POVESTIRI DIN CANTERBURY dupa G. Chaucer, dramatizare si regie Nona Ciobanu
Joi 9 noiembrie ora 19.00 la Teatrul Mic (str. C-tin Mille nr.16, tel: 314 70 81)
Fragmente din presa
Spectacolul cu "Povestiri din Canterbury" de la Teatrul Mic este o proba de
virtuozitate a regizoarei, dar si a celui care a conceput decorul si luminile,
Iulian Baltatescu, si, fireste, nu in ultimul rand, a celor sapte actori, in
majoritate tineri: Claudiu Istodor, Mihaela Radescu, Liliana Pana, Vitalie Bantas,
Radu Zetu, Bogdan Talasman si Ada Simionica. Cinci povestiri in care acestia isi
schimba rolurile sub ochii spectatorului tin treaza atentia acestuia prin burlescul
si naturaletea expresiei si a jocului actoricesc, prin expresia vie a corpurilor si
a costumelor, altfel totul fiind stilizat la maximum si ramanand cu toate acestea in
cadrul epocii sau al epocilor si lumilor pe care, asemenea lui Shakespeare mai
tarziu, le strabate - cu gandul si personajele sale - Chaucer, acest clasic al
literaturii engleze, care a trait in indepartatul secol al XIV-lea. Fiecare
povestire este introdusa prin "nasterea" cate unui ou imens de catre unul dintre
personaje.
Ceea ce urmeaza este o feerie a vietii si a mortii, un fel de dans fericit,
indiferent ca urmeaza sfarsitul sau o intalnire amoroasa. Imaginatia debordanta,
insa controlata a regizoarei fixeaza totul pe o panza de paianjen care apare, tesuta
din lumini, pe fundal, intre episoade. Miscarea si expresia corporala ale actorilor
sunt de exceptie, pofta de joc se vede la fiecare pas...
Farmecul tineretii spirituale trece de pe scena in sala, asa cum a trecut dintr-o
veche opera aproape medievala in aceasta moderna, dezinvolta creatie teatrala a unei
artiste cum e Nona Ciobanu, care e si autoarea adaptarii si dramatizarii textelor
din Geoffrey Chaucer. Performantele celorlalti vin in modul cel mai firesc, intr-un
spectacol de substanta si efecte sclipitoare in acelasi timp.
"Povestiri din Canterbury" la Teatrul Mic - Un excelent spectacol de Nona
Ciobanu-Nicolae Prelipceanu - Romania Libera
La inceputul anilor 90, regizoarea Nona Ciobanu se afirma in arta spectacolului cu
o voce sigura de sine, gata formata. Printre "tinerele sperante", ea era o
certitudine. Premiile au consemnat aparitia unui talent original, puterea tinerei
regizoare de a da substanta scenica poeziei continute in orice drama.
In povestirile scriitorului englez din secolul XIV, Geoffrey Chaucer, regizoarea
Nona Ciobanu a gasit un material bun: distanta in timp nu e o stavila in detectarea
similitudinilor.
Ea isi extrage substanta dramatica a povestirilor sale din cunoasterea
ambiguitatii sufletului uman. Grupul vesel de pe scena se amuza descoperind de
fiecare data oul de unde se tese povestea unor oameni importanti sau nu, incercand
sa-si puna in acord dorintele cu puterea de a le implini. Povestile vor avea in
curand sapte secole si de pe scena ni se transmite veselia si melancolia zilei de
azi: lumea teatrului leaga lespezile de marmura ale catedralei din Canterbury cu
trotuarul de pe strada Sarindar.
Vechi povesti - Magdalena Boiangiu
Nona Ciobanu este un regizor care stie sa spuna frumos si coerent povesti pe scena.
Sa construiasca module simple, asamblabile si dezasamblabile, sa insufleteasca
spiritul initiatic al calatoriilor si, lucrul care m-a interesat si care m-a bucurat
cel mai tare, al trupei cu care s-a trudit: Liliana Pana, Ada Simionica, Mihaela
Radescu, Radu Zetu, Bogdan Talasman, Claudiu Istodor, Vitalie Bantas. Un element
esential in acest spectacol este scenografia, reala si virtuala, a lui Iulian
Baltatescu. Constructii simple, metalice, care se muta lejer si rapid de colo,
dincolo, care alcatuiesc schematic piese de decor - un pat, un tron, o temnita etc.
- care compun si recompun multitudini de spatii in calatoria noastra. O calatorie
invesmintata simplu, in costume neutre, ca hainele calugarilor pelerini, intr-o
cromatica de bejuri si nisipiuri, cu cortine din fisii de pinze elastice care dau
consistenta si nasc volume pe scena sau accesorii-simbol pentru costume, mentinind
mereu atmosfera nesofisticata, primara, intr-un fel, a unui asemenea demers
initiatic. Proiectiile folosite, eficient si cu atenta masura, augmenteaza
fabulosul, misterul, neprevazutul, surescita visceralitatile si tilcul adinc al
faptelor.
