sa-l scoata pe ecranele romanesti mai devreme de toamna, mai exact acum, repede, pana intra studentii in vacanta. Altfel, primele teritorii din cele peste 30 in care a fost vandut filmul inca inainte de a fi fost anuntat castigator al Palme d’Or-ului sunt tarile catolice din Europa, mai ales Italia si Polonia, unde nimereste peste amplele dezbateri privind interzicerea avorturilor prin lege. "Nu e treaba noastra : mai spune Mungiu : dar e posibil sa actionam in judecata persoana care a pus filmul pe net, pentru ca exista modalitati prin care ea poate fi identificata."Un asemenea succes al unui film romanesc e in continuare ireal, o recunoaste si cineastul, care spune ca in ultimele doua saptamani si jumatate a vorbit extrem de mult si a inceput sa se repete. Tot el mai spune ca nu a prevazut niciodata impactul mediatic al filmului.Daca are un regret e ca la nici o proiectie avuta pana acum in cadrul TIFF-ului n-a avut si o sesiune de intrebari si raspunsuri, pentru ca ar fi fost curios sa afle reactiile directe ale publicului. "4 luni..." va avea premiera franceza pe 27 august, intrand cu 150 de copii, estimandu-se un numar de spectatori de 300.000. "Daca in Romania filmul va intra cu 5-6 copii si o sa vina 30.000 de insi sa-l vada, o sa fim foarte fericiti", spune regizorul, care s-a aratat incantat de faptul ca strainii care l-au vazut pana acum, adica jurnalistii de la Cannes, nu l-au vazut ca pe o poveste despre comunism sau avorturi, ci ca pe un film despre singuratate, unul despre clasele sociale si relatiile umane din comunism, si chiar un "thriller social", cum au scris ziarele americane. Un lucru e cert, filmul lui Cristian Mungiu este primul film romanesc ce acopera o arie de distributie mondiala niciodata pana acum accesata de un alt film autohton.El va fi vazut din Islanda pana in Asia, America de Sud si India. "Nu stiu ce o sa inteleaga indienii din el, dar sper sa le placa", a spus Cristian Mungiu ieri, dupa ce, cu o zi inainte, la petrecerea oferita de primarul Sibiului, Klaus Johannis, i-a replicat acestuia: "Multumesc pentru felicitari, dar sper sa-mi spuneti la fel si dupa ce vedeti filmul". La Sibiu, miercuri a fost cea mai importanta zi a TIFF-ului, drept pentru care au venit nu numai invitatii de la Cluj-Napoca, dar si presedintele CNC, Eugen serbanescu, si Sorin Marin. Dupa proiectia filmului lui Cristian Mungiu, toata suflarea s-a tras in Piata Mica, unde Fanfara Ciocarlia si Esma Redzepova au scos sufletul dansatorilor. E foarte greu sa dansezi pe o muzica atat de rapida, muzicienii tigani fiind printre cei mai rapizi instrumentisti din lume. S-a dansat pe intervalul dintre scaune, dar am vazut si o fata dintr-o casa vecina care dansa in camera. Mihai Chirilov, directorul TIFF-ului, a dat startul si chiar s-a urcat pe scena in admiratia membrilor fanfarei, care l-au recomandat de mai multe ori, ca la nunta, "seful de la festival!", "Genialul!","Sa fie director si la anu’!". Mihai Chirilov merita laudele, caci sa organizezi un festival din doua festivaluri desfasurate in doua locuri diferite e nebunesc. Pe de alta parte, la filmele straine n-a fost deloc mare nebunie, festivalul de la Sibiu nejustificandu-si risipa de energie si de bani decat pentru punctele sale forte : filmele romanesti, concertul, proiectiile in aer liber din Piata Mica. TIFF-ul sibian a fost o exceptie : foarte placuta : prilejuita de anul 2007.Armand Assante a reusit sa-si indeplineasca ritualul, acela de a juca fotbal. A mers la o miuta pe Stadionul Municipal, insotit de bodyguard, dar jucatorii echipei locale, Inter Sibiu, l-au reperat si nu l-au "eliberat" pana nu le-a dat autografe la toti. Urmatoarea "victima" a cinefililor sibieni e Franco Nero, care ajunge pe malurile Cibinului vineri.