Programul zilei:
11.00 - 12.00 -- Conferinta de presa, urmata de un tur explicativ al centrului si al expozitiei.
12.00 - 13.00 -- Sesiune de Q&A (intrebari si raspunsuri). Participanti: Lia Perjovschi, Eugen Radescu, Razvan Ion, Andrei Craciun.
19.00 -- Deschiderea oficiala a expozitiei "STATEMENT", curator: Lia Perjovschi.
21.00 -- Punch Glam Party with kitschy pop music video projection.
"STATEMENT", curator: Lia Perjovschi
19 februarie - 19 aprilie 2009
Pentru prima data in ultimii 20 de ani o banca devine centru de arta. Un centru in centrul orasului si nu in periferie asa cum logica tranzitiei ne-a obisnuit pana acum. Spatiile artei contemporane care nu au fost dislocate, inchise sau aruncate la margine, devin tot mai mici sau tot mai comerciale. Istoria artei contemporane romanesti este istoria pierderilor… un loc, o bursa, un om, niste idei. Si ca intodeauna o exagerare e acoperita de alta, lipsa unitatilor diverse este politic acoperita cu Unitatea Centrala, prea mare si prea dependenta: muzeul.
O revista de arta care a creat o BIenala si acum deschide UN centru permanent pentru arta contemporana.
In mijlocul PAVILION UNICREDIT nu sta cum am putea crede “spectacolul”, ci “arhiva/informatia”. Fundamentala este “cunoasterea”, resursa.
Orice loc nou si orice proiect nou incepe cu un “statement”. In limba romana: “declaratie de credinta”. Ce se vrea si ce ar putea fi acel loc.
STATEMENT este un plan de expozitie. Un traseu. Un proces. Story board-ul unui centru de arta contemporana astazi. O demonstratie conceptuala a liniilor de forta care ordoneaza viata intelectuala si viata pur si simplu. Un program multidisciplinar alcatuit cu modestie (carti, ziare, citate). O banca de date si de posibilitati. Arta nu-i de una singura. Arta este asezata in context cultural, politic si stiintific. Lucrari care daca sunt vazute trebuie date cadou, replici mai interesante decat originalul, sute de artisti in text, imagini, cartoline. Istoria institutionala in pungi. O harta de idei care o poate lua razna sau se poate structura linistit. Un laborator in care publicul devine cercetator.
STATEMENT rupe cercul vicios alcatuit din umilinta financiara, imbecilitate birocratica, neintelegere si nestiinta culturala, autism institutional, reducerea la starea de a cere si de a fi mereu respins fara explicatii, starea lui "totul impotriva ta" si foloseste resursele "Do It Yourself" pe care curatorul cercetator le-a coagulat 20 de ani.
Ce definim ca obiect artistic? De unde pana unde se poate intinde cercetarea artistica?
Cat de liberi suntem in gandire?
Fara sa stim am devenit conservatori. Am vrea sa fim avangardisti sa rasturnam lucrurile dar le facem in aceeasi logica. Ne plangem de aceleasi lucruri. Repetam acelesi greseli. Suntem cultural in efectul tunel.
Ce este de facut?
Daca schimbam unghiul de vedere? Daca ne uitam pe ambele parti ale lunetei? Aici in univers. Aici pe pamant. Aici in Romania. Aici in PAVILION.
In STATEMENT resursa nu este numai teoreticianul de arta sau filosoful culturii ci si artistul, cosmonautul, specialistul in string theory, astrologul si inventatorul.
Sunt artistii inventatori? Cum arata lumea vazuta dinafara lumii?
Este un tricou arta? Este o cartolina o lucrare de arta? Ce ne spun imaginile downloadate de pe internet si pe urma trase la aparatul de copiat? Ce inseamna acces democratic la informatie? Pentru cat timp ne putem baza pe antologia populara? De ce Second Life imita viata?
Stim din ce suntem facuti (genomul), stim unde ne aflam (universul), stim insa de ce?
(Lia Perjovschi tradusa pentru presa de Dan Perjovschi)
Ce este PAVILION UNICREDIT
Majoritatea celor 140 de milioane de locuitori ai Rusiei traiesc in blocuri comuniste, in apartamente pe care le numesc "Hrusciovchi", dupa numele fostului lider comunist in vremea caruia au fost construite, in anii '60. Totul a pornit insa de la Stalin. El le-a gandit si le-a pus in practica. tara dominata timp de 45 de ani de catre Rusia, Romania se poate mindri cu acelasi tip de habitat. "Hrusciovchi" au niste bucatarii minuscule, ceea ce reprezinta un mare pas inainte fata de asa-numitele "kommunalki" (acestea aveau bucatariile, baile si uneori chiar si dormitoarele la comun). Ideea omului nou, care nu are nimic de ascuns, a trecut in plan secund. Astazi, confortul devine arma principala a propagandei.
