POVESTIRI DIN CANTERBURY dupa G. Chaucer, dramatizare si regie Nona Ciobanu Sambata 14 ianuarie ora 19.00 la Teatrul Mic (strada Constantin Mille nr.16, tel: 314 70 81) www.teatrulmic.ro/spectacole/povestiri.htm Fragmente din presa Spectacolul cu "Povestiri din Canterbury" de la Teatrul Mic este o proba de virtuozitate a regizoarei, dar si a celui care a conceput decorul si luminile, Iulian Baltatescu, si, fireste, nu in ultimul rand, a celor sapte actori, in majoritate tineri: Claudiu Istodor, Mihaela Radescu, Liliana Pana, Vitalie Bantas, Radu Zetu, Bogdan Talasman si Ada Simionica. Cinci povestiri in care acestia isi schimba rolurile sub ochii spectatorului tin treaza atentia acestuia prin burlescul si naturaletea expresiei si a jocului actoricesc, prin expresia vie a corpurilor si a costumelor, altfel totul fiind stilizat la maximum si ramanand cu toate acestea in cadrul epocii sau al epocilor si lumilor pe care, asemenea lui Shakespeare mai tarziu, le strabate - cu gandul si personajele sale - Chaucer, acest clasic al literaturii engleze, care a trait in indepartatul secol al XIV-lea. Fiecare povestire este introdusa prin "nasterea" cate unui ou imens de catre unul dintre personaje. Ceea ce urmeaza este o feerie a vietii si a mortii, un fel de dans fericit, indiferent ca urmeaza sfarsitul sau o intalnire amoroasa. Imaginatia debordanta, insa controlata a regizoarei fixeaza totul pe o panza de paianjen care apare, tesuta din lumini, pe fundal, intre episoade. Miscarea si expresia corporala ale actorilor sunt de exceptie, pofta de joc se vede la fiecare pas... Farmecul tineretii spirituale trece de pe scena in sala, asa cum a trecut dintr-o veche opera aproape medievala in aceasta moderna, dezinvolta creatie teatrala a unei artiste cum e Nona Ciobanu, care e si autoarea adaptarii si dramatizarii textelor din Geoffrey Chaucer. Performantele celorlalti vin in modul cel mai firesc, intr-un spectacol de substanta si efecte sclipitoare in acelasi timp. Povestiri din Canterbury la Teatrul Mic - Un excelent spectacol de Nona Ciobanu - Nicolae Prelipceanu Romania Libera La inceputul anilor 90, regizoarea Nona Ciobanu se afirma in arta spectacolului cu o voce sigura de sine, gata formata. Printre tinerele sperante, ea era o certitudine. Premiile au consemnat aparitia unui talent original, puterea tinerei regizoare de a da substanta scenica poeziei continute in orice drama. In povestirile scriitorului englez din secolul XIV, Geoffrey Chaucer, regizoarea Nona Ciobanu a gasit un material bun: distanta in timp nu e o stavila in detectarea similitudinilor. Ea isi extrage substanta dramatica a povestirilor sale din cunoasterea ambiguitatii sufletului uman. Grupul vesel de pe scena se amuza descoperind de fiecare data oul de unde se tese povestea unor oameni importanti sau nu, incercand sa-si puna in acord dorintele cu puterea de a le implini. Povestile vor avea in curand sapte secole si de pe scena ni se transmite veselia si melancolia zilei de azi: lumea teatrului leaga lespezile de marmura ale catedralei din Canterbury cu trotuarul de pe strada Sarindar. Vechi povesti - Magdalena Boiangiu Stagiunea teatrului din strada Sarindar debuteaza cu Povestiri din Canterbury in regia Nonei Ciobanu, unul dintre copiii teribili ai generatiei postdecembriste de regizori. Propensiunea talentatei regizoare catre fabulos a fost probata de-a lungul timpului prin montarea a altor doua piese in acelasi registru, Dragostea celor trei portocale a lui Carlo Gozzi si