Muzeul se afla in Montauban, asezare in sudul Frantei, la 50 km nord de Toulouse. O veche cladire, candva resedinta episcopilor din Montauban, un castel a carui structura dateaza din secolul XVII, invaluit in legende si mistere, cu spatii interioare precum vasta incapere subterana cunoscuta ca Sala Printului Negru. O sala unde cei ce ajung pana aici pot admira colectia arheologica galo-romana, cu multe piese surprinzatoare. Sau locul unde, in tumultul celui de al Doilea Razboi Mondial, a fost ascunsa celebra Mona Lisa, evacuata din Muzeul Luvru. Sau mai curand, asa cum este cunoscut pe plan local, un centru cultural de prima importanta al regiunii si unul dintre cele mai populare obiective.
Aici, in fostul palat episcopal, isi asteapta vizitatorii Muzeul Ingres. Iar cei care sunt interesati de cea mai bogata colectie de lucrari semnate de Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867), dar si de selectia de obiecte personale si documente, trebuie cu orice pret sa ajunga aici. Si nu este singurul artist nascut in Montauban ale carui opere sunt expuse aici, pentru ca Muzeul Ingres gazduieste si o bogata selectie de sculpturi ale altui fiul al orasului, Antoine Bourdelle (1861-1929), pentru o vreme ucenicul lui Rodin.
Era in 1851 cand Ingres, trecut de 70 de ani si fiind unul dintre cei mai cunoscuti pictori ai Frantei – controversele nu il ocolisera pe acest maestru al neoclasicismului, fie doar pentru ostilitatea fata de un alt mare pictor, Eugene Delacroix – decide sa doneze o buna parte din colectia sa de lucrari, inclusiv copii, creatii ale elevilor sai si colectia de vase elene orasului sau natal. Un cadou neasteptat poate, un omagiu adus unei localitati ce punea astfel bazele unei institutii ce isi continua si astazi povestea. Cativa ani mai tarziu primei donatii se adauga o alta, cele mai interesante fiind cele cateva mii de desene. Un adevarat paradis al colectiilor pentru acest pictor ce se vedea pe sine ca un demn continuator al unor maestri ai scenelor istorice, precum Nicolas Poussin sau Jacques-Louis David, un opozant inversunat al noutatilor ce amenintau arta academica, ramas in memoria universala a iubitorilor de arta ca un redutabil portretist, multe dintre compozitiile sale de maturitate devenind cu adevarat iconice pentru pictura europeana si nu numai.
Daca la parter pot fi vazute sculpturile lui Bourdelle, subsolul este adesea rezervat pentru expozitiile muzeului de lucrari de arta din a doua jumatate a secolului XX, intr-un interesant contrast cu ampla sectiune dedicata unui reprezentant al picturii neoclasice precum Ingres. Cu alte doua sali cu expozitii permanente de ceramica franceza si straina din secolele XVIII-XIX, unde pasionatii vor putea admira unele piese unice. Dar cei mai multi iubitori de arta care ajung aici vor dori cu siguranta sa descopere cea mai bogata colectie de lucrari semnate Ingres disponibila in vreun muzeu, nu mai putin de sase sali cu scene istorice, scene de gen si portrete, intre care Joseph Ingres (1804), un reusit portret al tatalui artistului, la randul sau sculptor si pictor. Cel putin la fel de impresionante sunt scenele religioase, ca celebra compozitie Hristos dandu-i cheile Sf Petru (1820) sau alte portrete, ca cele infatisandu-l pe Jean-Francois Gilibert sau Lorenzo Bartolini. De la picturi de tinerete, in care Ingres inca isi cauta stilul si maniera proprie, profund marcat de influenta maestrilor pe care ii admira, la amplele compozitii si portrete de maturitate, cand deja devenise un pictor recunoscut, muzeul ofera totul in expozitia permanenta.