Nona Ciobanu alege citeva povestiri, nuclee semnificative si repetitive, altele ce
muta situatiile si relatiile in spatii culturale diferite, fire narative si trasee
initiatice, de fapt, care sa reveleze cam acelasi peisaj uman, etern si nemodificat
in esenta. Scena se populeaza cu tirgoveti, imparati, imparatese, vinzatori,
vrajitoare, cavaleri, musulmani, tebani, regi, regine, in functie de locuri si
subiecte, fara demonstratii teribile, ostentatii, pretiozitati si, mai intii de
toate, cu povestitori. Sapte povestitori, sapte actori, sapte voci care dau, pe
rind, tonul unei intimplari, care nasc oul fanteziei - din embrionul caruia se ivesc
povestile - care joaca cam opt personaje fiecare, complet diferite, pe parcursul
montarii. mbracati in mantii lungi, cu glugi generoase, cei sapte sint
protagonistii calatoriilor prin diversitate, prin ceea ce ne aseamana sau ne
deosebeste, prin aventura, pericol, versatilitate, onoare, minciuna, iubire,
inselaciune, credinta, pacat, dreptate, morala. Pentru mine a fost o reala bucurie
reintilnirea cu acesti actori, acum proaspeti, disponibili, dispusi sa se
descotoroseasca de praf, inertii, sabloane.
Pelerinaj spre lumea povestilor de Marina Constantinescu -ROMANIA LITERARA
Lumea Povestilor din Canterbury de Chaucer ne intampina plina de viata si cu un aer
extrem de contemporan in montarea cu efecte vizuale bogate a regizoarei Nona Ciobanu
la Teatrul Mic. Spectacolul construit de Nona Ciobanu este o montare moderna si
sofisticata, dar, in acelasi timp, o incercare de a recupera acel raport - mai pur,
mai viu, mai vesel - pe care Chaucer-povestitorul l-a avut cndva cu publicul sau.
Prin extraordinara energie cu care cei sapte actori de la Teatrul Mic construiesc si
populeaza o lume (si inca una, si inca una), prin inventivitatea sa torentiala si
neputinta de a-si refuza o gluma, spectacolul ne reaminteste ce-a fost odata arta
narativa - ceva expansiv si oral si nu foarte cuminte, ceva menit sa faca placere.
Dramatizndu-l pe Chaucer, Nona Ciobanu a nimerit direct in inima jucausa a
subiectului - placerea omeneasca de a spune si de a asculta povesti.
Un dublu eveniment teatral la Festivalul UK_RO - InfoBrit Magazine
Cu aceasta noua premiera, Povestiri..., regizoarea revine la o tema, cred eu,
favorita: calea initiatica deschisa de poveste, de basm, intr-o lume in care
realitatea sensibila este doar una dintre multele ei fete.
Un grup de pelerini - de ieri, de azi; calatoria poate sa inceapa pe tot atitea cai
si se poate petrece in tot atitia timpi, cite orizonturi necunoscute cuprinde
coconul purtat de fiecare - este dispus sa se aseze sub semnul cautarii orientate de
descoperirea valorii, a sensului; de aceea, incantatia: "spre Canterbury Domnul
ne-nsoteasca, iar cautarea sa ne-o rasplateasca" revine odata cu fiecare inceput
cerut imperios de aparitia luminii
Pe drumul luminii - Crenguta Manea - ARHITEXT DESIGN Magazine
Stagiunea teatrului din strada Sarindar debuteaza cu Povestiri din Canterbury in
regia Nonei Ciobanu, unul dintre copiii teribili ai generatiei postdecembriste de
regizori. Propensiunea talentatei regizoare catre fabulos a fost probata de-a lungul
timpului prin montarea a altor doua piese in acelasi registru, Dragostea celor trei
portocale a lui Carlo Gozzi si Cum va place de William Shakespeare. Primul episod al
afirmarii internationale a Nonei Ciobanu s-a scris pe scena Festivalului de Teatru
de la Edinburgh unde a intrat in concurs cu Tinerete fara batranete si viata fara de
moarte. Din repertoriul regizoarei mai pot fi amintite Melissa de Nikos Kazantzakis,
Valsul cainilor de Leonid Andreev, Nazdravanul Occidentului de J.M. Synge si
Viitorul e maculatura dupa Vlad Zografi.
Alaturi de regie, aranjamentul muzical al lui Cristian Tarnovetchi si scenografia
lui Iulian Baltatescu, un mai vechi colaborator al Nonei Ciobanu si membru al
Fundatiei Toaca, se integreaza fericit in structura compozitionala a piesei.
Surprinde in mod placut - pe parcursul celor cinci povesti adaptate - pofta de
jo(a)c(a) si verva celor sapte pelerini ai cunoasterii aproapelui, interpretati de
Claudiu Istodor, Radu Zetu, Ada Simionica, Liliana Pana, Bogdan Talasman si Vitalie
Bantas.
Revista Cariere - Razvan Tanase
Acest spectacol are ceva magic. In orice minut al lui te simti nconjurat de
prieteni si, fiecare istorioara te intoarce acasa. Acasa in lume si acasa in tine.
O sa aveti sansa sa (re)descoperti niste artisti minunati (adevarate istorii
ambulante), o coloana sonora moderna si o incitanta imbinare de emotie cu
profesionalism desavarsit ntr-o conceptie scenoplastica de exceptie.
Un spectacol care anuleaza finalurile decretand destinul omenirii o poveste fara
sfarsit. O poveste spusa cu optimism, detasare comica si ironie vitala. O ora si
trei sferturi dupa care nu o sa va para rau.
Inapoi in prezent - Razvan Nita - Port.Ro
Povestiri din Canterbury, o lectura moderna si spectaculoasa a unui mare text clasic
semnat de G. Chaucer!
Cronica Romana
Noiembrie 2006