NEW YORK, 23 martie 2009 - Proaspăt întoarsă de la Festivalul Internaţional de Film de la Miami, unde a însoţit proiecţia filmului Pescuit sportiv (regia Adrian Sitaru), actriţa Maria Dinulescu a făcut o escală la New York, onorînd invitaţia ICRNY de a prezenta debutul regretatului Cristian Nemescu, California Dreamin’ (nesfîrşit), în Sala Auditorium a Institutului.
O seară cu Maria Dinulescu
California Dreamin’ (nesfîrşit) a fost arătat pentru prima oară în New York la Festivalul de film românesc din decembrie 2007, organizat de ICRNY în parteneriat cu TIFF-ul clujean şi Tribeca Film Festival. La vremea aceea, proiecţia a avut loc în prezenţa celor trei actori principali, Armand Assante, Răzvan Vasilescu şi Jamie Elman. În ianuarie 2009, filmul lui Cristian Nemescu a fost lansat oficial în America, a rulat două săptămîni la IFC Center, iar cronicile au fost mai mult decît extatice. Era normal să profităm de prezenţa Mariei pe continent pentru o „revizitare” din perspectivă feminină a Californiei...
Iniţial, planul era altul: aveam de gînd să petrec o zi cu Maria bătînd străzile New York-ului pînă la ora de începere a proiecţiei, să ne întindem la vorbă cu cei prezenţi, să ajungem musai într-un club karaoke unde să cîntăm piesa care dă titlul filmului, compusă de The Mamas & the Papas, şi să aterizăm la o petrecere care să se încheie, eventual, cu o pană de curent în tot Manhattanul. Ca-n film.
Pe 18 martie, Maria a ajuns însă cu jumătate de oră înainte să înceapă filmul. Cu bronz intens de Florida, tunsă foarte scurt şi cu o poveste sinistră despre zborul de întoarcere de la Miami la New York. „Am crezut că asta mi-a fost” – şi cine ar fi putut crede altceva atunci cînd, la doar o oră după decolare, pilotul îţi spune că aeronava nu mai are combustibil suficient ca să ajungă la destinaţie şi trebuie să se întoarcă de unde a plecat? Aşa că adio shopping pe Fifth Avenue. A fost însă cît pe ce ca nici întîlnirea cu spectatorii de după proiecţie să nu mai aibă loc. La puţin timp după începerea filmului, Maria a acuzat o durere acută abdominală şi şi-a petrecut următoarea oră şi jumătate într-o clinică din Manhattan pentru un control de rutină. Din fericire, nimic grav. S-a întors în arhiplina sală Auditorium a ICRNY cu cîteva minute înainte de genericul final şi abia dacă a fost lăsată să plece. A fost adorabilă şi nesfîrşit de entertaining.
Ce-am aflat, la capătul lungii şi animatei întîlniri cu publicul: că n-a visat niciodată la California şi că, nici acum, cînd a fost pentru prima oară în America, nu şi-a schimbat părerea. Ba mai mult, că nu îi place New York-ul. Că ar vrea să interpreteze un rol în care să nu scoată nici un cuvînt („deşi îmi place să vorbesc mult”) şi că nu se vede jucînd în travesti, deşi acum e tunsă băieţeşte. Că cele mai grele scene de filmat în California... au fost cea de sex şi cea finală, în care îi moare tatăl. Şi, în cele din urmă, că în 2009 aniversează zece ani de cînd face actorie. După care a plecat înapoi acasă, la rudele ei din Pennsylvania, lăsînd în urmă Manhattanul cu luminile aprinse.
Chiar şi fără karaoke cu Maria pe piesa California Dreaming, a fost însă o săptămînă plină aici la ICRNY. Împreună cu Corina Şuteu am avut şansa de a-l cunoaşte pe Clive Owen, la minirecepţia prilejuită de lansarea new-yorkeză a ultimului său film, Duplicity. Corina a fost la Lincoln Center, la concertul pianistului Vlad Iftinca, actualmente angajat în echipa muzicală de la Metropolitan Opera. S-au bătut în cuie proiecţiile din aprilie cu acelaşi California Dreamin’ (nesfîrşit) şi Hîrtia va fi albastră de la festivalul Disappearing Act: European Cinema from New Wave to New Wave, organizat de Centrul Ceh din New York. Oana Radu n-a lipsit de la retrospectiva Kenneth Anger şi show-urile din cadrul complexului expoziţional PS1 din Queens, parte a MoMA. La Chicago a avut loc, pe 19 martie, premiera piesei scrise de Matei Vişniec, Caii la fereastră, în regia lui Radu Alexandru Nica. Iar la Cleveland, unde voi ajunge în curînd ca membru în juriul festivalului de film, s-au perfectat detaliile recepţiei oferite de Consulatul onorific al României din Ohio în onoarea filmului Boogie, prezentat în competiţia central şi est-europeană.
Mihai Chirilov
Aflat la New York pentru o explorare profesională de mai lungă durată şi activ în pregătirea diverselor evenimente legate de filmul românesc în America, Mihai Chirilov, critic de film şi directorul artistic al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), este, pentru cîteva luni, „spion” la ICRNY. Jurnalul său de autor e menit să înlocuiască pentru o vreme comunicatele de presă cu impresii pigmentate de savoarea ambianţei şi a contextului larg, redînd cititorilor din România dimensiunea ambiţioaselor concentrate de cultură.
Comunicat
Institutul Cultural Român din New York