Timp de decenii cercetarile au condus catre ideea ca muzica relationeaza cu procesul de invatare si ajuta unii bolnavi sa se insanatoseasca. De asemenea au fost si rezultate care au demonstrat ca nu exista nicio legatura intre muzica si boala sau intre muzica si procesul de invatare.
Dupa spusele multora, muzica are legatura cu starea de moment, sentimentele traite si subiectivitate. Pana nu de mult a existat credinta potrivit careia teoriile societatii aveau la baza puterea muzicii. Astfel de credinte pot fi observate in Republica lui Platon. Socrate spunea si el aparent, in muzica, toti gardienii isi construiesc cetatea de aparare.....Inca de la inceput tinerii vor fi invatati sa judece si sa masoare anumite aspecte prin intermediul muzicii.
Acest pasaj aduce in prim plan ideea ca ordinea sociala poate fi sustinuta de arte. Pentru multi este aproape logic ca muzica are efecte. Este logic sa judecam ca muzica poate stimula creativitatea. Este evident ca indeparteaza caramizile stresului si lasa creatiei drumul liber.
Cel mai dificil este sa stimulezi inteligenta cu ajutorul muzicii, dar nu imposibil. In decursul anilor s-a descoperit ca muzica imbunatateste capacitatea rationamentului spatial al copiilor. In 1993, Gordon Shaw, fizician in cadrul Universitatii din California, a folosit in experimentele sale muzica lui Mozart. S-a demonstrat ca muzica celebrului compozitor ajuta copii de pana la trei ani sa isi dezvolte capacitatile mentale. Participantii la studiu au fost evaluati dupa un test al universitatii.