Cum va place de William Shakespeare. Primul episod al afirmarii internationale a Nonei Ciobanu s-a scris pe scena Festivalului de Teatru de la Edinburgh unde a intrat in concurs cu Tinerete fara batranete si viata fara de moarte. Din repertoriul regizoarei mai pot fi amintite Melissa de Nikos Kazantzakis, Valsul cainilor de Leonid Andreev, Nazdravanul Occidentului de J.M. Synge si Viitorul e maculatura dupa Vlad Zografi. Alaturi de regie, aranjamentul muzical al lui Cristian Tarnovetchi si scenografia lui Iulian Baltatescu, un mai vechi colaborator al Nonei Ciobanu si membru al Fundatiei Toaca, se integreaza fericit in structura compozitionala a piesei. Surprinde in mod placut - pe parcursul celor cinci povesti adaptate - pofta de jo(a)c(a) si verva celor sapte pelerini ai cunoasterii aproapelui, interpretati de Claudiu Istodor, Radu Zetu, Ada Simionica, Liliana Pana, Bogdan Talasman si Vitalie Bantas. Povestiri din Canterbury la Teatrul Mic - Razvan Tanase - Revista Cariere Nona Ciobanu este un regizor care stie sa spuna frumos si coerent povesti pe scena. Sa construiasca module simple, asamblabile si dezasamblabile, sa insufleteasca spiritul initiatic al calatoriilor si, lucrul care m-a interesat si care m-a bucurat cel mai tare, al trupei cu care s-a trudit: Liliana Pana, Ada Simionica, Mihaela Radescu, Radu Zetu, Bogdan Talasman, Claudiu Istodor, Vitalie Bantas. Un element esential in acest spectacol este scenografia, reala si virtuala, a lui Iulian Baltatescu. Constructii simple, metalice, care se muta lejer si rapid de colo, dincolo, care alcatuiesc schematic piese de decor - un pat, un tron, o temnita etc. - care compun si recompun multitudini de spatii in calatoria noastra. O calatorie invesmintata simplu, in costume neutre, ca hainele calugarilor pelerini, intr-o cromatica de bejuri si nisipiuri, cu cortine din fisii de pinze elastice care dau consistenta si nasc volume pe scena sau accesorii-simbol pentru costume, mentinind mereu atmosfera nesofisticata, primara, intr-un fel, a unui asemenea demers initiatic. Proiectiile folosite, eficient si cu atenta masura, augmenteaza fabulosul, misterul, neprevazutul, surescita visceralitatile si tilcul adinc al faptelor. Nona Ciobanu alege citeva povestiri, nuclee semnificative si repetitive, altele ce muta situatiile si relatiile in spatii culturale diferite, fire narative si trasee initiatice, de fapt, care sa reveleze cam acelasi peisaj uman, etern si nemodificat in esenta. Scena se populeaza cu tirgoveti, imparati, imparatese, vinzatori, vrajitoare, cavaleri, musulmani, tebani, regi, regine, in functie de locuri si subiecte, fara demonstratii teribile, ostentatii, pretiozitati si, mai intii de toate, cu povestitori. Sapte povestitori, sapte actori, sapte voci care dau, pe rind, tonul unei intimplari, care nasc oul fanteziei - din embrionul caruia se ivesc povestile - care joaca cam opt personaje fiecare, complet diferite, pe parcursul montarii. Imbracati in mantii lungi, cu glugi generoase, cei sapte sint protagonistii calatoriilor prin diversitate, prin ceea ce ne aseamana sau ne deosebeste, prin aventura, pericol, versatilitate, onoare, minciuna, iubire, inselaciune, credinta, pacat, dreptate, morala. Pentru mine a fost o reala bucurie reintilnirea cu acesti actori, acum proaspeti, disponibili, dispusi sa se descotoroseasca de praf, inertii, sabloane. Pelerinaj spre lumea povestilor de Marina Constantinescu -ROMANIA LITERARA Spectacolul construit de Nona Ciobanu pornind de la