inchide

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro
Artline.ro pe FaceBook Artline.ro pe Twitter Multimedia
ro | en
Contact
Upload lucrari

New York. Grand Central Terminal, o cladire monument.

10 Comentarii

 Terminalul monument numit Grand Central a fost construit in perioada de glorie a transportului feroviar, intre anii 1903 - 1913, pentru compania Harlem & New York.
 
Cladirea este una construita in stilul beaux-arts, al arhitecturii neoclasice si face eficient conexiunea intre metrou, liniile de cale ferata, transportul auto si cel pietonal. Acest terminal are 67 de linii feroviare pe doua nivele diferite.
 
Cea de-a doua statie feroviara considerata monument, chiar mai mare decat Grand Central Terminal, Penn Station a fost construita intre anii 1902-1911 dupa un design al lui Charles McKim. Din nefericire monumentala Penn Station a fost distrusa si in locul ei a fost construita o statie de cale ferata banala si un turn de birouri.
Grand Central Terminal a fost pe punctul de a avea aceeasi soarta, insa multumita noilor legi elaborate de autoritatile din New York cladirea nu a mai fost demolata.
 
De asemenea, Grand Central Terminal nu a fost prima statie de cale ferata din zona Park Avenue si 42nd street. In 1863 Cornelius Vanderbilt a consolidat liniile de cale ferata existente si in 1869, cu ajutorul arhitectului John B. Snook, urma sa construiasca cea mai mare statie feroviara din lume, Grand Central Station.
 
Traficul in continua crestere si aburul motoarelor incinse au provocat in 1902 un accident in Grand Central Station. Cetatenii New York-ului au inceput din acel an o serie de proteste menite sa forteze autoritatile sa interzica accesul trenurilor cu abur in Manhattan.
 
Cu putin timp dupa accident compania Central Railroad din New York a propus construirea unei statii feroviare mai mari care sa foloseasca doar energia electrica. Din anul 1910 niciun motor cu aburi nu a avut voie sa circule in Manhattan, iar calea ferata a fost electrificata.
 
Costurile constructiei au fost compensate de "drepturile aeriene". Acestea presupuneau inchirierea spatiului de deasupra statiei feroviare.
 
Noua constructie a fost numita Terminal City, iar proiectul includea un intreg complex de cladiri de birouri, apartamente, precum si o noua statie feroviara. Complexul era un oras intr-un alt oras, concept similar celui numit Rockefeller Center, creat cateva decade mai tarziu. Cea mai mare atentie a fost acordata traficului. Pietonii circulau separat de masini prin rampe suspendate ce au fost construite de jur imprejurul statiei feroviare.
 
Constructia Grand Central Terminal a durat 10 ani si a costat 80 de milioane de dolari. Totodata pentru a fi posibila construirea acestui terminal au fost demolate 180 de cladiri printre care si spitale si biserici. Statia a fost operationala complet in 1927, chiar daca deschiderea oficiala a avut loc pe 2 februarie 1913.
 
Fatada cladirii impresioneaza prin linia arhitecturala, arcadele mari flancate de coloane corintiene au deasupra lor sculpturi create de Jules-Alexis Coutain ce ii intruchipeaza pe Mercur, Minerva si Hercule.
 
Cel mai impresionant este interiorul. Podeaua este pictata de artistul francez Paul Helleu, iar  constelatiilor de pe tavan au fost preluate dintr-un manuscris medieval. Lumina patrunde in interiorul terminalului prin ferestrele arcuite, de aproximativ 23 de metri inaltime.
 
Autoritatea Metropolitana de Transport a ales in 1994 doua companii pentru a remodela aspectul terminalului Grand Central. Cele doua firme, LaSalle Partners si Williams Jackson Ewing, au fost alese pentru ca au reusit cu succes sa renoveze un alt element beaux-arts, anume "the Union Station" din Washington DC.
 
In timpul procesului de restaurare ce a costat 197 milioane de dolari a fost adaugat un vultur din otel deasupra
intrarii din Lexington Avenue si 43rd Street. Pasarea este cea care a impodobit statia Grand Central in anul 1898.
Voteaza


Pe acelasi subiect: cladiri | auto | arhitecturii | metrou | City | mai mari | cladire | manuscris | autoritatea | penn
Comentarii 10 comentarii
achim

Da sunt gari in orasele micute care te surprind prin arhitectura, doar ca cele mai multe dintre ele sunt lasate in voia sortii.

0 2009 reply
0
adi

Nu am avut ocazia sa calatoresc prea mult cu trenul dar cert este ca gara creeaza prima impresie referitoare la oras...

0 2009 reply
0
Lidia

Eu stiu ca Gara de Nord din Bucuresti este construita dupa modelul celei din Paris la o scara mai redusa...daca ma insel sa imi spuneti

0 2009 reply
1
Dan

Garile vechi de la noi demonstreaza ca a fost ceva de tara asta. Sunt multe orase si orasele care au gari vechi frumose, ce par a fi fost construite cu multa grija.

