În 31 decembrie 2013 a avut loc un foarte strălucitor concert de Anul Nou cu Orchestra Filarmonicii din Berlin, dirijată de Simon Rattle şi cu pianistul Lang Lang solist – a putut fi urmărit şi în direct la un cinematograf din Bucureşti; şi poate fi încă ascultat pe site-ul Filarmonicii din Berlin (a-l vedea pe Lang Lang aşa cum apare live pe scenă este un spectacol în sine). Pentru cei care nu ştiau, celebra Filarmonică din Berlin oferă posibilitatea unei săli de concert digitale pe site-ul propriu berliner-philharmoniker.de (concerte live şi înregistrate din stagiunea curentă), iar preţul unui abonament este de 15 euro pe lună – o ofertă deloc de neglijat, mai ales că nu ştiu cât de mulţi dintre noi au şansa de asculta live Orchestra Filarmonicii din Berlin măcar o dată în viaţă (va deschide însă Festivalul Enescu din 2015).
Între lumi cu o mandolină măiastră
Şi dacă concerte în această perioadă sunt puţine, va fi disponibilă însă o serie de discuri noi ce vor face deliciul celor care iubesc muzica clasică. În 17 ianuarie se lansează la nivel internaţional albumul „Between worlds” al israelianului Avi Avital, un virtuoz al mandolinei care în 2010 era nominalizat la premiile Grammy. Ca instrument clasic, mandolina nu a mai fost în prim plan de 300 ani, de pe vremea lui Antonio Vivaldi care a scris câteva concerte minunate pentru acest instrument. De aceea, apariţia unui muzician care să abordeze repertoriul clasic al mandolinei este cu totul ieşită din comun. „Between worlds” cuprinde un itinerariu prin muzica clasică a lumii inspirată însă de muzica tradiţională – din Brazilia până în Georgia. Interesant este că Avi Avital a inclus pe acest album şi cele 6 dansuri populare româneşti de Bela Bartok, poate la sugestia unui dintre partenerii săi de pe acest album, israelianul Amihai Grosz, care are un bunic originar din România. În paranteză spus, Amihai Grosz este prim-violistul Orchestrei Filarmonicii din Berlin.
„Between worlds” este un album potrivit pentru toţi, mai ales pentru cei foarte puţin iniţiaţi în muzica clasică – un album plin de viaţă, cu sonorităţi colorate şi accesibile, pe care-l puteţi descoperi în avanpremiera lansării internaţionale, în 13 ianuarie, de la ora 19, la Radio România Muzical sau pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2014” de pe pagina romania-muzical.ro
Mozart şi Rolando Villazon
Puţini sunt tenorii din contemporaneitate care să se bucure de popularitatea lui Rolando Villazon. La aproape 42 ani, mexicanul este o veritabilă super-vedetă a operei contemporane – şi datorită vocii frumoase, dar mai ales datorită temperamentului său vulcanic de sorginte latină, talentului actoricesc şi inteligenţei sale. A devenit foarte cunoscut odată cu realizarea unui film în care cântă rolul principal din „Boema” alături de soprana rusă Anna Netrebko.
Însă în ultimii ani, mai ales după operaţia pe o coardă vocală pe care a suferit-o în 2009, Rolando Villazon a fost aplaudat cu precădere în opere mozartiene. A înregistrat deja două dintre operele lui Mozart pentru Deutsche Grammophon („Don Giovanni” şi „Cosi fan tutte”), iar în 20 ianuarie lansează un album cu arii de concert de Mozart: „să cânţi Mozart este unul dintre cele mai grele lucruri” spune însuşi Villazon pe trailerul video al albumului, posibil de accesat la youtube.com/watch?v=4JZRihirkls
Albumul cuprinde toate ariile de concert pentru tenor de Mozart – nu mai există un astfel de produs pe piaţă; iar Rolando Villazon apare pe noul său disc alături de Orchestra Simfonică din Londra, dirijată de carismaticul Antonio Pappano, şeful de orchestră pe care l-am admirat în cele două minunate concerte pe care le-a susţinut în timpul Festivalului Enescu 2013 alături de Orchestra Academiei Santa Cecilia din Roma.
Noul album al lui Rolando Villazon poate fi ascultat chiar în ziua lansării sale internaţionale, în 20 ianuarie, de la ora 19, la Radio România Muzical.
Un venezuelean şi o chinezoaică cuceresc lumea
Pe ea o cunoaştem: a fost una dintre cele mai aplaudate pianiste din ediţia 2013 a Festivalului Enescu. Yuja Wang şi rochia ei roşie de la Sala Palatului au scandalizat, dar mai ales au uimit publicul român care nu cred că mai văzuse până atunci o pianistă care să aibă la degetul mic, pur şi simplu, dificilul concert nr.1 de Ceaikovski.
El este unul dintre cei mai talentaţi şi cu siguranţă, cel mai mediatizat dirijor al momentului la nivel mondial. Gustavo Dudamel, la 33 ani, are deja un premiu Grammy şi angajamente cu marile orchestre ale lumii şi probabil ţinta sa este devină dirijorul principal al Orchestrei Filarmonicii din Berlin, când mandatul lui Simon Rattle se va încheia. Primul pas a fost făcut: un disc Richard Strauss care a apărut la Deutsche Grammophon în noiembrie 2013.
Iar în 3 februarie 2014, Yuja Wang şi Gustavo Dudamel lansează la nivel internaţional un nou disc cel puţin incendiar: două concerte, dintre cele mai dificile – nr.3 de Rahmaninov şi nr.2 de Prokofiev, în interpretarea uimitoare a unei pianiste de aproape 27 ani şi a unei orchestre care scrie istorie: Orchestra Simon Bolivar a Venezuelei.
De ce scrie istorie Orchestra Simon Bolivar a Venezuelei? Câte produse culturale din America de Sud cunoaşteţi? Este practic singura orchestră sud-americană care colaborează cu o mare casă de discuri, este alcătuită preponderent din tineri până în 25 ani şi este parte a „El sistema” – un proiect prin care în ultimii 40 ani s-a încercat (şi reuşit) atragerea copiilor defavorizaţi către muzica clasică. O poveste de succes de care, probabil, am avea nevoie şi în România…
Noul disc Yuja Wang – Gustavo Dudamel poate fi ascultat în 27 ianuarie, de la ora 19, la Radio România Muzical.
Radio România Muzical
Ianuarie 2014