Cu toate acestea, au existat proteste si atacuri provenite mai mult din ignoranta decat dintr-o pudoare reala. Dar Picasso este in acelasi timp un pictor genial si un pasionat de erotic. De-a lungul vietii, din adolescenta si pana in ultimii sai ani, Picasso a avut doua mari pasiuni : arta si femeile, acestea fiind contopite in operele sale "erotice". Cea mai importanta creatie dintre acestea ramane tabloul din 1907 intitulat " Les Demoiselles d'Avignon", considerat de istoricii de arta ca prototipul picturii moderne. Acest tablou este poate cel mai valoros din colectia Muzeului de Arta Moderna din New York. Dar, dintre toate experimentele erotice incercate de Picasso in pictura, gravurile s-au bucurat de cea mai mare atentie. Acestea nu sunt doar numeroase, dar mai ales incarcate de semnificatii. Fiecare este plina de acea forta vitala care a marcat si identificat toate operele artistului. Aria in care se desfasoara emotiile si sentimentele in aceste aparent simple desene este uriasa. Acestea comunica nu doar prin naratiunea imaginii, dar mai ales prin linii, texturi si compozitii, care explica si exprima viziunea artistului asupra dorintei, delicatetei, patosului si umorului sexualitatii umane neingradite.
Picasso s-a dovedit mai interesat de Eros decat oricare dintre artistii contemporani lui. Si a facut-o fara sa se ascunda, direct si deschis, fascinat de misterului erotismului in pofida pudorii si protestelor. Criticii au facut imediat legatura intre atmosfera socio-culturala in care traia atunci artistul si aceasta fascinatie. Interesul lui Picasso pentru Eros a fost cu siguranta mai mare decat cel manifestat de artistii contemporani lui, mai ales din cauza vitalitatii sale. Ideea de inspiratie freudiana a sexualitatii in cadrul antropologiei moderne - Erosul ca modelator al emotiilor si comportamentului - l-a fascinat si influentat cu siguranta pe artist. Contrastul acestei conceptii cu viziunea puritana care incepuse sa domine un Occident industrializat si impietrit a fost si un motiv de fronda, dar s-a completat minunat cu viziunea asupra artei pe care o dobandise Picasso. Normele artei "academice" l-ar fi sufocat cu siguranta, si poate ca a simtit ca sunt pe cale sa o faca. Asa ca a gasit un mod de exprimare prin latura erotica a creatiei sale, fie ele sugerat sau explicit erotice. Esentialul pentru Picasso era sa realizeze nu pornografie rafinata, ci arta erotica. O expozitie a operelor sale erotice a avut loc in 2001 la Muzeul Picasso din Paris, bucurandu-se de un succes enorm. Dar a primit si critici din partea celor care credeau ca aceasta latura a personalitatii artistice este o degradare a lui Pablo Picasso.