La un an de la numirea sa in functia de director al ICR Paris, Radu Portocala si-a prezentat demisia printr-o scrisoare adresata ministrului Afacerilor Externe, Mihai Razvan Ungureanu, si presedintelui Institutului Cultural Roman, H.-R. Patapievici. Portocala isi justifica gestul prin 'inmultirea si agravarea blocajelor, lipsa mijloacelor umane si materiale', punind problemele intimpinate in realizarea proiectelor ICR Paris pe seama carentelor de comunicare si de gestionare de la Bucuresti. Contactat de 'Cotidianul', Horia-Roman Patapievici a declarat ca a ramas uimit de argumentele fostului sau subordonat: 'Dl Portocala a fost evaluat in luna mai, dupa care a participat la o intilnire cu colegii sai din Institut, in august, dar in nici una dintre ocazii nu si-a exprimat vreo nemultumire'.
Citi sefi are un director
Unul dintre principalele reprosuri ale lui Radu Portocala este dubla dependenta a Institutelor Culturale Romane din strainatate, puse sub tutela MAE si a ICR. Aceasta situatie, dupa cum afirma Radu Portocala, cauzeaza confuzii, cu atit mai mult cu cit Ambasada Romaniei la Paris organizeaza, la rindul sau, activitati culturale. Teodor Baconsky, consilier prezidential, recunoaste ca 'dubla tutela a creat probleme si ICR-urilor din alte capitale europene'. Pe de alta parte, Baconsky atrage atentia ca 'nemultumirile nu vin numai din partea directorilor Institutelor din strainatate, ci si din partea Externelor, deoarece atitudinea celor de la ICR e: Noi cu ideile si voi cu circa'. Solutia, pentru consilierul prezidential, ar consta intr-o 'diviziune a muncii si o cooperare interinstitutionala', simtindu-se nevoia unei 'noi legi-cadru pentru stabilirea autonomiei ICR-urilor fata de Externe'. Opinia lui Baconsky este impartasita de H.-R. Patapievici, care explica insa ca ICR nu are drept de initiativa legislativa: 'MAE poate demara un proiect care sa rezolve aceasta situatie, dar se pare ca nu doreste sa o faca'.
Cine a inventat birocratia
Fostul director al ICR Paris acuza conducerea de la Bucuresti de practicarea unei politici de centralizare permanenta, ceea ce inseamna ca 'inainte de a lua cea mai marunta decizie trebuie sa negociem si sa cerem autorizatii, care adesea vin prea tirziu'. In incheierea scrisorii sale, Radu Portocala mentioneaza ca, la sfirsitul lunii noiembrie, i s-a cerut sa definitiveze un program de actiuni pe 2007 fara a i se comunica bugetul de care dispune. In replica, H.-R. Patapievici subliniaza ca dificultatile intimpinate in realizarea programelor ICR tin strict de legea romana si ca 'afirmatiile dlui Portocala dovedesc ca nu intelege cum functioneaza administratia romaneasca si ca nu stie ca aceasta pretinde anumite masuri pentru gestionarea bugetelor si pentru achizitiile publice'. In ceea ce priveste ultimul repros al lui Portocala, Patapievici ne-a declarat ca, desi nu a avut loc o comunicare oficiala, in luna septembrie a existat o comunicare verbala referitoare la bugetul supus aprobarii Parlamentului, astfel incit 'dl Portocala trebuia sa faca un program pe baza unui buget prezumtiv, asa cum se procedeaza intotdeauna'. Presedintele ICR ne-a declarat ca demisia este valida si ca Magda Carneci a preluat activitatile Institutului pina la numirea unui nou director al ICR Paris.
Magdalena Colombet