Dupa o noapte de film asiatica, cu `My Blueberry Nights`, al lui Wong Kar-wai - pelicula ce a deschis ieri cea de-a 60-a editie a festivalului - Cannes-ul trece azi si prin Europa de Est. Filmul lui Cristian Mungiu, `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, are proiectia oficiala in aceasta seara, dupa `Zodiac`, al americanului David Fincher.
Pentru premiera mondiala a primului sau film din seria `Amintiri din Epoca de Aur`, regizorul s-a inconjurat de o intreaga echipa si de familie. Nu mai putin de 14 oameni au luat avionul spre Cannes, printre care actorii Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Alex Potocean, operatorul Oleg Mutu, producatorii Dan Burlac si Alex Teodorescu.
Nu lipsesc sotia lui Mungiu si fiul lor de 2 ani, Vladimir. Centrul National al Cinematografiei (CNC), care a finantat filmul cu 300.000 de euro - jumatate din bugetul total al filmului, va suporta la Cannes cheltuielile legate de copiile pentru festival, tiparituri si promotie, in valoare de 20.000 de euro.
Cu acest film, Cristian Mungiu intra intr-o companie selecta de cinci regizori din Europa de Est, prezenti in competitia oficiala: Emir Kusturica, deja obisnuit al Cannes-ului, cu `Promise Me This`, rusul Alexander Sokurov, cu `Alexandra`, regizorul maghiar Bela Tarr - `The Man from London`, si siberianul Andrei Zvyaguintsev, care vine in festival cu al doilea film al sau, `The Banishment`.
Comunism si violenta
Lista celor 22 de regizori din competitie e dominata, de altfel, de americani, estici si asiatici. Nici picior de regizor spaniol, italian sau britanic.
Pe langa concurenta serioasa din Est, Mungiu are de infruntat numele tari ale Hollywoodului: Quentin Tarantino, David Fincher, fratii Coen sau Gus Van Sant. `Zodiac` al lui Fincher, regizorul celebrului `Fight Club`, are proiectia tot astazi, inainte de cel al lui Mungiu.
Daca cineastul roman aduce o poveste sobra din comunism, despre drama a doua studente prinse in vartejul Decretului 770, care interzicea avorturile, Fincher vine cu obsesii si violenta, intr-un scenariu cu criminali in serie.
Maine, au proiectia oficiala `Les chansons d’amour`, in regia lui Cristophe Honore, si `The Banishment`, al lui Andrei Zvyaguintsev. Atractia zilei va fi insa ultimul documentar al lui Michael Moore, `Sicko`, din afara competitiei.
Moore a gasit fisuri grave in sistemul medical american, starnind reactii chiar inainte de difuzarea filmului. Cel de-al doilea film romanesc la Cannes, `California dreamin’ (nesfarsit)`, al lui Cristi Nemescu, selectat la Un Certain Regard, va rula in penultima zi de festival, pe 26 mai.
FILMARI
Making-of cu `chinuri`
Cand filmeaza, Cristian Mungiu `chinuieste` o intreaga echipa de operatori, sunetisti si asistenti. Pentru ca nu-i convine austeritatea platourilor de filmare, regizorul prefera strazile sau apartamentele, unde tehnicienii au o multime de detalii de reglat. Lui Mungiu ii plac la fel de mult si cadrele cat mai largi si lungi, spre `disperarea` operatorilor.
`Cand vrei sa filmezi o camera, intr-un unghi de 360 de grade, o echipa intreaga trebuie sa alerge in spatele camerei de filmat si s-o faca si in liniste. Uneori, e comic`, spune Mungiu. Actiunea e plasata in anii ‘80, in Iasi, insa filmarile au avut loc la Bucuresti timp de 30 de zile. Recrearea atmosferei din comunism a fost mai dificila decat ar fi parut, pentru ca `au aparut zeci de reclame colorate, antene de satelit, aer conditionat si de sapte ori mai multe masini`.
DE NEUITAT
Comunismul se serveste cu Brifcor
Filmele din ciclul `Amintiri din Epoca de Aur` nu vor sa critice, nici sa descrie comunismul romanesc, spune Cristian Mungiu, ci sa reia povesti din tineretea lui si a altora.
`Sunt oameni care frecventeaza liste de discutie pe net despre brandurile care ne-au marcat copilaria, ca Frucola, Bem, Brifcor, Cutezatorii, Arici Pogonici. Oamenii astia isi doresc sa-si vada povestile tineretii lor pe ecran si cumva filmele acestei serii sunt pentru ei`, a precizat regizorul, pentru NewsIn. In `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, povestile nu-s nicidecum senine.
Intr-un camin studentesc din Iasi, intr-o zi din 1987, doua studente - Otilia (Anamaria Marinca) si Gabita (Laura Vasiliu) - traiesc drama tinerelor supuse Decretului 770, care interzice avorturile. `Cand am intrat la scoala, eram sapte Cristian in clasa. Erau chiar prea putine variante de nume pentru cati copii se nascusera`, povesteste Mungiu.
Drama lor reia suferintele a peste 500.000 de femei cat se presupune ca au murit atunci, in urma avorturilor ilegale. Mungiu nu insista insa pe contextul istoric, ci pe decizii personale si consecintele lor, pe trairi: `Nu se pomeneste de Ceausescu in film, nu se rostesc nici macar o data cuvintele tovaras sau comunism. E o poveste despre oameni traind atunci, iar faptul ca lucrurile se petrec pe vremea dinainte e contextul si nu subiectul filmului`.
Distributie `cu accent`
Sapte actori din Moldova au mutat actiunea la Iasi
In iulie anul trecut, cand Cristian Mungiu finisa ultima varianta a scenariului pentru `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, avea in minte un singur actor: Vlad Ivanov, in rolul lui Bebe, `medic` de ocazie, care provoaca avortul Gabitei (Laura Vasiliu).
Aproape toti actorii alesi de el sunt moldoveni, desi nu-si propusese acest lucru: Laura Vasiliu e din Piatra-Neamt, Vlad Ivanov din Botosani, iar Anamaria Marinca e ieseanca, la fel ca Mungiu. Au fost chemati de la Iasi pentru aparitii scurte in film si Teo Corban, Ion Sapdaru, Adi Carauleanu si Georgeta Burdujan.
`Cred ca exista o obisnuinta mentala in a-i recunoaste pe cei care-ti seamana. Sau nu. Gasesc usor falsa pentru film dictia precisa, de stiri, si, de cate ori pot, prefer accentele`, explica cineastul. Provenienta actorilor l-a determinat pe regizor sa stabileasca actiunea filmului intr-un oras din Moldova, mai exact la Iasi, desi s-ar fi putut petrece in orice alt oras cu studenti.
Filmarile au ramas insa in Bucuresti. Mungiu a organizat un casting serios, in care numai Ivanov era sigur distribuit. `Vlad Ivanov joaca excelent un rol complicat - ins cu biografie incerta, cu intentii amestecate, viclean, parsiv si cinic`, descrie regizorul.