New York, 12 octombrie 2011: ICR New York organizeaza prima expozitie de banda desenata romaneasca in cadrul celei mai importante conventii de popular culture de pe Coasta de Est (si a doua din SUA) – New York Comic Con. intre 13 si 16 octombrie, Romania va fi reprezentata la importantul targ de la Javits Center din New York cu un stand special amenajat sub titulatura NO SCHOOL: New Romanian Comics. Proiectul este o continuare a sustinerii ICR pentru Muzeul Benzii Desenate Romanesti de la Bucuresti si a publicarii Istoriei Benzii Desenate Romanesti 1891–2010 (editie ingrijita de Dodo Nita si Alexandru Ciubotariu, Editura Vellant, 2010).
Publicul american are ocazia sa ia contact, in premiera, cu istoria atipica a benzilor desenate romanesti in impresionantul stand de 18 metri patrati organizat de ICR New York. Trei autori de top de BD din Romania – Sandu Florea (in lumea lui Harap Alb – castigator al prestigiosului Eurocon), Matei Branea (OMULAN) si Alexandru Ciubotariu (Pisica Patrata) – impreuna cu Miloš Jovanović, directorul cunoscutei edituri de banda desenata alternativa Hardcomics, au facut o selectie retrospectiva a celor mai bune benzi desenate romanesti din 1891 pana in prezent, reunindu-le sub titlul NO SCHOOL: New Romanian Comics (numele reflecta natura avangardista a renasterii benzilor desenate romanesti, care nu urmeaza vreo traditie sau un curent deja existent). in acelasi timp, NO SCHOOL prilejuieste o extrem de interesanta sinteza a ceea ce inseamna banda desenata romaneasca contemporana. Artistii prezenti isi vor expune, pe toata perioada targului, ultimele creatii.
ICR New York continua la New York Comic Con linia sa de programare dedicata graficii si artelor urbane. inceputa in 2008, cand artistii expozitiei de street art Freedom for Lazy People au participat la crearea decorului musicalului Fela! de pe Broadway – cu sustinerea ICRNY si la initiativa Marinei Draghici (castigatoare, ulterior, a premiului TONY pentru imaginea plastica creata in spectacol) – aceasta linie de programare e continuata in 2009 cu lansarea revistei Aooleu la Mocca Art Festival New York, iar in primavara anului 2011 cu prezentarea in cadrul Festivalului Ideas for a New City din New York a proiectului dedicat benzii desenate din Romania intitulat I Am Not Legend, cuprinzand selectii din expozitia „Istoria benzii desenate romanesti” (curator: Alexandru Ciubotariu). Standul expozitiei de la New York Comic Con vine sa consolideze prezenta benzilor desenate romanesti in SUA, oferindu-le artistilor romani o expunere semnificativa in fata publicului de specialitate, intr-un targ de ampla vizibilitate.
New York Comic Con este un targ de benzi desenate, romane grafice, manga, anime, jocuri video, productii de film si televiziune inspirate de benzi desenate – de la mainstream pana la experimental si de nisa. Fanii au ocazia sa-i cunoasca pe autorii preferati si sa ia contact in premiera cu ultimele productii de gen. Interesul publicului este extrem de ridicat – numai in 2010 la New York Comic Con au participat 96000 de vizitatori. Anul acesta vor fi prezenti la targ artisti precum regizorul Kevin Smith (Clerks, Dogma, Jay and Silent Bob Strike Back) sau actorul Mark Hamill (Razboiul Stelelor).
Matei Branea este un creator de banda desenata si animatie si creatorul lui OMULAN – un personaj de BD care a devenit celebru prin numarul din 2003 publicat de Hardcomics. Matei Branea publica online episoade de animatie, benzi desenate si ilustratii de la mainstream la underground, de la productii de televiziune si publicitate pana la scurtmetraje pentru internet. in prezent, Matei se afla in faza de pre-productie pentru un scurtmetraj despre roboti balcanici, preda animatie la UNATC Bucuresti si pregateste o noua carte cu OMULAN.
