La prima editie a Festivalului European din Londra (London Festival of Europe), Institutul Cultural Roman participa alaturi de parteneri de mare vizibilitate precum Tate Modern, Courtauld Institute of Art si Birbeck University. Festivalul se desfasoara in perioada 19-29 martie si urmareste promovarea artei si ideilor europene din perspectiva noii Europe unite.
ICR a prezentat in deschidere o selectie de arta video romaneasca, cuprinzand 13 lucrari experimentale si documentare despre atitudini si mentalitati noi si vechi in Romania post-comunista.
Proiectiile au inclus: La Revolution Dans le Boudoir (1999, prezentat in 2004 la Tate Modern in cadrul expozitiei New Video / New Europe) si Les enfants de Ceausescu et de George Soros de Dan Mihaltianu, Dacia 1300 (2003) de Stefan Constantinescu si Julio Soto, Bahlui by Night (2004) si Reconstructionscapes (2005) de Dan Acostioaei, 3D Rubliov (2004) si Choose... (2005) de Ciprian Muresan, 5
Times Bucharest (2007) de Olivia Mihaltianu si Paris Project (2006) de Sebastian Moldovan.
Selectia video a starnit interesul prestigioasei galerii de arta Saatchi, care va prezenta in curand artistii romani si fragmente din lucrarile lor pe pagina de web a galeriei: http://video.saatchigallery.com/
Artistul Matei Bejenaru, directorul Bienalei Internationale de Arta Periferic din Iasi, a sustinut o prezentare in cadrul dezbaterii Privind Spre Rasarit: Arta Contemporana in Europa de Est in care a vorbit despre proiectul Bienalei si rolul acesteia in dezvoltarea unei scene locale de arta contemporana deschise dialogului international.
La discutii au mai participat curatorii Olga Mala (Praga), Pawel Leszkowicz si Tomek Kitlinski (Polonia). Dezbaterea a fost insotita de proiectiile filmelor Off the Map. In Bucharest (2006) de Ioana Marinescu si Robert Fearns si Procesul (2004 - 2005) de Mona Vatamanu si Florin Tudor.
O alta prezenta romaneasca in cadrul festivalului este sociologul Calin Cotoi, lector universitar la Facultatea de Sociologie a Universitatii din Bucuresti, va analiza modul in care imaginarea identitatii europene structureaza modelul geo-cultural al noii Europe, informeaza comunicatul ICR.
Dihotomii mai vechi tind sa influenteze si sa destabilizeze implicit orice constructie a unei identitati europene "dense".
"Rationalism" versus "identitate" nu inseamna oare acelasi lucru cu "modern" vs "traditional" sau "contract" vs "status", "solidaritate organica" vs "solidaritate mecanica", "Vest" vs "Est" etc.? Unde si cum putem imagina granitele unei identitati mai putin "dense" a Europei?
London Festival of Europe 2007 este prima actiune a organizatiei culturale independente European Alterities, dedicate promovarii artei si ideilor europene.