In ultimii opt ani, Sergiu Nicolaescu a continuat sa domine piata filmului autohton. O demonstreaza topul celor mai vizionate productii romanesti din 1999 pana in 2006, in care trei pelicule de-ale sale au fost printre favoritele romanilor: doua recente, "Triunghiul mortii" (1999) si "Orient Express" (2004), si una din 1970, redifuzata in 2000, "Mihai Viteazul".
Suprematia vechii generatii de cineasti s-a incheiat abia in 2005, cand regizorul Cristi Puiu a dus vestea noului val de regizori peste granitele romanesti, cu "Moartea domnului Lazarescu", nominalizata de criticii americani printre cele mai bune pelicule de anul trecut.
De cea mai mare trecere in fata romanilor a avut parte comedia "Garcea si oltenii", regizata de Sam Irvin, care detine recordul la numarul de spectatori pentru o productie romaneasca: peste 232.000 de bilete vandute in 2002. La polul opus se afla "Ambasadori, cautam patrie", a lui Mircea Danieliuc, care a fost vizionata in 2003 doar de 4.818 spectatori.
"Publicul s-a rafinat"
De la epopeea lui Sergiu Nicolaescu despre Primul Razboi Mondial, "Triunghiul mortii", pana la "Legaturi bolnavicioase" al lui Tudor Giurgiu - cel mai vizionat anul trecut - spectatorul roman si-a mai educat gusturile, spun criticii.
"Concluzia ar fi ca publicul s-a rafinat si a devenit net mai educat cinematografic de doi ani incoace si nu se mai lasa amagit de distributii sforaitore. Cred ca si media de varsta a cinefilului a "intinerit", considera criticul Irina Margareta Nistor. Topul e prea putin magulitor pentru imaginea cinematografiei romanesti, cel putin pana la "Moartea domnului Lazarescu".
Mai toate preferintele spectatorilor - printre care "Orient Express" sau "Sexy Harem Ada Kaleh", in regia lui Mircea Muresan - apar pe listele criticilor la categoria "a nu se vedea".
"Productiile unora dintre vechii regizori au contribuit si ele la compromiterea filmului romanesc, prin pretentii de arta, un altfel de impostura, ca cea promovata de Sergiu Nicolaescu", este de parere criticul Valerian Sava. In opinia sa, prejudecatile romanilor despre filmul autohton se vor mentine ani buni, cat timp ii va lua noii generatii sa-i refaca imaginea.
Florentina Ciuverca