NexT (initiativa a Societatii Culturale cu acelasi nume) s-a incheiat asa cum a inceput, ca un festival convivial, simpatic (sa nu ne fie teama de cuvant), dar fara concesii, care a trait timp de trei zile (poate prea putin), datorita acelei mase de tineri aflate pe scena in seara inchiderii, tineri cineasti, tineri voluntari, oaspeti de seama. Este cazul sa-i numim pe acestia din urma: in afara lui Walter Murch (foto), evocat in articolul trecut, festivalul a mai beneficiat de prezenta lui Bernard Payen din partea celei mai vechi sectiuni paralele a festivalului de la Cannes, La Semaine de la Critique, cea care l-a selectionat pe Cristian Nemescu anul trecut, Dimitris Kerkinos, mesager al festivalului de la Salonic (curator al sectiunii Privire asupra Balcanilor), Rik Vermeulen, colaborator al festivalurilor de la Rotterdam, Cluj, Sarajevo, Varsovia. Ultimii doi au facut parte din juriu, alaturi de Corneliu Porumboiu si Nae Caranfil. Pentru ca toti acesti profesionisti sa vina printre noi, a fost nevoie, fara doar si poate, de un motiv credibil ce nu putea fi decat seriozitatea, dublata de o imensa insufletire, a proiectului avansat. Impreuna cu Renate Roginas (Pro Media Support), oaspetii au participat la workshopul dedicat lansarii scurtmetrajului in lume, importantei festivalurilor, retelelor de agenti, distribuitori etc.
Publicul venit la Orange Concept Store a avut prilejul de a discuta, in aceeasi zi, cu Porumboiu, Catalin Mitulescu, Radu Jude, despre trecerea de la scurt la filmul de lungmetraj. Primul premiat a fost Kevin Hamilton, autorul coloanei sonore pentru "The Patterns Trilogy" de Jamie Travis, un alt film al aceluiasi regizor, "The Saddest Boy in the World" fiind preferatul publicului. Premiul pentru regie (oferit de Institutul Cultural Roman) a revenit cineastei Deniz Gamze Erguven din Turcia - descoperita anul trecut la Cannes - autoarea unei emotionante istorii despre dramele identitare, "A Drop of Water". In ceea ce priveste destinatia Marelui premiu (sustinut, de asemenea, de ICR) juriul a ales directia Italia, tara cu un singur titlu in competitie, dar bun, "Il supplente" (Suplinitorul), de Andrea Jublin, remarcat la Clermont-Ferrand si la Sundance, o mostra a tendintei actuale a cinematografului peninsular de a regasi traditia comediei corozive, amplificate de absurdul agitatiei contemporane. Jublin in scurtmetraj, Paolo Sorrentino in lungmetraj sunt inovatorii de azi si un juriu cu Porumboiu si Caranfil in componenta nu putea sa treaca pe langa. Probabil ca unii se vor intreba: niciun roman laureat? Nu. Se poate si asa. Cand exigenta este maxima, nu ploua cu premii. magda.mihailescu@gandul.info