Max Emanuel Cencic – Arie napoletane
Stiti ce este un contratenor? Acel tip de voce foarte rara de barbat care canta cu timbru de femeie, iar contratenorii buni din zilele noastre pot fi numarati pe degete. Probabil cel mai in voga contratenor din prezent este croatul Max Emanuel Cencic, care a putut fi ascultat si la editia din 2015 a Festivalului Enescu: in concertul de deschidere, solist in Carmina Burana de Carl Orff si in opera-concert din 6 septembrie, cu integrala operei “Catone in Uttica” de Leonardo Vinci, lucrare pe care a si inregistrat-o pe un disc aparut in mai 2015.
Max Emanuel Cencic are totul: o voce calitativa, cu un timbru mai intunecat de contralta, o tehnica stralucitoare, perfect adaptata stilului muzicii baroce, inteligenta si o prezenta scenica care impune. In plus, are o cariera foarte activa, daca ne uitam numai la faptul ca in doi ani si-a lansat 5 discuri la casa Decca, doua cu opere integrale, doua de recital si unul, Cei cinci contratenori, pe care apare, printre altii, alaturi de contratenorul de origine romana Valer Sabadus.
Discul “Arie napoletane” ramane un sfera excelentei: pe el regasim 11 arii, dintre care 9 inregistrate in premiera mondiala, scrise de compozitorii care au adus faima scolii napolitane de compozitie din secolele al XVII-lea si al XVIII-lea, atunci cand Napoli era unul dintre cele mai importante orase europene. Alessandro Scarlatti, Leonardo Vinci, Leonardo Leo, Nicola Porpora, Giovanni Battista Pergolesi sunt numele de compozitori pe care le regasim pe acest disc, lucrarile lor avand o nota comuna, atat in virtuozitatea pe care o solicita cantaretului, cat si in caracterul lor, cele mai multe fiind stralucitoare, scrise in tonalitati majore. In plus, discul include si o lucrare instrumentala inregistrata in premiera mondiala, Concertul pentru clavecin si orchestra de Domenico Auletta, interpretat de excelentul ansamblu Il Pomo d’Oro, condus de Maxim Emelyanychev, care-l secondeaza de pe altfel pe Cencic pe intregul disc. Tot ansamblul Il Pomo d’Oro a putut fi ascultat si la Festivalul Enescu 2015, in 6 septembrie, cu opera “Catone in Uttica”.
Un disc, deci, reprezentand un veritabil eveniment, atat datorita repertoriului, cat si interpretarii; un album pe care-l puteti asculta in 2 noiembrie, de la ora 19.00, la Radio Romania Muzical, inclus si in cadrul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2015.
Julia Lezhneva – arii de Georg Friedrich Handel
Un alt disc cu arii baroce, insa de cu totul alta factura, propune si soprana rusa Julia Lezhneva, una dintre noile stele ale teatrului liric contemporan, specializata si ea, ca si Cencic, in muzica baroca. Spun de alta factura, pentru ca daca Cencic pune accentul mai mult pe virtuozitate si stralucire, Lezhneva surprinde prin emotia si sensibilitatea interpretarilor ei.
O voce rotunda, bogata, foarte versatila, cu o tehnica impecabila: greu de crezut ca Julia Lezhneva are doar 25 ani. Este insa un caz rar de cantareata a carei voce s-a maturizat foarte devreme: la 18 ani, ea canta Rossini alaturi de Juan Diego Florez, unul dintre cei mai cunoscuti tenori specializati in repertoriul belcanto. La 20 ani, Julia Lezhneva era invitata sopranei Kiri Te Kanawa, o adevarata legenda, la gala Classic Brit – a fost o adevarata rampa de lansare internationala. In 2013, Julia Lezhneva isi lansa primul disc de recital la casa Decca, Alleluia, pentru care a primit un premiu Echo Klassik, iar Decca a raportat vanzari care plasau acest album drept cel mai bun al unui cantaret debutant, din 2008 pana in prezent. Tot in 2013, soprana Julia Lezhneva a aparut pe scena Ateneului Roman, la Festivalul Enescu, in distributia operei Alessandro de Handel.
Tot Handel, asadar, pe al doilea album al Juliei Lezhneva pentru casa Decca, lansat pe 6 noiembrie 2015. Un Handel tanar, care la 21 ani, calatorea in Italia. Sunt arii din opere, oratorii si lucrari religioase, unele celebre, altele mai putin cunoscute. De exemplu, Lezhneva include pe disc versiunea originala a ariei Lascia ch’io pianga din opera Rinaldo (1711) care a facut parte, cu titlul “Lascia la spina” din oratoriul “Il Trionfo del Tiempo e del Disinganno” (1707). Gasim si o arie devenita foarte cunoscuta in interpretarea Ceciliei Bartoli, “Come nube che fugge col vento” din acelasi oratoriu; dar si minunata arie a Frumusetii din finalul aceluiasi “Il Trionfo del Tiempo e del disinganno”. Ascultand acest album, mi-am pus si intrebarea: “Sa fie Julia Lezhneva noua Cecilia Bartoli?”. Timpul va da, probabil, raspunsul...
Albumul Handel cu Julia Lezhneva, inregistrat alaturi de minunatul ansamblu Il Giardino Armonico condus de Giovanni Antonini, poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 9 noiembrie, de la ora 19.00 si este inclus si in cadrul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2015, unde numai notele vizitatorilor vor desemna discul de muzica clasica al acestui an.
Albumele vor fi de asemenea disponibile si in magazinele de specialitate din Romania.
Cristina Comandasu
Octombrie 2015