Orchestrele si Corurile Radio si Radio Romania Cultural organizeaz in parteneriat cu Teatrul ACT, in perioada Februarie - Iunie 2011, o serie de cinci recitaluri de jazz cu tematica diferita, sustinute de membri ai Big Band-ului Radio si studenti ai Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, sub denumirea Stagiunea de Jazz. Recitalurile vor fi Inregistrate si apoi difuzate de Radio Romania Cultural.
MIERCURI, 11 mai, ora 19.00
Stagiunea de Jazz continua cu: O ISTORIE A CHITAREI
De la swing, la bebop, la post-bop, latin jazz, fusion. Concertul din aceasta sear a este un tur de forc printre cele mai semnificative creatii prin care s-a scris istoria chitarei in secolul XX, reinterpretate de unii dintre cei mai buni muzicieni de jazz romani.
Cu: Ciprian Pop (chitara), Alex Man (chitara), Sorin Romanescu (chitara), Cristian Soleanu (saxofoane), George Natsis (pian), Adrian Mircea Flautistu (contrabas), Vlad Popescu (baterie)
Prezinta Maria Balabas si Sorin Romanescu
Pretul unui bilet este de 30 lei
Cand, in 1967, Jimi Hendrix a dat foc chitarei sale, pe scena , cu un gest ritualic si psihedelic, divinizand-o si totodata , incercand sa o distruga , a fost clar pentru o lume intreaga ca secolul XX a fost secolul triumfant al acestui instrument. Cultura jazz si, ulterior, cea derivata a rockului, cu toate subgenurile lor, sunt si istorii ale chitarei. Mergand mai departe, se poate spune ca , intre chitara si America exista un raport proportional cu cat crestea renumele Americii in lume, cu atat chitara se impunea mai puternic, ajungandu-se ca generatii intregi de muzicieni sa nu-si poata imagina altfel existenta decat legati de o chitara , electrica, de preferat. Nu se poate imagina America fara chitara si, in urma secolului XX, nu se mai poate vorbi de chitar fara referire la muzica jazz, cea nascuta in fumul si precaritatea sociala a micilor cluburi ale noului pamant.
Se vorbeste despre chitara electrica dinainte de Charlie Christian si de cea care l-a precedat, atat de mare a fost impactul acestui artist asupra scenei muzicale a timpului. Charlie Christian este considerat parintele jazzului modern cantat cu chitara electrica si este cel care a utilizat chitara deopotriv ca un instrument de acompaniament, dar si ca unul dedicat solo-urilor de virtuozitate. Stilul sau atasat bebop-ului i-a influencat pe alti legendari, precum Les Paul si Wes Montgomery. Pe Les Paul il puteti urmari intr-unele dintre cele mai delicioase momente ale inceputului de divertisment in televiziune, alaturi de Mary Ford, dar tot el este unul dintre cei mai inventivi muzicieni ai secolului trecut, contribuind la aparitia chitarei electrice compacte, fara cutie de rezonanta , fara de care sound-ul rock'n roll n-ar fi fost posibil; tot el, la inceputul anilor '50, experimenteaza cu efecte de inregistrare. Ca si Charlie Christian sau Django Reinhardt, Wes Montgomery a murit foarte tanar, atunci cand faima ajunsese la el si il transformase intr-unul dintre chitaristii exponentiali ai jazzului. A fost un melodist excepcional si unul dintre putinii care puteau face ca un standard jazz sa sune fresh oricand; Inregistrarile lui sunt, in continuare, un punct de reper pentru toti cei care vor sa inteleaga timing-ul, subtilitatile armonice si de feeling care fac dintr-un solo de chitar unul dintre momentele centrale Intr-un concert jazz. in aceasta istorie timpurie, americanilor li se adauga belgianul Django Reinhardt, cel care a atasat si idea de manouche jazzului. In poze, pe Django il vezi mai mereu cu o tigara hot in coltul gurii.
Se adauga acestor figuri emblematice, personalitati precum Joe Pass un muzician cu sange de Sicilia in vene, recunoscut, printre altele, pentru simtul sau armonic sofisticat, contrapunctul intre teme improvizate, modulatii neprevazute si tranzitii intre pasaje de virtuozitate si cele care induc starea de rubato. George Benson face trecerea intre jazzul tradicional si cel de tendinta moderna, cu tenta comerciala, precum smooth jazz-ul, fiind influentat in aceasta alegere si de casele de productie cu care a lucrat.
John McLaughlin si Pat Metheny se inscriu, deja, pe alta coordonata a istoriei chitarei in aceea a unui instrument care devine un mijloc intelectual de expresie artistic , dupa ce a transgresat toate stilurile intermediare si a decantat fusion-ul. Odata cu ei, istoria muzicii si a industriei muzicale, marcheaza un alt pas: in anii '40, Charlie Christian nu a inregistrat niciodata profesionist, intr-un studio. La cateva zeci de ani distanta, artisti precum Pat Metheny sau John McLaughlin beneficiaza pentru fiecare nou album de cele mai bune conditii de studio, pentru ca muzica lor va deveni, imediat dup lansarile discografice, unul dintre produsele globalizante necesare. Un triumf al muzicii, asa cum ar spune Tim Blanning. John McLaughlin a concertat in Bucuresti de cateva ori, urmand ca Pat Metheny sa vina pentru prima oara in aceasta toamna.
Stagiunea de Jazz este un proiect organizat de Orchestrele si Corurile Radio si Radio Romania Cultural in perioada februarie - iunie 2011. Gandit ca o serie de cinci recitaluri lunare, cu tematica diferita, proiectul isi propune sa revitalizeze miscarea de jazz din Romania, sa creeze o scena pentru studenti ai Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, care vor exemplifica sonor istoria genului, alaturi de muzicieni consacrati si de membri ai Big Band-ului Radio. Proiectul, singurul cu o desfasurare ampla din Romania va permite unui public fidel sa se familiarizeze cu istoria acestui gen si sa-i cunoasca valorile, promovand totodata si schimburile culturale, prin incinta aleasa , anume Teatrul Act. Recitalurile vor fi inregistrate si difuzate de Radio Romania Cultural si prezentate de Maria Balaba.
Urmatorul recital din Stagiunea de Jazz va fi sustinut in 8 Iunie - Muzica in Romania inainte de 1950
Programul casei de bilete:
Luni - Vineri: 11.00 - 18.30
Sambata - Duminica: 12.00 - 18.30 (cand sunt programate spectacole)