Ele sunt, in acelasi timp, institutiile unde colectionarii pot afla consultanta de specialitate si de unde isi pot imbogati colectiile. Sunt inca, din pacate, prea putine in Romania si majoritatea aflate la inceput de drum. Doamna Luminita Ghildus, art manager, a avut recent amabilitatea sa-mi vorbeasca despre cei cinci ani de activitate ai Casei de Licitatie Monavissa din Bucuresti, unde isi desfasoara cu succes activitatea.
Istoria nu prea lunga a acestei afaceri este insa bogata. De la prima licitatie, la Hotel Hillton, in 2002, cand, la lansare, actori de la Teatrul National din Bucuresti au interpretat o pantomima pe tema vanzarii de arta, si pana astazi, Casa de Licitatii Monavissa a parcurs etape importante in stabilirea cotatiilor artistilor clasici si contemporani, impunandu-se pe piata de arta ca o institutie de incredere, ce beneficiaza de expertize profesioniste si de o politica inteligenta de promovare a propriei activitati.
Inceputul a fost, ca intotdeauna, dificil si descurajant, `o incercare a nervilor" cum spune doamna Ghildus, dar oferta fiind buna, colectionarii s-au lasat incet-incet convinsi de calitatea lucrarilor prezentate inaintea fiecarei licitatii intr-o expozitie gandita ca un eveniment cultural. Mai exact, la Galeria Galateca a Bibliotecii Centrale Universitare, iubitorii de arta au ocazia ca, timp de o zi sau doua, sa se bucure de lucrari necunoscute, semnate de mari artisti, ce ies dintr-o colectie spre a intra in scurt timp in alta.
Urmeaza apoi licitatia, intotdeauna duminica, dupa care lucrarile expuse se ascund din nou, pentru nu se stie cat timp, in colectii private. Ca oglinda a evenimentului, ramane intotdeauna un catalog tiparit.
`Suntem in epoca de piatra a licitatiilor de arta", afirma Luminita Ghildus, ceea ce, privit ca parte plina a paharului, respectiv ca zona de piata neacoperita, poate asigura beneficii reale atat celor ce vand, cat si celor care cumpara, mai ales ca, tot conform opiniei doamnei Ghildus, investitia in arta e una dintre cele mai profitabile in acest moment.
Iata un exemplu: in urma cu trei ani, o lucrare de Tonitza s-a vandut cu 5.000 de dolari. Astazi, ea valoreaza intre 15.000 si 30.000 de euro. Anul acesta, Monavissa a organizat deja sapte licitatii cu lucrari de arta clasica si contemporana si vor mai fi doua pana la sfarsitul anului.
Cea mai bine vanduta a fost o lucrare de Nicolae Grigorescu: 60.000 de euro. Succes au avut si alti clasici, precum: Tonitza, Aman, Luchian, Şirato, Iser. Artistii contemporani au vandut si ei destul de bine. Sculpturile lui Mircea Roman au deja mare cautare. Interesant este ca Monavissa le propune colectionarilor spre achizitie si alt gen de obiecte: carti, reviste si albume de arta vechi, obiecte decorative si utilitare, monede, fotografii de epoca.
In luna august vor fi licitate lucrari ale contemporanilor: Marcel Chirnoaga, Sorin Ilfoveanu, Eva Cerbu, Alma Redlinger, Wanda Sachelarie Vladimirescu, Gheorghe Marcu, Nica Petre, Ion Grigore, Marin Gherasim etc. In cadrul Festivalului Enescu, editia 2007, in colaborare cu Hilton Art Club, Casa de Licitatie Monavissa va organiza trei expozitii personale: Marilena Murariu, Razvan Ionescu si Alexandru Ghildus, la Galeria Galateca, iar licitatia de toamna va avea loc pe 8 septembrie.
Nu mai incape indoiala ca succesul afacerilor cu arta depinde mult si de calitatea vanzatorilor, si de cea a cumparatorilor. Iar negustorul de arta care se respecta trebuie dublat de un om de cultura. Poate de aceea are succes Monavissa, fiindca orice licitatie e, inainte de orice, un eveniment cultural.