Nominalizarile la cea de-a 79-a editie a Oscarurilor arata ca 2007 este anul subtitrarilor si ca Hollywoodul are tentative de globalizare. Nu insa si cu Romania, deocamdata.
Trofeul cel mai rivnit
In ceea ce priveste concurentii pentru titlul de Cel mai bun film, varietatea internationala sare in ochi. 'Babel', o coproductie americano-mexicana, e vorbit in sase limbi: japoneza (plus limbajul cu semne), berbera, araba, spaniola, engleza si franceza. 'Regina' se axeaza pe familia suveranei britanice. Clint Eastwood, care conta pe 'Flags of Our Fathers', intra in competitie cu 'Letters from Iwo Jima', un lungmetraj in care japonezii domina in termeni de distributie si de limba vorbita. Pina si 'Cirtita', cu decorul ei bostonian, e de fapt un remake dupa trilogia hongkongheza cult 'Infernal Affairs'. Singurul american suta la suta este 'Fiecare se crede normal', un succes si la Sundance, si la box-office.
Inventar de origini
Diversitatea etnica nu e nicaieri mai evidenta decit in ceea ce priveste actorii nominalizati. Din douazeci, cinci sint de origine africana, iar patru - Will Smith, Forest Whitaker, Eddie Murphy si Jennifer Hudson - reprezinta cu succes comunitatea afro-americana, ceea ce demonstreaza ca statuetele aurite atribuite lui Denzel Washington si Halle Berry au servit drept adevarate deschizatoare de drumuri. Penelope Cruz este, pina acum, singura actrita nominalizata la Oscar pentru un rol intr-un film vorbit exclusiv in spaniola. Nu este insa singura hispanica, o secondeaza o mexicanca, Adriana Barraza, din 'Babel'. Asia, in schimb, are o singura reprezentanta. E vorba despre actrita si cintareata japoneza Rinko Kikuchi, care, ironic, joaca rolul unei tinere mute, tot in 'Babel'. Ryan Gosling o fi caucazian, dar e si canadian. Trebuie sa tina piept invaziei britanice, in frunte cu veteranul Peter OToole, urmat de Helen Mirren, Judi Dench si Kate Winslet.
Si la capitolul 'experienta', grupul de actori nominalizati se singularizeaza fata de editiile precedente ale Oscarurilor: zece sint nou-veniti in gratiile Academiei, sapte au mai fost selectati, dar n-au cistigat niciodata. Figura de veterane fac doar Meryl Streep, Judi Dench si Cate Blanchett.
Cu coada intre picioare
Cel mai saritor in ochi nedreptatit este Almodovar. In pofida trofeelor numeroase acumulate de 'Volver', pelicula nu a fost nominalizata la Cel mai bun film intr-o limba straina. Criticii n-au privit cu ochi buni nici faptul ca Leonardo DiCaprio a fost nominalizat la Cel mai bun actor pentru rolul din 'Diamantul singeriu', si nu din 'Cirtita'. Un alt actor proeminent din acest film, Jack Nicholson, a fost exclus cu totul din preferintele Academiei, ca si Brad Pitt ('Babel') sau Ben Affleck ('Hollywoodland'). Tot critica emitea, dupa Globurile de Aur, priviri galese inspre Sacha Baron Cohen, vazindu-l deja nominalizat la Cel mai bun actor. 'Borat' concureaza insa doar la una dintre categoriile dedicate scenaristilor. 'Copiii tatalui' si 'The Good Shepherd', regizata de Robert De Niro, sint alte doua pelicule deplinse de specialisti, cu atit mai mult cu cit prima are la activ trei nominalizari, dar nu la cele mai importante categorii, iar a doua, una singura, dar tot neglijabila. La categoriile destinate interpretarii feminine, critica le da drept nedreptatite pe Annette Bening ('Running With Scissors'), Renee Zellweger ('Miss Potter') si Beyonce Knowles ('Dreamgirls'). De altfel, situatia acestui film e o raritate: cele mai multe nominalizari, dar nu la Cel mai bun film, ceva ce Oscarul n-a mai vazut de citeva decenii. Mai mult, partea a doua a 'Piratilor din Caraibe' n-a fost nominalizata pentru machiaj, categorie la care expertii o dadeau deja cistigatoare.
Banii vorbesc, Academia n-aude
Peliculele din competitia pentru Cel mai bun film difera si sub aspectul financiar, si sub cel strategic. 'Cirtita' are buget obez si un ditamai studio hollywoodian a produs-o. Acelasi studio a carui tentativa de a-i face o campanie consistenta pentru Oscaruri a fost taiata din scurt de Martin Scorsese. Nici cu incasarile 'Cirtitei' nu ti-e rusine: 255 de milioane de dolari. Comparati cu 'Fiecare se crede normal': independent, dotat cu un buget mini si totusi a scos 86 de milioane de dolari. Ceva mai maricel, dar tot independent este 'Babel', dar acest film a extras din buzunarele spectatorilor doar aproape 68 de milioane de dolari. 'Letters from Iwo Jima' e hollywoodian, are buget mai mult decit dublu fata de 'Fiecare se crede normal', dar incasari de doar 39 de milioane de dolari. La acest capitol, il bate pina si filmul britanic din competitie, cu 72 de milioane.
Alexandra Olivotto