Povestirile din Canterbury este o montare moderna si sofisticata, dar, in acelasi timp, o incercare de a recupera acel raport mai pur, mai viu, mai vesel pe care Chaucer-povestitorul l-a avut candva cu publicul sau. Prin extraordinara energie cu care cei sapte actori de la Teatrul Mic construiesc si populeaza o lume (si inca una, si inca una), prin inventivitatea sa torentiala si neputinta de a-si refuza o gluma, spectacolul ne reaminteste ce-a fost odata arta narativa ceva expansiv si oral si nu foarte cuminte, ceva menit sa faca placere. Dramatizadu-l pe Chaucer, Nona Ciobanu a nimerit direct in inima jucausa a subiectului placerea omeneasca de a spune si de a asculta povesti. Un dublu eveniment teatral la Festivalul UK_RO 2004 - InfoBrit Magazine Regizoarea a izbutit sa lege episoadele alese intr-o "intamplare" teatrala a carei coerenta e data de o imagine scenica epurata si eficienta - cateva stangi de care sunt legate panglici elastice configureaza, la vedere, feluritele locuri ale actiunii (scenografie, light design si proiectii: Iulian Baltatescu), de muzica foarte expresiva (Cristian Tarnovetchi), dar mai ales de stilul jocului actoricesc: vioi, lejer, precis si flexibil. Indiferent de varsta si statut... vedetistic, Claudiu Istodor, Mihaela Radescu, Liliana Pana, Vitalie Bantas, Radu Zetu, Bogdan Talasman si Ada Simionica se desfasoara cu vizibila incantare, construind impreuna un spectacol simpatic, placut si caruia nu i se pot reprosa decat unele lungimi, in partea a doua, si niste perfect inutile actualizari, pe care le simti precum o pietricica in pantof. Cu acest spectacol, Nona Ciobanu revine nu doar la Teatrul Mic (unde a regizat, in urma cu vreo opt ani, cred, o interesanta A 12-a noapte de Shakespeare), ci si la instrumentele sale profesionale preferate - limbajul scenic simplu si direct, axat pe actor, jocul de echipa -, aducand in "turnul breslei" o adiere proaspata de care e mare nevoie. Reinvierea - Alice Georgescu - ZIARUL DE DUMINICA, publicatie a "Ziarul Financiar" Cu aceasta noua premiera, Povestiri..., regizoarea revine la o tema, cred eu, favorita: calea initiatica deschisa de poveste, de basm, intr-o lume in care realitatea sensibila este doar una dintre multele ei fete. Un grup de pelerini de ieri, de azi; calatoria poate sa inceapa pe tot atitea cai si se poate petrece in tot atitia timpi, cite orizonturi necunoscute cuprinde coconul purtat de fiecare - este dispus sa se aseze sub semnul cautarii orientate de descoperirea valorii, a sensului; de aceea, incantatia: "...spre Canterbury Domnul ne-nsoteasca, iar cautarea sa ne-o rasplateasca revine odata cu fiecare inceput cerut imperios de aparitia luminii... Pe drumul luminii - Crenguta Manea - ARHITEXT DESIGN Magazine Acest spectacol are ceva magic. In orice minut al lui te simti inconjurat de prieteni si, fiecare istorioara te intoarce acasa. Acasa in lume si acasa in tine. O sa aveti sansa sa (re)descoperti niste artisti minunati (adevarate istorii ambulante), o coloana sonora moderna si o incitanta imbinare de emotie cu profesionalism desavarsit intr-o conceptie scenoplastica de exceptie. Un spectacol care anuleaza finalurile decretand destinul omenirii o poveste fara sfarsit. O poveste spusa cu optimism, detasare comica si ironie vitala. O ora si trei sferturi dupa care nu o sa va para rau. Inapoi in prezent - Razvana Nita Port.Ro Povestiri din Canterbury, o lectura moderna si spectaculoasa a unui mare text clasic semnat de G. Chaucer! Cronica Romana |