Oameni vorbind cu Dumnezeu
O hala dezafectata, la timp de seara, undeva, la marginea Sibiului. Cativa oameni, nu multi, coboara dintr-un autobuz si asteapta zgribuliti langa portile metalice ale unei intrari care arata destul de sinistru. Zgomotul de fiare dintr-o alta aripa a cladirii se amesteca cu muzica unor viori ce rasuna in spatiul in care acesti oameni asteapta sa intre. Ora spectacolului a fost schimbata si exista la un moment dat pericolul ca acesta sa nu se mai joace din cauza ploii care patrundea in hala riscand sa afecteze sistemul electric. In plus, dificultatea montarii a trei decoruri intr-un singur spatiu de joc, cele trei spectacole jucandu-se unul dupa altul la interval de jumatate de ora, ridica o suma de alte probleme atat pentru personalul de scena, cat si pentru actori. Dar tehnica precara si conditiile grele de montat si de jucat n-au impiedicat totusi acest schimb rar, posibil numai intre un creator care are realmente ceva de spus si un public nerabdator sa-l asculte.
E vorba despre `Trilogia evreiasca` a lui Mihai Maniutiu, asteptata cu mare interes de invitatii festivalului sibian. Alcatuita din trei spectacole, doua mai vechi, `Experimentul Iov`, montat in 2004 la Sibiu, `Shoah. Primo Levi`, complet refacut cu actori sibieni, si unul foarte nou, abia iesit la public, `Ecleziastul`, Trilogia ofera trei unghiuri de vedere ale relatiei omului cu Dumnezeu, asa cum apare ea in textele sfinte sau in scrieri contemporane. Povestea lui Iov, subiect al unui crud `experiment` menit sa-i testeze credinta, viata lui Primo Levi, cel scapat din lagarul de la Auschwitz, dar pierdut din lipsa de credinta, si pilda Ecleziastului care ne aminteste ca `totul este desertaciune` se imbina intr-o complexa fresca ce naste spectatorului vii intrebari despre propria-i relatie cu Dumnezeu. Vocea omului : in toate ipostazele redate de minunatul actor alcatuit parca din fibra poetica, Marian Ralea : se inalta la inceput cu intrebari spre Dumnezeul crud care il pune la incercare, rasuna mai apoi sceptic, dand glas indoielii ca Dumnezeu exista, pentru ca mai apoi sa concluzioneze ca unica `strategie existentiala` datatoare de sens este `sa te bucuri de tine si de viata`, fara sa uiti ca exista un Dumnezeu care te va judeca. Continutul de idei al spectacolelor le consacra pe fiecare si impreuna ca pe un soi de predica moderna, transformand hala dezolanta intr-o spectaculoasa biserica a zilelor noastre, iar dimensiunea vizuala a acestor adevarate instalatii teatrale si acordurile alese de regizor din muzica traditionala evreiasca le impune in memoria spectatorului pentru totdeauna.
La sfarsitul unei seri lungi, cu momente de emotie reala, se poate spune ca `Trilogia evreiasca`, jucata miercuri in hala Simerom de la Sibiu, semnata de Mihai Maniutiu si avandu-l pe Marian Ralea in toate cele trei roluri principale, este evenimentul principal al acestei editii a Festivalului International de Teatru de la Sibiu.
cristina.modreanu@gandul.infoCristina MODREANU