Terminalul monument numit Grand Central a fost construit in perioada de glorie a transportului feroviar, intre anii 1903 - 1913, pentru compania Harlem & New York.
Cladirea este una construita in stilul beaux-arts, al arhitecturii neoclasice si face eficient conexiunea intre metrou, liniile de cale ferata, transportul auto si cel pietonal. Acest terminal are 67 de linii feroviare pe doua nivele diferite.
Cea de-a doua statie feroviara considerata monument, chiar mai mare decat Grand Central Terminal, Penn Station a fost construita intre anii 1902-1911 dupa un design al lui Charles McKim. Din nefericire monumentala Penn Station a fost distrusa si in locul ei a fost construita o statie de cale ferata banala si un turn de birouri.
Grand Central Terminal a fost pe punctul de a avea aceeasi soarta, insa multumita noilor legi elaborate de autoritatile din New York cladirea nu a mai fost demolata.
De asemenea, Grand Central Terminal nu a fost prima statie de cale ferata din zona Park Avenue si 42nd street. In 1863 Cornelius Vanderbilt a consolidat liniile de cale ferata existente si in 1869, cu ajutorul arhitectului John B. Snook, urma sa construiasca cea mai mare statie feroviara din lume, Grand Central Station.
Traficul in continua crestere si aburul motoarelor incinse au provocat in 1902 un accident in Grand Central Station. Cetatenii New York-ului au inceput din acel an o serie de proteste menite sa forteze autoritatile sa interzica accesul trenurilor cu abur in Manhattan.
Cu putin timp dupa accident compania Central Railroad din New York a propus construirea unei statii feroviare mai mari care sa foloseasca doar energia electrica. Din anul 1910 niciun motor cu aburi nu a avut voie sa circule in Manhattan, iar calea ferata a fost electrificata.
Costurile constructiei au fost compensate de "drepturile aeriene". Acestea presupuneau inchirierea spatiului de deasupra statiei feroviare.
Noua constructie a fost numita Terminal City, iar proiectul includea un intreg complex de cladiri de birouri, apartamente, precum si o noua statie feroviara. Complexul era un oras intr-un alt oras, concept similar celui numit Rockefeller Center, creat cateva decade mai tarziu. Cea mai mare atentie a fost acordata traficului. Pietonii circulau separat de masini prin rampe suspendate ce au fost construite de jur imprejurul statiei feroviare.
Constructia Grand Central Terminal a durat 10 ani si a costat 80 de milioane de dolari. Totodata pentru a fi posibila construirea acestui terminal au fost demolate 180 de cladiri printre care si spitale si biserici. Statia a fost operationala complet in 1927, chiar daca deschiderea oficiala a avut loc pe 2 februarie 1913.
Fatada cladirii impresioneaza prin linia arhitecturala, arcadele mari flancate de coloane corintiene au deasupra lor sculpturi create de Jules-Alexis Coutain ce ii intruchipeaza pe Mercur, Minerva si Hercule.
Cel mai impresionant este interiorul. Podeaua este pictata de artistul francez Paul Helleu, iar constelatiilor de pe tavan au fost preluate dintr-un manuscris medieval. Lumina patrunde in interiorul terminalului prin ferestrele arcuite, de aproximativ 23 de metri inaltime.
Autoritatea Metropolitana de Transport a ales in 1994 doua companii pentru a remodela aspectul terminalului Grand Central. Cele doua firme, LaSalle Partners si Williams Jackson Ewing, au fost alese pentru ca au reusit cu succes sa renoveze un alt element beaux-arts, anume "the Union Station" din Washington DC.
In timpul procesului de restaurare ce a costat 197 milioane de dolari a fost adaugat un vultur din otel deasupra
intrarii din Lexington Avenue si 43rd Street. Pasarea este cea care a impodobit statia Grand Central in anul 1898.