….si trei discuri cu muzica baroca ce trebuie, deci, explorate: Tesori d’Italia cu oboistul Albrecht Mayer, Dolce duello cu Cecilia Bartoli si Sol Gabetta, Arta fugii de Bach cu Accademia Bizantina.
Tesori d’Italia
Iata un disc pe care sa-l asculti cand ploua afara, esti trist si ti-e dor de o vacanta in Italia; si cu primavara aceasta capricioasa, probabil ca vor fi multe asemenea zile. E ca o raza de soare blanda care-ti aduce alinare si confort; nimic strident, bun gust desavarsit, interpretare iesita din comun.
Protagonistul este oboistul german Albrecht Mayer, unul dintre foarte putinii oboisti care si-au construit o cariera solistica de top la nivel international, oboiul nefiind o vedeta a scenelor de concert. Albrecht Mayer este in acelasi timp si membru al Orchestrei Filarmonicii din Berlin, considerata una dintre cele mai bune (daca nu cea mai buna) din lume.
Repertoriul dedicat oboiului nu e foarte extins, asa ca e de inteles interesul lui Albrecht Mayer de a cauta partituri prin vechi arhive uitate. Lost and found s-a intitulat primul disc pe care a inregistrat asemenea lucrari redescoperite; Tesori d’Italia este cel de al doilea, aparut in 3 noiembrie 2017. Pe acest din urma disc, parteneri ii sunt membrii ansamblului I musici din Roma, specializati in interpretarea muzicii vechi.
Ce putem asculta pe acest disc? Concertul RV 450 de Antonio Vivaldi, un concert de Domenico Elmi, 3 concerte de Giuseppe Sammartini si un concert de Giovanni Alberto Ristori.
in mod evident, doar numele lui Vivaldi este mai cunoscut dintre toate cele de mai sus. Un punct comun pentru ceilalti trei: toti sunt italieni au activat in perioada secolelor XVII si XVIII, cu precadere, in afara Italiei. Domenico Elmi si Giovanni Alberto Ristori au fost maestri de capela la Dresda; Albrecht Mayer a descoperit partiturile lor de pe acest disc in colectia lui Johann Georg Pisendel (alt compozitor care a activat la Dresda). De fapt, ce a mai ramas din aceasta colectie, pentru ca majoritatea lucrarilor lui Ristori au fost distruse in timpul bombardamentelor din cel de al doilea razboi mondial de la Dresda. si Elmi, si Ristori erau originari din Venetia, iar influenta stilului venetian baroc este foarte vizibila in lucrarile lor.
Concertul lui Domenico Elmi a fost inregistrat in premiera mondiala pe acest disc; asemenea, unul dintre cele trei concerte de Giuseppe Sammartini, op. 8 nr. 4. Giuseppe Sammartini este originar din Milano si a devenit cunoscut datorita activitatii sale de la Londra. Pare putin bizar ca Albrecht Mayer a gasit partitura Concertului in Do major pentru oboi si orchestra, inregistrat pe acest disc, tocmai la Stockholm, la Biblioteca Nationala. insa e un noroc pentru cei care iubesc muzica secolului al XVIII-lea.
Albumul Tesori d’Italia a fost difuzat in premiera la Radio Romania Muzical si poate fi reascultat oricand aici.
Dolce duello
Un disc pe care apare numele Ceciliei Bartoli, una dintre cele mai cunoscute si apreciate cantarete ale timpurilor noastre, este deja garantie pentru succes. Iar daca titlul albumului este Dolce duello si pe coperta apare si numele violoncelistei Sol Gabetta, interesul este cu atat mai mare.
Sigur, este incitant sa te gandesti la un duel intre o voce si un violoncel, iar pentru lumea conflictuala in care traim, probabil ca este un titlu potrivit. De fapt, insa, nu avem niciun duel, nici macar dulce, pe acest disc, ci o perfecta dovada a unei minunate colaborari artistice, intre doua mari muziciene care se aseamana foarte mult ca tipologie: aceeasi personalitate calda si vivace, inteligente, stralucind in repertorii pe care doar ele le abordeaza.
