Muzeul Contrafacerilor: ce se poate falsifica? Intrebarea la care incearca sa raspunda acest muzeu al falsurilor, creat in 1951 de Uniunea Fabricantilor, este mai curand “ce nu se poate falsifica?” Iar raspunsul, dupa varietatea exponatelor, ar fi “nu prea multe”. Tutunuri si bronzuri de Rodin, CD-uri si DVD-uri, jucarii, aparatura electronica, haine si accesorii, piese auto, stilouri, bijuterii, practic aproape orice marfa tangibila a fost reprodusa, mai mult sau mai putin inspirat, cu succes relativ sau putand sa pacaleasca si un specialist. Iar istoria contrafacerii nu este de data recent, ci dureaza, dupa cum se poate vedea aici, de secole bune. Sau chiar mai mult. Cum majoritatea “pieselor” expuse provin din confiscari nu e de mirare ca numarul si varietatea colectiilor acestei institutii sunt in continua crestere.
Muzeul Artelor si Meseriilor: locul unde puteti vedea “Pendulul lui Foucault”. Dar si cei care nu sunt cititori ai lui Umberto Eco vor gasi aici o istorie pasionanta a dezvoltarii industriale si inventiilor stiintifice, mai ales intr-un muzeu ce si-a deschis portile in 1802. Prea putin cunoscut pentru varietatea exponatelor, este cea mai buna destinatie pentru cei interesati de istoria stiintei si ingineriei, dar mai ales de inventii, multe dintre ele niciodata transformate in realitate. Trasand istoria stiintei si tehnologiei din antichitate si pana in prezent, muzeul are in colectii peste 80.000 de obiecte, artefacte si piese, dar si aproximativ 20.000 de scheme tehnice si desene, impartite dupa cum este firesc in mai multe domenii – materiale industriale, constructii, comunicatii, instrumente stiintifice, mecanica, energie, transporturi. Primul calculator inventat de Blaise Pascal, prima incercare a fratilor Lumiere de a construi o camera de filmat, un model de aeroplan. Sunt doar cateva dintre exponate. Si altele se pot dovedi chiar mai interesante.
Le Musee Grevin: un alt muzeu al figurilor de ceara, dar unul dintre cele mai apreciate, cu nenumarate personaje reproduse cu un hiper-realism aproape infricosator ce le face lesne de recunoscut, de la vedete, sportivi, cantareti si politicieni din toata lumea la personaje pur franceze, cu o bogata colectie de scene si personalitati istorice, majoritatea medievale. Papa Francisc, Esmerald si Quasimodo, Edith Piaf, Laetitia Casta, Scrat din Ice Age, Cecilia Bartoli, si multi altii, expusi in decorurile elegante ale muzeului.
Musee des Arts Forains: un muzeu al vechilor parcuri de distractii, al targurilor cu carusel si caluti de lemn, oglinzi magice si iluzii, lumea disparuta a distractiilor de odinioara ce au disparut din realitate pentru a intra in universul capricios al memoriei. Fascinatia lui Jean-Paul Favand pentru acest univers l-a determinat ca incepand din anii '70 ai secolului trecut sa inceapa sa adune tot felul de jucarii, obiecte, reclame, jocuri si alte comori pierdute, multe dintre ele vechi de mai bine de un secol, pana sa ajunga sa stranga direct caruseluri, instalatii si sa redea prezentului agitatia colorata a copilariei petrecute intr-un parc de distractii traditional. Veti gasi aici carusele de tot felul, leagane, biciclete centenare, jocuri demult uitate, reclame.
Muzeul Edith Piaf: un muzeu mic, deschis intr-un magazin unde a locuit celebra cantareata la inceputurile carierei sale, deschis datorita eforturilor lui Bernard Marchois, admirator si biograf al lui Edith Piaf. Cu doar doua camere, este poate surprinzator de mic tinand cont de celebritatea lui Piaf, dar intim, cald, primitor. Colectia de obiecte fascineaza orice fan al lui Edith Piaf: discuri de aur si platina, rochia neagra, pantofi, scrisori de la admiratori, afise, inregistrari rare, mobilier, fotografii, toate adunate cu migala si eforturi de Marchois. Chiar daca trebuie facuta o programare pentru a vizita muzeul, anecdotele si informatiile inedite oferite de curator merita toate eforturile.
Muzeul vietii romantice: candva aici a fost locuinta pictorului Ary Scheffer, si o buna parte din numele mari ale secolului XIX au trecut pragul acestei case, de la George Sand si Frederic Chopin la Charles Dickens, Rossini, Delacroix si multi, multi altii. Foarte bine conservata, cladirea ce a reprezentat atat de mult pentru curentul romantic parizian isi pastreaza astazi farmecul si eleganta de epoca, iar vizitatorii parcurg camera dupa camera si un trecut fascinant. Dar varietatea si bogatia colectiilor de arta si documente a transformat acest templu al romantismului intr-o destinatie surprinzator de populara. Picturi de Scheffer, Charpentier, Blanchard, sculpturi de Clesinger, d'Angers, desene si documente, mobilier si obiecte decorative, bijuterii, acuarele semnate de George Sand, controversata scriitoare a carei personalitate si-a lasat puternic impresia asupra muzeului, fiind adesea subiectul picturilor si sculpturilor.
A.L.
Decembrie 2015