Intre 15 si 18 martie a.c. s-a desfasurat la Lyon (Franta) conferinta internationala organizata de asociatia Opera Europa, cu titlul "Sustainability at what price? / Quelle durabilité pour l’opéra?". Dupa succesul prezentarii proiectului studiOpera la conferintele anterioare de la Rotterdam, München, Londra si Varsovia, echipa noastra de proiect a primit invitatia organizatiei Opera Europa de a participa si la conferinta de la Lyon. Proiectul studiOpera este implementat pe parcursul a trei ani de catre Opera Nationala Bucuresti (ONB) - prin Studioul Experimental de Opera si Balet “Ludovic Spiess” (SEOB) - in parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano si SVASTA ICG Romania si este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 "Investeste in oameni!".
Este opera un gen artistic care va dura in timp? Astazi cand a aparut posibilitatea de a urmari acasa, in fata calculatorului sau chiar a televizorului, o transmisiune de opera in direct contra unui abonament special, de ce s-ar mai duce publicul in sala de opera? Ce facem pentru a atrage publicul tanar? Cum reusesc teatrele lirice sa supravietuiasca crizei economice ? Criza actuala este un drum spre esec sau din contra, o sansa de a reconstrui identitatea institutiilor in care lucram? Un important teatru liric din Belgia a distribuit in campusul universitar prezervative cu mesajul « Opera merge mai adanc », ca forma de promovare pentru tineri. Suntem de acord cu aceasta forma de promovare sau mai degraba cu ceea ce afirma un jurnalist din Franta, ca nu avem voie sa desacralizam opera? Astfel de intrebari si de discutii in jurul unor subiecte importante si controversate au fost abordate zilele trecute in cadrul evenimentului care a avut loc in cladirea non-conformista – amestec de stil clasic si elemente moderne de arhitectura – a Operei din Lyon.
Au participat la aceasta intalnire aproximativ 250 de reprezentanti ai teatrelor lirice din 30 de tari. Directori generali si artistici, specialisti in comunicare sau marketing, directori tehnici sau financiari au reprezentat institutii din Europa, precum: Teatrul La Monnaie (Bruxelles), Opera din Sofia, Teatrul Regal Danez (Copenhaga), Opera Nationala din Paris, Royal Opera House din Londra, Volksoper Viena, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatrul Bolsoi (Moscova) s.a. La conferinta au participat si reprezentanti ai unor teatre de pe alte continente: Opera din Montreal (Canada), Royal Opera House Muscat (Oman), Opera din Seattle (SUA), ceea ce a completat dimensiunea europeana a intalnirii, prin confruntarea cu experiente complet diferite de cele ale continentului nostru.
Din partea echipei studiOpera si a Operei Nationale Bucuresti au participat la acest eveniment: Catalin Ionescu Arbore (Director General al ONB si Responsabil Management Cultural studiOpera), Mariana Colpos (director artistic ONB si Responsabil Canto studiOpera), Daniela Plopeanu (Responsabil Imagine si Comunicare studiOpera), Cristina Barbulescu (Coordonator al departamentului de comunicare al ONB si Asistent comunicare web studiOpera), Veronica Martinoiu (Sef birou marketing ONB si Formator marketing studiOpera). Pe parcursul intregii conferințe echipa noastra de proiect a oferit participantilor materiale de promovare a proiectului studiOpera.
Daniela PLOPEANU
Responsabil Imagine si Comunicare - studiOpera
OPERA NATIONALA BUCURESTI
Martie 2012