În 2 mai s-a deschis în spaţiul Renaissance Society din cadrul Universităţii Chicago expoziţia Seducţia Intervalului, organizată în colaborare cu Institutul Cultural Roman (ICR) New York şi cu susţinerea financiară a ICR Bucureşti. Proiectul reprezintă replicarea integrală a expoziţiei din Pavilionul României de la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia din 2009 şi marchează una din cele mai importante prezenţe ale artei contemporane româneşti în SUA.
Susanne Ghez, directorul Renaissance Society, a ales să prezinte această expoziţie, mărturisind că dintre toate propunerile de la Bienala de la Veneţia din 2009, Seducţia Intervalului, prezentînd lucrări de Ştefan Constantinescu, Andreea Faciu şi Ciprian Mureşan, a avut asupra ei un impact extrem de puternic prin inteligenţă, execuţie sofisticată şi viziunea avansată. Fără sprijinul financiar, moral şi logistic venit din partea Institutului Cultural Român, a declarat Susanne Ghez cu ocazia deschiderii expoziţiei la Chicago, aceasta nu ar fi putut avea loc.
Expoziţia nu este atît legată de trecutul comunist, cît de modul în care acest trecut influenţează reflecţia asupra contextului socio-politic actual, scrie în programul expoziţiei Hamza Walker, curator asociat al Renaissance Society şi unul din cei mai bine cotaţi curatori şi critici americani actuali. Lucrările prezentate reprezintă reflecţii asupra progresului moral, venite din partea unei generaţii de artişti cu o memorie vie a traiului într-un regim politic opresiv, [...] parte însă a unei reflecţii mai largi numite, în lipsa unui termen mai bun, condiţia umană. Oricît de relative ar fi de la o ţară la alta, speranţa şi disperarea rămîn totuşi categorii universale.
Ca artist, a declarat Ştefan Constantinescu, rar se întîmplă să primeşti o a doua şansă. Noi am primit-o acum la Renaissance Society. La Bienala de la Veneţia ne-am prezentat cu un proiect puternic, dar fiindcă finanţarea a venit cu doar şase săptămîni înaintea deschiderii, nu am avut timpul necesar să lucrăm la detalii. La Chicago, pavilionul României arată superb.
Alina Şerban, curatorul expoziţiei, a expus lucrările celor trei artişti într-o structură arhitecturală, concepută de grupul studioBASAR (format din arhitecţii Alex Axinte şi Cristi Borcan), care ocupă întreg spaţiul expoziţional, regizînd astfel un traseu, o relaţie şi un ritm între lucrările prezentate. În simbioza de multe ori subtilă dintre lucrări constă cu adevărat calitatea unui proiect de o asemenea anvergură – Andreea Faciu.
Cînd am răspuns în 2009 invitaţiei curatoarei Alina Şerban de a imagina o structura spaţială care să cuprindă lucrarile lui Ştefan Constatinescu, Andrea Faciu şi Ciprian Mureşan”, au precizat Alex Axinte şi Cristi Borcan (studioBASAR), „am raportat această construcţie la logica spaţială a Pavilionului României din Giardini. Reconstituirea din mai 2010 de la The Rennaisance Society, într-un fel a doua viaţă a expoziţiei, a fost posibilă într-o galerie înrudită spaţial cu Pavilionul României, însă fără ca cele două spaţii să fie şi identice, de aici rezultînd o nouă identitate.
ICR New York a susţinut, totodată, participarea celor trei artişti şi a celor doi arhitecţi la evenimentele programate cu ocazia deschiderii oficiale a expoziţiei, la care a luat parte şi directorul adjunct al ICR New York, Oana Radu. Acestea au inclus atît o avanpremieră cu ocazia tîrgului de artă contemporană Art Chicago în 30 aprilie, cît şi deschiderea oficială a expoziţiei în data de 2 mai.
Faptul că am refăcut Seductiveness of the Interval, un proiect de asemenea anvergură, la Renaissance Society, considerat de toţi cei care au participat la realizarea lui un proiect herculian (referindu-se la complexa sa instalare), mă pune în faţa experienţei unui mod de dedublare a vieţii lucrărilor, mai mult un fel de déjà-vu, experienţă ideal de folositoare în laboratorul unui artist – Ciprian Mureşan.
Expoziţia iniţială prezentată în cadrul Pavilionul românesc de la Veneţia a fost susţinută de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, care a susţinut şi reeditarea în acest an a catalogului expoziţiei, în parteneriat cu Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. Catalogului expoziţiei de la Veneţia a fost publicat de Institutul Cultural Român din Stockholm.
Imagine 1: Lucrarea video “Troleibuzul 92” de Ştefan Constantinescu în spaţiul Renaissance Society
Imagine 2: Lucrarea video “Dog Luv” de Ciprian Mureşan în spaţiul Renaissance Society
Imagine 3: Detaliu din structura arhitecturală construită în spaţiul Renaissance Society
Credit foto: Cătălin Rulea
New York, 11 mai 2010