Sambata, 29 noiembrie, incepand cu ora 18:30, la Teatrul Mignon (Piata Rosetti, Bd. Hristo Botev nr. 1) va avea loc Noaptea de noiembrie, penultima editie a Noptilor macedonskiene, seria de evenimente itinerante dedicate implinirii a 160 de ani de la nasterea scriitorului Alexandru Macedonski.
Noaptea de noiembrie isi propune sa apropie publicul actual de literatura lui Alexandru Macedonki (re)descoperit, de aceasta data, in ipostaza de dramaturg. Evenimentul va debuta cu un spectacol de lectura sustinut de actorii Teodor Ghita si Mircea Anghel, dupa o selectie de texte ce fac parte din seria comediilor politice scrise de Alexandru Macedonski.
Seara se va incheia cu un dialog pe tema psihologiei genealogiilor purtat intre Irina Macedonski si Mihaela Marinas, specialist in constelatii familiale si coordonator al comunitatii online damaideparte.ro.
La Noaptea de noiembrie publicul va asista, asadar, la o dezbatere care va incerca sa raspunda la intrebari precum:
In ce masura mostenim de la inaintasii nostri si altceva in plus pe langa culoarea ochilor sau a parului?
Cum poate fi gestionata o analiza a arborelui genealogic din punct de vedere psihologic?
Cum putem pune ordine in „santierul” lasat de stramosii nostri fara a urma inconstient acelasi scenariu de viata?
Ce rol joaca identitatea fiecaruia in contextul arborelui genealogic?
In ce masura ne ajuta aceasta metoda terapeutica, a constelatiilor familiale, sa constientizam aspecte teoretice ale psihogenalogiei?
Mihai – Daniel Gheorghe: „Dramaturgia lui Macedonski are la baza intamplarile din societatea epocii sale. Macedonski, in ipostaza de dramaturg, nu se dezice de ironie, de sarcasm – el nu devine Caragiale si nici nu pastreaza tablourile romantice ale teatrului sau contemporan. Pentru el, dramaturgia a purtat rolul unei arme indreptate mereu impotriva moravurilor vremii. Daca la Caragiale intalnim voalat situatii reale, ascunse dupa diferite masti, in dramaturgia lui Macedonski intalnim realitatea bruta, nedisimulata de context. Astfel, in comediile sale politice apar personaje precum Bratianu, Rosetti, in schite ii intalnim pe Bolintineanu, Heliade-Radulescu, in drame il intalnim pe Cuza, Dante in calitate de personaje dramatice realiste.
Valoarea pe care o are dramaturigia macedonskiana vine din altceva: dintr-un „absurd” avant-la-lettre care il anticipeaza mai mult ca oricand pe Eugen Ionescu si, de altfel, dintr-o dorinta – am spune azi postmoderna – de a aduce realitatea pe scena, asa cum este ea, in fata unui public mai mult sau mai putin obisnuit cu astfel de spectacole.”
La Noaptea de noiembrie intrarea va fi libera, in limita locurilor disponibile.
Noiembrie 2014