Mai putin placuta este insa o alta surpriza: aceea a adaugarii de monumente pe harta orasului, cu o frecventa ce devine ingrijoratoare, mai ales cand auzi cat costa aceste noi aparitii. Felul in care inteleg autoritatile sa "opereze" in acest domeniu este insa de natura sa revolte, fiindca in foarte putine cazuri e vorba despre concursuri de proiecte, de obicei lucrarile in cauza fiind realizate pur si simplu in urma unor comenzi de stat catre un artist ales de catre o comisie ministeriala. Fara transparenta, fara consultare publica, fara nici un fel de informare a celor din ai caror bani se ridica aceste "constructii".
Virgil Nitulescu, fost ministru de stat cu probleme de patrimoniu, actualmente secretar general al ministrului Culturii, recunoaste ca de obicei monumentele nu sunt realizate in urma unor concursuri: "Comanditarul alege artistul dupa cum doreste, iar suma se stabileste prin negocieri. Juridic, nu exista nici o regula care sa impuna concursul, dar actuala echipa a decis, de cand a venit, din 2005, sa organizeze concurs pentru asa ceva. De exemplu, pentru Memorialul Holocaustului asa am procedat."
Intrebat daca, in calitate de specialist, i se pare normal ca un ministru sa poata face cadou unui artist ales de el insusi orice suma din bani publici, Virgil Nitulescu a spus: "E o problema sensibila. La limita, presupunand ca avem un artist unanim recunoscut, sa zicem un al doilea Brancusi inca in viata, pe care il convingem sa faca o ultima lucrare din viata lui, atunci, da, avem acoperirea morala. In rest, parerea mea este ca daca e vorba de bani publici trebuie sa faci un concurs."
Din pacate, aceasta parere de bun-simt nu a fost luata in considerare, de exemplu, de catre ministrul Razvan Theodorescu, cel mai generos in materie de bani pentru monumente publice. Pe vremea lui s-au incheiat contractele pentru contributia MCC la finantarea statuii lui Charles De Gaulle, de la intrarea in Herastrau (500.000 RON), opera lui Mircea Spataru si tot atunci MCC a decis sa achite drepturile de autor ale artistului Ioan Bolborea pentru o alta creatie, monumentul Caragiale. Pare incredibil dar este adevarat: "Fondurile, in valoare de 2.000.000 lei (RON), alocate de la bugetul Ministerului Culturii si Cultelor, in perioada 2003-2006, au avut ca scop plata drepturilor de autor ale artistului Ioan Bolborea aferente realizarii Monumentului "Caragiale" pana la faza de turnare in bronz. Fondurile destinate cheltuielilor ultimelor operatiuni vor fi prevazute in bugetul pe anii 2007-2008", se arata intr-un comunicat de pe site-ul MCC. Asadar, pe scurt, o caruta de bani pentru o "caruta cu paiate", cum i se spune, popular, viitorului monument.
Monumentul Caragiale - "Caruta cu paiate" - ar urma sa fie amplasat undeva in piata Universitatii. Unde anume? Nu e foarte limpede - initial proiectul era gandit pentru spatiul din fata Teatrului National, acum s-a mutat peste strada, langa spitalul Coltea - dar ce mai conteaza? Si mutarea - alt studiu de fezabilitate, alte avize - tot din bani publici se plateste. Autorul poate fi considerat, fara doar si poate, un norocos: Ioan Bolborea este si autorul Monumentului Infanteriei, inaugurat in aprilie in parcul Kiseleff, in care a imortalizat doi generali de armata, Mihail Popescu si Vasile Apostol. Cert este ca meseria de sculptor este chiar "bratara de aur", cu conditia sa te invarti in cercurile potrivite.
Dincolo de aspectele juridice ale investitiei in statui si monumente publice, mai exista un aspect al problemei: intr-un stat civilizat, autoritatile informeaza asupra intentiei de a aseza inca un monument in spatiul public, iar cetatenii sunt invitati sa-si dea cu parerea asupra oportunitatii instalarii acestuia. Transparenta e cuvantul cheie, iar campaniile de constientizare a contribuabilului sunt la ordinea zilei. Pana una-alta, la noi, cetateanul nu numai ca nu este intrebat nimic, dar uneori se mai si trezeste ca i se zgarie retina cu asa-zise opere de arta ridicate pe banii lui. cristina.modreanu@gandul.info
Cristina MODREANU