0 2009 reply
0
Marius

Gara de Nord din Bucuresti cum vi se pare ca arata ? Apectul garilor este in mod cert important, reprezinta nivelul de civilizatie. Gara Norte din Valencia, aflata in centrul orasului,. este de exemplu impresionanta.

0 2009 reply
0
Victor

Referitor la mesajul anterior, nu e chiar asa, garile vechi sunt catalogate ca fiind monumente istorice. Pe buna dreptate, pentru ca adesea au beneficiat de arhitectii cei mai buni, fiind de multe ori proiecte grandioase, pina la urma reprezinta un mod prin care se prezinta un oras, au ceva emblematic.

0 2009 reply
0
CeZaR

Nu ma atrage cu nimic un astfel de pseudo-monument...nici nu poate fi numit monument daca il compari cu unele care merita acest titlu.

0 2009 reply
0
elena

Da, pai citeam de o fortificatia de pe vremea lui Tepes ca este lasata sa se deterioreze..nimeni nu se baga, nimeni nu zice nimic

0 2009 reply
0
magdallena

Americanii fac monumente din cladirile de la 1900 iar noi lasam adevarate comori vechi de sute de ani in paragina...

0 2009 reply
0
liviu

Interesanta dar probabil n-o sa ajung niciodata sa o vad...si in plus nici nu prea ma pasioneaza orice muzeu si monument..

0 2009 reply
0
Scrie comentariu
Introdu mai jos textul de aici
Scrie in casuta de mai sus codul de verificare
Alte articole din:
Destinatii pe meridiane
Muzeul Louis de Funes
Muzeul Louis de Funes

A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe ...

Acasa la August Macke
Acasa la August Macke

In 1911 pictorul expresionist August Macke (unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai acestui curent) se muta intr-o noua locuinta in orasul Bonn din Germania. Era un alt capitol in viata unui ...

Acasa la Cezanne in Aix en Provence
Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence

In toamna anului 1901 Paul Cezanne putea in sfarsit sa isi cumpere atelierul la care visase de multa vreme, si unde altundeva decat in Aix-en-Provence, mica asezare care devenise cu adevarat acasa, ar ...

Mozart la Brno
Mozart la Brno

Cel putin la o privire superficiala monumentul modernist (cu tuse chiar suprarealiste) nu pare sa aiba nimic in comun cu imaginea sau cu viata compozitorului de geniu cu un destin tragic, insa una ...

Cea mai mica statuie din Stockholm
Cea mai mica statuie din Stockholm

In curtea unei biserici din partea veche a orasului Stockholm trecatorii pot sa vada o mica statuie metalica, un baietel asezat pe o banca, tinandu-si picioarele intinse si privind undeva sus, foarte ...

Newsletter

Fii mereu legat de arta.Aboneaza-te la fluxul de stiri despre arta trimise direct pe mail-ul tau de catre artLine.ro

Va recomandam

The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec:  “Now and Then” The Beatles lanseaza la inceputul lunii noiembrie ultimul cantec: “Now and Then”
“ Now and Then ” va putea fi ascultat in sfarsit in primele zile ale lunii viitoare, cand va fi lansat in format digital, iar ulterior si sub forma unui single dublu, impreuna cu ...
Alte recomandari:
Il Porcellino, una dintre cele mai populare atractii ale Florentei Premiul Nobel pentru Literatura 2023 a fost castigat de scriitorul norvegian Jon Fosse Bruce Springsteen a lansat o noua piesa, “Addicted to Romance”, care va fi inclusa pe coloana sonora a filmului “She Came to Me” Pieptenele pentru mustata care i-a apartinut lui Freddie Mercury s-a vandut cu peste 150 000 de lire + Vezi mai multe

Facebook

Fii prietenul nostru pe Facebook si pastreaza legatura cu lumea artei oriunde te-ai afla.

art-Travel

Muzeul Louis de Funes Muzeul Louis de Funes A fost jandarmul Ludovic Cruchot intr-o serie de filme care s-au bucurat de o incredibila popularitate. L-a jucat pe Harpagon, a fost expertul in gastronomie Charles Duchemin, l-a infruntat pe Fantomas si a jefuit o banca alaturi de intreaga familie, a ... Alte destinatii: Acasa la August Macke Acasa la Cezanne in Aix-en-Provence Mozart la Brno Cea mai mica statuie din Stockholm Lituania, tara cu unul dintre cei mai batrani stejari din lume + Destinatii pe meridiane

teatru, carte, film

Filme. Teatru. Concerte.:
Umbra lui Caravaggio
Umbra lui Caravaggio Viata unuia dintre cei mai controversati, influenti si fascinanti pictori din toate timpurile ajunge pe marile ecrane intr-un film regizat de Michele ......
+ alte recomandari: Filme. Teatru. Concerte.
Carte Artline:
Hotul de arta de Michael Finkel
Hotul de arta de Michael Finkel Stephane Breitwieser. Un nume prea putin cunoscut in istoria artei recente. Nu a fost nici pictor, nici sculptor, nici un grafician sau gravor de ......
+ alte recomandari: Carte Artline