Program de formare în educaţia muzeală pentru cadre didactice
Lecţia de botanică predată în faţa unui vas cu flori pictat de Jan Brueghel cel Bătrân. Revoluţia de la 1848, Unirea Principatelor sau Războiul de Independenţă nu numai în cifre şi fapte, ci şi în imagini vii, puternice: portrete de lideri revoluţionari, scene de bătălie, momente istorice surprinse pe pânză de Szathmari, Aman sau Grigorescu.
Exemplificarea formelor de relief din diverse regiuni ale ţării sau a capitalelor Europei prin intermediul peisajelor imortalizate de artiştii călători. Ca să nu mai vorbim de viaţa la curtea domnească sau istoria costumelor ilustrate cu îndemânare de marii maeştri ai artei româneşti şi europene.
Nici matematica nu este exclusă, căci geometria, simbolistica liniilor şi a numerelor sau volumul şi perspectiva sunt foarte uşor de explicat, mai ales când analizezi un tablou cubist în paralel cu o capodoperă renascentistă.
Toate acest exemple sunt menite să îi convingă pe învăţători şi profesori să schimbe sala de clasă cu o sală din Muzeul Naţional de Artă al României atunci când le predau celor mici nu numai desen, literatură şi istorie, dar şi geografie, biologie, matematică, religie şi multe alte materii.
Aceasta este miza programului de formare pentru cadre didactice Educaţia nonformală în muzee, organizat de Casa Corpului Didactic (CCD) din Bucureşti în parteneriat cu Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) în perioada 7 martie – 30 aprilie. Programul este acreditat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului din România.
Scopul programului este utilizarea muzeului ca resursă educativă şi încurajarea cadrelor didactice să completeze metodele de predare şi învăţare tradiţionale cu principiile educaţiei nonformale şi o abordare interdisciplinară şi interactivă.
Aceasta este a treia sesiune de formare în cadrul programului, care a debutat în anul 2009. Structura programului include cursuri de teoria educaţiei muzeale, de istoria artei, de utilizare a jocului ca instrument educativ, dar şi activităţi practice, care se desfăşoară la MNAR. Partea practică are rolul de a exemplifica temele discutate şi de a familiariza cadrele didactice cu muzeul, un mediu educaţional nou. Noţiunile şi tehnicile de educaţie muzeală sunt aplicate la patrimoniul MNAR, dar pot fi adaptate uşor pentru orice muzeu.
Programul Educaţia nonformală în muzee a fost conceput de către specialiştii în educaţie ai MNAR, în colaborare cu profesori metodişti de la CCD, iar formatorii sunt specialişti în educaţie muzeală, istorici de artă şi specialişti în ştiinţele educaţiei. Învăţătorii şi profesorii care finalizează programul primesc 11 credite profesionale transferabile şi vor avea pregătirea şi competenţele necesare pentru a susţine în muzeu orele cu propriile grupe de elevi, indiferent de materia predată, fără a mai apela la serviciile unui educator muzeal, cum se întâmplă în prezent.
Muzeul Naţional de Artă al României are o experienţă îndelungată în conceperea şi implementarea programelor educative adresate preşcolarilor, elevilor din ciclul primar, gimnazial şi liceal, precum şi familiilor şi adulţilor.Din anul 2000, când au fost lansate, programele pentru public s-au bucurat de succes şi continuă să atragă un număr mare de vizitatori. Programele pentru şcoli sunt foarte populare tocmai pentru că vin în întâmpinarea învăţătorilor şi profesorilor propunând cicluri tematice pentru diverse materii şcolare (lista completă a temelor este disponibila pe site-ul mnar.arts.ro, rubrica Programe pentru public).
Acest program de formare are ca obiectiv creşterea numărului de participanţi care beneficiază de programe educative la muzeu, deoarece absolvenţii cursului vor putea susţine activităţile în paralel cu personalul specializat şi voluntarii MNAR.
Martie 2011