Organizatori: Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Roman
Comisar: Monica Morariu
Vicecomisar: Alexandru Damian
Romania participa la cea de‒a 56‒a editie a Expozitiei Internationale de Arta - la Biennale di Venezia, cu doua proiecte, Adrian Ghenie: Darwin’s Room si Inventing the Truth.On Fiction and Reality organizate in Pavilionul National din Giardini di Castello si Noua Galerie a Institutului Roman pentru Cultura si Cercetare Umanistica din Venetia.
Adrian Ghenie: Darwin’s Room
Artist: Adrian Ghenie
Curator: Mihai Pop
Coordonator general al proiectului si curator evenimente publice: Corina Suteu
Coordonare: Corina Bucea, Oana Radu, Cristian Neagoe, Mihaela Lutea
Arhitect expozitie: Attila Kim
Co-editor al catalogului expozitiei: Juerg Judin
Parteneri: Proiect initiat de Fabrica de Pensule, Cluj, in parteneriat cu Asociatia Film ETC; Pace Gallery (New York); Galerie Thaddaeus Ropac (Paris); Tim Van Laere Gallery (Anvers); Galerie Judin (Berlin); Fundatia Plan B (Cluj); Nicodim Gallery (Los Angeles/Bucuresti); Universitatea Nationala de Arte Bucuresti; Universitatea de Arta si Design (Cluj); Universitatea de Arte „George Enescu” (Iasi); Editura Hatje Cantz (Berlin); Asociatia Galeriilor de Arta Contemporana din Romania; Asociatia Amicii Muzeului National de Arta Contemporana.
Spatiu expozitional: Pavilionul National din Giardini di Castello
Adrian Ghenie apartine unei generatii care a demonstrat capacitatea sa de a reflecta cu luciditate asupra fundamentelor dificile si adesea traumatice ale istoriilor locale. Cercetarea sa se dizolva in cum contemporaneitatea este modelata de memorie si de dorinta, de convulsie si de spectacol, gasind un rol fundamental in opera sa.
Ghenie este, alaturi de alti reprezentanti ai aceleiasi comunitati artistice, unul din fondatorii Fabricii de Pensule din Cluj, un centru cultural care reuneste cateva din cele mai dinamice initiative artistice ale Romaniei.
In pavilionul Romaniei din Giardini va fi prezentata expozitia Darwin’s Room, ingrijita de Mihai Pop. Expozitia va prezenta o selectie de picturi expuse in trei camere ‒ conform arhitecturii interne originare a Pavilionului (din 1938) ‒ si va include o tema specifica pentru fiecare dintre aceste camere: “furtuna”, “galeria de portrete” (Autoportret ca Charles Darwin) si “disonantele istoriei”.
Dezvoltand “laboratorul” lui Darwin, Ghenie propune o cale interpretativa a notiunii de supravietuire. De aceea cerceteaza lectura teoriei evolutionismului biologic si modalitatile in care a fost deformat pentru a transforma societatea. De asemenea, utilizeaza si alte izvoare istorice in aducerea la zi a imaginii (fundamentala pentru auto‒perceptia noastra), „contaminand‒o” cu o reflexie incisiva asupra competitivitatii neoliberale, care se extinde in toate zonele si meandrele vietii sociale si afective. Atelierul lui Darwin largeste domeniul de aplicare si devine un incubator, unde ideile viitoare cresc si se dezvolta. Este vorba de o impletire de istorii traite si viitoare, care nu detine probele sau speculatiile asupra evolutiei speciei, care nu altereaza si nu idealizeaza, ci deschide o cale spre o reformulare a valorilor sociale care compun existenta contemporana. In acelasi mod, revine la un moment esential, cand tabelele epistemologice au fost transformate, folosind tabula rasa stiintifica a lui Darwin pentru a proiecta sau a inscrie o noua imagine a viitorului nostru. Privirea spre viitor devine o actiune ce se bazeaza pe revizitarea trecutului cu privire lucida, examinand traseul si miturile care reprezinta fundamentul pentru scrierea istoriei, povestirile care definesc natiuni, naratiunile fabricare ce fragmenteaza istoria in centre si periferii ocupate de invingatori si invinsi.
Expozitia va fi insotita de un volum editat de Juerg Judin si Mihai Pop, si publicat de Hatje Cantz Verlag, intitulat Adrian Ghenie – Darwin’s Room. Editia in limba romana va fi publicata de editura Humanitas.
Inventand adevarul.Despre fictiune si realitate / Inventing the Truth.On Fiction and Reality
Artisti: Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovsky, Stefan Sava si Larisa Sitar
Curator: Diana Marincu
Manager de proiect: Asociatia Ephemair
Parteneri: Muzeul National de Arta Contemporana; Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii al Universitatii din Bucuresti (CESI); Facultatea de Litere din cadrul Universitatii Bucuresti; Ambasada Romaniei in Republica Lituania; Corcova Roy &Damboviceanu; Galeria Sabot; Galeria Ivan; Fabrik; Flash Lighting services SA; X Design Services.
Spatiu expozitional: Noua Galerie a Institutului Roman pentru Cultura si Cercetare Umanistica din Venetia
Expozitia Inventand adevarul. Despre fictiune si realitate se raporteaza la contextul cultural actual, raspunzand temei enuntate de curatorul bienalei, Okwui Enwezor, prin apelul la fictiune ca instrument de intelegere a lumii. Estomparea granitei dintre fictiune si realitate permite articularea unor ipoteze creative despre trecut si prezent, activand un nou raport intre ce exista si ce ar putea exista in realitate.
Reflectiile artistilor, prin obiect, fotografie, video sau performance, aduc in prim plan atat procesul interpretarii, cat si pe cel al producerii unor povesti. Constructia vizuala a fiecarui proiect isi asuma conventiile fictiunii, chiar si atunci cand nucleul este unul documentarist, lasand la vedere urmele autorului si „cusaturile” subtile intre autenticitate si inventie. Imposibilitatea de a identifica unde incepe povestea si unde se termina realitatea pune spectatorul in ipostaza de a oscila intre cat de convingatoare sau cat de stridenta e inscenarea. Proiectul fotografic Consuming History al artistei Carmen Dobre-Hametner se apropie de experienta extrema de a descoperi istoria „pe viu”, prin reenactement. Stefan Sava propune un video-eseu despre potentialul, dar si limitele interpretarii unei arhive personale de fotografii, problematizand reprezentarea unui trecut traumatic prin imagine. Larisa Sitar prezinta un proiect despre ideologie si istorie, propunand o noua viziune asupra „gradinii dezordinii” prin aproprierea unor gravuri din diferite perioade care vorbesc despre violenta, ruina si personajele anonime care au influentat parcursul umanitatii. Michele Bressan se foloseste de eroarea fixarii temporale a unui eveniment pentru a abstractiza acel gest, suspendandu-l in afara conventiilor cronologice. Lea Rasovszky compune o poveste din fragmente ale unor intamplari reale, amintiri personale si citate din carti, fictiunea devenind o parte integranta a vietii naratorului. Alex Mirutziu apeleaza la conceptele de „obiect birocratic” si „design ontologic” in relatia pe care o stabileste intre cuvant si spatiu sau corp si obiect.
Activand aceasta granita „permeabila” intre realitate si imaginatie, expozitia Inventand adevarul. Despre fictiune si realitate reinterpreteaza fragmente ale istoriei si inventeaza noi strategii de a depasi dihotomia adevar – fictiune.
Mai 2015