Nasterea Domnului este descrisa cel mai amanuntit in scrierile sfintilor evanghelisti Luca si Matei. Cu toate acestea, in timp artistii au simtit nevoia sa completeze cu detalii care nu se regaseau in Scriptura, cum ar fi animalele din grajd. Adesea in iconografia apuseana pestera se regaseste paralele cu grajdul ca loc unde s-a petrecut episodul biblic.
Tot asa magii, inteleptii care au calatorit urmand steaua pentru a-i aduce pruncului aur, smirna si tamaie de la rasarit, au devenit cu timpul regi iar numarul lor a ramas in traditie stabilit la trei. Aceste personaje despre care nu aflam prea multe au fost reprezentate sub chipul unor oameni de diferite varste sau rase pentru a sugera ecumenismul intruparii Domnului. Una dintre cele mai vechi, daca nu chiar prima reprezentare a scenei Nasterii a fost executata de Sfantul Francisc de Assisi la Greccio (Italia) in anul 1223.
Prezentam cateva exemple concludente ale iconografiei rasaritene si apusene:
Andrei Rubliov (c. 1370 – 1430), Nasterea Domnului
Scoala de la Novgorod, Nasterea Domnului (sec. XIV)
Giotto, Nasterea Domnului (1303–1305)
Robert Campin, Nasterea Domnului (1420)
Rogier van der Weyden, Nasterea Domnului (1445–1448)
Piero della Francesca, Nasterea Domnului (1470–1485)
Leonardo da Vinci, Adoratia Magilor (1481–1482)
Botticelli, Nasterea Domnului (1500)
Federico Barocci, Nasterea Domnului (1597)
Decembrie 2013
I. C.
editor artline.ro