Dolce duello inseamna 8 arii si un concert pentru violoncel si orchestra – toate din perioada baroca sau a clasicismului timpuriu, ale unor compozitori italieni - Antonio Caldara, Tomaso Albinoni, Domenico Gabrielli, Antonio Vivaldi, Luigi Boccherini - sau care au scris in stil italian, cum e Haendel. Cecilia Bartoli si-a obisnuit publicul ca pe discurile sale sa prezinte lucrari inregistrate in premiera mondiala – si pe acest disc, avem trei asemenea arii, doua arii din operele Nitocri si Gianguir de Antonio Caldara si una din opera Gli orti esperidi de Nicola Porpora.
Ansamblul care le acompaniaza pe cele doua protagoniste, Cecilia Bartoli si Sol Gabetta, este Capella Gabetta, condus de fratele lui Sol, Andres Gabetta, un ansamblu special in interpretarea muzicii vechi.
Trebuie spus ca exista o lunga traditie a muzicii in care vocea este insotita de violoncel: partiturile din perioada baroca, in cazul cand o voce este solista, propun un acompaniament cu un ansamblu basso continuo din care, de regula, face parte si violoncelul.
Pe albumul Dolce duello gasim lucrari in care violoncelul completeaza discursul vocii, de multe ori, cu o virtuozitate egala cu cea a vocii; iar barocul era recunoscut drept furnizor al unor arii, prin excelenta, de virtuozitate. De aceea, o colaborare artistica atat de reusita cum este cea dintre Cecilia Bartoli si Sol Gabetta este cu atat mai importanta in contextul acestui repertoriu; nu, nu avem un duel, ci dialog intre o voce de o expresivitate aparte si un violoncel care impresioneaza prin caldura sa.
Minunat!
Iar bonus este o versiune stralucitoare a Concertului op.34 pentru violoncel si orchestra de Luigi Boccherini, cu o Sol Gabetta care este in mod evident, la 36 ani, una dintre vedetele contemporane ale instrumentului sau.
Discul Dolce duello poate fi ascultat oricand aici.
Arta fugii
Nu puteam sa nu mentionez aparitia si a unui disc care cuprinde Arta fugii de Johann Sebastian Bach, in versiunea neterminata lasata de compozitor, care s-a stins din viata inainte sa o finalizeze. Este unul dintre opusurile fundamentale din istoria muzicii, cred, si auditia lui are capacitatea de a te transpune intr-o lume foarte indepartata de ceea ce inseamna cotidianul nostru contemporan. De aceea si consider ca este o auditie foarte potrivita pentru perioada premergatoare unei sarbatori religioase crestine, cum este cea a Pastelui, spre care ne indreptam.
Pe 10 noiembrie 2017, aparea la casa Decca o noua versiune a Artei fugii, in interpretarea semnata de membri ai Accademiei Bizantina, ansamblu rezident la Ravenna, in Italia, specializat in interpretarea muzicii vechi. Pe acest disc, apar Alessandro Tampieri si Ana Liz Ojeda- viori, Diego Mecca- viola, Mauro Valli - violoncel, Stefano Demicheli - orga si Ottavio Dantone - la clavecin. Toti, cantand la instrumente de epoca, ceea ce si confera un parfum aparte acestui disc. Nu neaparat ca suntem transportati in secolul al XVIII-lea in care a trait Bach, ci suntem ajutati sa intelegem mai bine un context muzical care ramane la fel de valabil si astazi.
Emisiunea in cadrul carei a fost difuzat la Radio Romania Muzical acest disc poate fi ascultata oricand aici.
Toate discurile prezentate sunt disponibile in magazinele din Romania; iar pentru cei care au cont, sunt pot fi ascultate pe platforma Spotify.
Cristina Comandasu