“Calul asta mai are inca 9 viteze”, exclama entuziasmata jocheul Rosie (Kerry Condon). Tocmai am vazut un cal alergand in fantastica lui frumusete, dar, la capatul cursei, Rosie ne spune ca suntem departe de a fi vazut totul.
Din cum arata episodul pilot, acelasi lucru pare valabil pentru intregul serial Norocul / Luck. Noua productie HBO creata de David Milch (NYPD Blue si Deadwood) si produsa de Michael Mann, regizorul lui Heat, The Last of the Mohicans si Public Enemies graviteaza in jurul curselor de cai, a pariorilor si a proprietarilor de cai de curse. Chester Bernstein (Dustin Hoffman) tocmai a iesit din puscarie dupa 3 ani de pedeapsa si afara il asteapta soferul sau Gus Demitriou (Dennis Farina) la volanul unui Mercedes luxos.
Gus a devenit proprietarul unui cal de curse si discutia dintre cei doi ne introduce vag in lumea de multe zerouri a curselor si a interlopilor care se ghicesc in spatele lor. ii intalnim pe Turo Escalante (John Ortiz) extrem de influent proprietar de cai, Marcus, (Kevin Dunn) un batran paraplegic cu insuficienta respiratorie si gasca sa de pariori, Renzo (Ritchie Coster) si Jerry (Jason Gedrick), primul in stare sa isi vanda hainele de pe el pentru a strange bani de pariuri, al doilea un cartofor compulsiv cu creier matematic. Un alt personaj cheie, Walter Smith (Nick Nolte), isi primeste primele linii de contur: un individ enigmatic care stie sa recunoasca un cal campion dintr-o mie.
In ultimii 15 ani, HBO si-a creat un art-house propriu in televiziune, facand imposibila vizionarea neglijenta, consumerista a serialelor sale. Fiecare se deschide cu generice atat de stilizate incat sunt spectacole in sine si fiecare arunca in aer tabuuri, reacutizeaza controverse si repune in discutie modalitati de filmare; trateaza cinematografic materialul de televiziune, si, invers, face cu ajutorul televiziunii, un cinema de o bogatie a detaliului pe care formatul de film nu l-ar permite niciodata. Acestea sunt trasaturi comune tuturor produselor HBO, dar David Milch e cu siguranta, alaturi de David Simon, creatorul lui The Wire, printre cei mai spectaculosi si mai minutiosi dintre creatorii serialelor HBO. Serialul sau politist NYPD Blue a schimbat definitiv fata si posibilitatile serialului politist, iar Deadwood ramane serialul cultissim despre Vestul Salbatic.
In Norocul/ Luck regasim aceleasi desfasurari lente ca in Deadwood ale firelor povestii ce se va dovedi extrem de complexa. Aceleasi dialoguri distilate si aceeasi poezie vizuala. Milch nu isi face griji pentru ritm, ci isi prinde publicul in textura complexa si mirajul unei lumi care traieste pe muchie de cutit. Acolo unde orice film cu curse de cai exploateaza triumful, endorfinele clipei de glorie, Norocul / Luck ignora impactul urias al curselor in sine. Vedem grajduri, cai la antrenament, asistam la discutii. Sufletul acestor oameni sunt caii si splendoarea lor. Vedem prim planuri cu ochii lor si cadre glorioase cu siluetele lor in plina fuga. Acestea sunt momente in care discutiile dintre personaje inceteaza si chipurile lor sunt strabatute de fiorul adoratiei pentru cai. Simtim ingredientele acestei vieti de dependenta, de prizonierat in pasiune, disperare si cifre fabuloase. Gustam zaturile acestor personaje infrante de esecurile pariurilor si transfigurate de victorii. Norocul / Luck te seduce intai si intai, anuntand doar vag pericolele care vor forma firul ulterior al povestii. Episodul pilot arata ca lumea curselor de cai poate fi nu doar o fictiune anacronica ci o realitate acaparanta. Creaza dependenta dupa o singura doza.
I. C.
editor artline.ro
2 februarie 2012