Asezat in Piata Victoriei, PAVILION UNICREDIT, se afla la parterul unui astfel de bloc, spatiu devenit sediu de banca in 1993, si ramas la fel timp de 15 ani. Constructia blocului a inceput in timpul regimului comunist si a fost finalizata la 5 ani dupa caderea acestuia. "Hrusciovchi" din centrul Bucurestilor este martorul transformarilor unei societati staliniste catre o societate capitalista puternic marcata politic si social. PAVILION UNICREDIT foloseste acest spatiu pentru mesajele sale, pentru pozitionare (vizavi de cladirea puterii executive - Guvernul Romaniei) cit si pentru istoria sa, brusc uitata. Un spatiu fara o istorie speciala, al istoriei intrerupte, al intirzierilor revolutionare. Un spatiu al cunoasterii si al interesului in societate, oras si comunitate.
PAVILION UNICREDIT este un spatiu independent work-in-progress, un spatiu de productie si cercetare al vizualului, al discursivului si al performativului. Este un loc al gindirii critice si care promoveaza o intelegere implicata socio-politic a artei si a institutiilor culturale. Functia vitala a spatiului va ramine, insa, concretizarea.
PAVILION UNICREDIT va organiza 3-4 expozitii anual, evenimente discursive, un program de proiectii de filme si un program educational informal numit Free Academy.
In spatiul centrului va functiona una dintre cele mai importante zone de informare din tara compusa din CONTEMPORARY ART ARCHIVE (o arhiva creata de Lia si Dan Perjovschi) si PAVILION RESOURCE ROOM (o non-arhiva creata de Razvan Ion si Eugen Radescu).
Designul spatiului, architectura sa, a fost realizata de un arhitect roman vizionar, Adriana Mereuta, care a incercat relaxarea unei structuri comuniste. Spatiul este neobisnuit pentru un centru de arta contemporana si a fost realizat astfel incit sa pastreze elementele spatiului original, al constructiei de tip comunist, in acelasi timp adaugind functionalitate si concept utilitatii acestuia, pastrind in centrul sau ca punct de greutate arhivele/informatia.
Despre UniCredit Tiriac Bank
UniCredit Tiriac Bank este o institutie financiara ale carei activitati de sustinere cultural artistica pun un accent deosebit pe zona artelor vizuale, acoperind totodata domeniul muzical şi al literaturii. Banca sustine financiar primul centru independent de arta şi cultura deschis sub numele Pavilion UniCredit, fiind, totodata, partener strategic al Bienalei Internationale de Arta Contemporana Bucureşti. Componenta cultural artistica a strategiei de etica şi responsabilitate a bancii se concretizeaza in implicarea sa in proiecte pe termen lung, pe care le finanteaza in calitate de partener principal - Festivalul International de Film Anonimul, Festivalul International George Enescu sau proiectul de arta comunitara metroArt -, deruland totodata initiative proprii precum este concursul de debut literar UniCredit.
(informatii si fisier PDF: http://center.pavilionmagazine.org/comunicat_19ian09.pdf)
---
Echipa
Director: Razvan Ion
Research Curator: Lia Perjovschi
Coordinator: Andrei Craciun
Project manager: Raluca Pop
Assistant Director: Ioana Nitu
Website/Software design: Alexandru Enachioaie
Space Design/Architecture: Adriana Mereuta
Intern: Silvia Vasilescu
Board
Dan Perjovschi
Eugen Radescu (presedinte)
Ioana Paun
Felix Vogel
---
PAVILION UNICREDIT este primul centru pentru arta si cultura contemporana din Romania si este rezultatul unei colaborari indelungate intre revista PAVILION, BUCHAREST BIENNALE si UNICREDIT TIRIAC BANK.
---
PAVILION, BUCHAREST BIENNALE, PAVILION UNICREDIT sint proiecte concepute si fondate de Razvan Ion & Eugen Radescu.
---
Adresa: Sos. Nicolae Titulescu nr. 1 (Piata Victoriei) Bucuresti
Email: pavilion@pavilionmagazine.org
T: 031 103 4131
---
Program de vizitare:
Marti-Vineri 12.00 - 19.00, Simbata-Duminica 14.00 - 21.00, Luni - inchis
---
Sustinut de: Pilsner Urquell