Alexandru Ciubotariu a publicat grafica de revista si carte si numeroase benzi desenate. A semnat sase carti de benzi desenate si un album de street art (Pisica Patrata, Editura Vellant, 2009), primul din Romania. Pentru Romfilatelia a desenat mai multe serii de timbre editate in sute de mii de exemplare. A participat la concursuri BD si a castigat numeroase premii. A fost invitat sa participe la expozitii in Franta, Polonia, Cehia, Maroc, Grecia, Serbia, Spania, Portugalia, Ungaria, cea mai importanta fiind expozitia de la Centrul Belgian de Banda Desenata din Bruxelles (octombrie 2011 – mai 2012). Stabilit in prezent in Bucuresti, lucreaza ca grafician, colaborand cu diverse edituri si publicatii.
Sandu Florea a debutat in 1968 cu serialul Nazdravaniile lui Pacala in revista Luminita. A semnat noua carti de BD, din cele 50 aparute in perioada comunista, a desenat primele BD-western romanesti, adaptand romanele lui Nicolae Frinculescu, iar in 1990 a editat impreuna cu acesta revistele de benzi desenate Carusel si Proteus. La sfarsitul lui 1991, Sandu Florea emigreaza impreuna cu familia in Statele Unite. in aprilie 1992 debuteaza la cea mai importanta editura de benzi desenate din SUA, Marvel Comics. De atunci Sandu Florea a desenat aproape 300 de benzi desenate, ilustrand aventurile a aproape tututor super-eroilor americani: Conan the Barbarian, X-Force, Dr. Strange, The Executioner, Thunder Strike, Blade, Buffy – the Vampire Slayer, Insane Clown Posse, Generation X, Spiderman Unlimited, Elektra, X-treme X-men, Hawkeye, Batman R.I.P. etc. in prezent, artistul romano-american a devenit un nume inconturnabil in cataloagele marilor edituri de benzi desenate americane, Marvel, DC Comics, Dark Horse s.a.
Hardcomics este prima editura de banda desenata romaneasca. Lansata in 2002 la Bucuresti, Hardcomics isi propune sa creeze o piata pentru benzile desenate in Romania si sa impuna un standard ridicat in continut si forma. in ciuda esecului financiar, dar bucurandu-se de un considerabil succes artistic, Hardcomics se incapataneaza sa ofere in continuare o platforma de expresie artistilor romani de comics.
Miloš Jovanović a intrat in industria benzii desenate la o varsta precoce. Pe cand avea numai 8 ani, se intretinea vanzand si facand schimb de reviste BD la targurile din orasul sau natal din fosta Iugoslavie. Treizeci de ani mai tarziu, pasiunea sa ramane neschimbata, doar ca acum traieste in Bucuresti si se considera parte din cultura romana. in 2002 a pus bazele Hardcomics, editura care a revitalizat banda desenata romaneasca, oferind o platforma de exprimare pentru artisti romani si, uneori, straini. Pana acum a publicat peste 30 de titluri (carti, reviste, ziare) si mai mult de 100 de autori. in timpul liber ramas, Miloš conduce un studio de design si vorbeste sase limbi.
Demarat in primavara anului 2006, Street Delivery a devenit un amplu eveniment urban care pe langa revalorificarea peisajului urban, strange laolalta comunitatile creative ale orasului. Castigand o legitimitate atat in ochii locuitorilor, cat si autoritatilor locale, Street Delivery a devenit o institutie a spatiului public urban.
Muzeul Benzii Desenate Bucuresti este un proiect pilot initiat de Alexandru Ciubotariu si derulat de Institutul Cultural Roman si Muzeul National de Arta Contemporana cu sprijinul clusterului EUNIC in Romania, al Centrului Belgian de Banda Desenata si in parteneriat cu Asociatia Bedefililor din Romania, in perioada 16 iunie – 16 octombrie 2011.
Octombrie 2011