Patou
Jean Patou s-a nascut in 1880 in Normandia, Franta. Tatal era un priceput tabacar si impreuna cu unchiul sau aveau o blanarie, unde Patou s-a angajat ca ucenic in 1907. Cinci ani mai tarziu, atras de lumea modei, Patou deschidea la Paris Maison Parry, un mic atelier. Succesul a venit in scurt timp, cand a reusit sa vanda intreaga colectie a anului 1914 unui cumparator american. Dar cariera sa de designer a fost intrerupta de primul razboi mondial, la care Patou a participat, cu grad de capitan.
Redeschide casa de moda in 1919, numind-o de aceasta data Maison Patou. Colectiile sale au fost foarte cautate aproape imediat, pentru ca Patou, inspirat de traditia rusa, oferea modele deosebite : rochii in forma de clopot, cu talie inalta, multe cu broderii complicate. In scurt timp printre clientele sale se numarau actrite ale vremii, precum Constance Bennett, Mary Pickford sau Louise Brooks, dar cele mai mari realizari au fost in domeniul hainelor pentru sport, care vor ocupa mereu un loc important in colectiile sale.
A fost unul dintre primii creatori de moda care a intuit succesul pe care il va avea in secolul XX sportul, realizand costume diverse pentru cei care doreau sa se relaxeze si sa se simta bine, practice si in acelasi timp moderne si elegante. Unul dintre cei mai fideli clienti a fost jucatoarea de tenis Suzanne Lenglen, pentru care Patou a realizat atat costumele pentru meciuri, cat si cele pentru viata de zi cu zi.
Nici Dolly Sisters nu l-au ocolit, in anii ['20 purtand peste 200 de costume de tenis in timpul turneului din SUA, toate realizate de Patou.
Tot lui Patou i se datoreaza si initiativa de a prezenta presei o avanpremiera a fiecarei colectii. S-a facut cunoscut si datorita lansarii jerseului cu motive cubiste. Puternic influentat de Art Deco si cubism a introdus in materialele sale modele si forme geometrice.
Jean Patou a fost si primul care a inventat eticheta firmei, cosand in zona buzunarelor literele J si P. La fel ca si Poiret, Jean Patou a imbinat creatia vestimentara cu o eficienta publicitate, dar a avut si idei care au scandalizat societatea franceza.
In 1925, spre exemplu, a vizitat SUA, fiind fascinat de silueta fetelor americane, suple si cu picioare lungi. Nu a ezitat sa organizeze o preselectie, la care au participat peste 500 de fete, iar sase dintre ele l-au urmat la Paris, urmand sa lucreze ca modele. Scandalul a fost imens, dar Patou era deja un nume, asa ca isi putea permite astfel de excentricitati.
Anul 1925 s-a dovedit deosebit de bun pentru Jean Patou. Acesta a deschis un magazin special, unde vindea haine pentru sportivi, impartit in mai multe camere, fiecare dedicata unui anumit sport, de la golf la pescuit.
In afara de haine Patou a pus in vanzare accesorii, esarfe, lenjerie, bijuterii, palarii si o gama larga de costume de baie. Tot in 1925 a lansat si primele sale parfumuri, destinate fiecare unei alte culori de par : Amour-Amour pentru brunete, Que Sais-je pentru blonde si Adieu Sagesse pentru roscate. Era prima oara cand cineva impartea astfel clientela, si ideea a prins. In 1929 a adaugat seriei Le Sien, un parfum destinat mai curand sportivilor energici. In 1931 lanseaza cel mai cunoscut si de succes dintre parfumurile sale, Joy, aflat si astazi in topul celor mai de succes parfumuri din lume, un amestec de arome exotice si fine, prezentat de Patou ca cel mai scump parfum din lume.
Joy, Patou |