permit „libertatea de miscare", marionetele sunt lipsite de corzi si literalmente fixate in cuie, intr-un mecanism care le permite o singura miscare, si aceea predefinita. Iar vizitatorul nu face exceptie. Pozitionat ca parte a mecanismului, acesta are o singura optiune: sa-i asigure functionarea prin propria sa actiune, repetitiva.
Astfel, stereotipul confortabil al manipulatului si manipulatorului - care ne plaseaza actiunile la capatul unei corzi, drept consecinte, este inlocuit cu un sistem de optiuni blocate. Vizitatorul devine obiect fara optiuni, balerina uriasa la o masa de banchet, victima a unei comisii oarecare, sau cersetor de dorinte.
Scenele devin posibile prin manere si pedale, actionate de utilizator. Un sistem aparent de roti dintate transmite miscarea mecanismelor: o bicicleta pune in miscare o hora, un ceaun genereaza un „festin", o manivela trezeste o comisie, alta invarte un peste de aur, sau o pasare in zbor - prizoniera in afara custii sale. Proiectul "Selfie Automaton" propune oreflectie asupra caracterelor si actiunilor blocate in automatisme, dar si o tema deschisa, cea a tiparelor predefinite: exista ele cu adevarat, facem parte din ele, suntem victimele lor, sau cei care le genereaza?
Mai 2016