Lungmetrajul `Patru luni, trei saptamani si doua zile`, produs de Mobra Film, regizat de Cristian Mungiu, participa in competitia celei de-a saizecea editie a Festivalului de la Cannes, care va incepe pe 16 mai.Prima parte din `Amintiri despre comunism` surprinde o zi de sambata din viata a doua fete, in anul 1987. Regizorul spune ca succesul filmului se datoreaza si actorilor cu rol principal, Anamaria Marinca, Laura Vasiliu si Vlad Ivanov, precum si operatorului Oleg Mutu. Filmul are un buget de 600.000 de euro, din care jumatate de la Centrul National al Cinematografiei (CNC), iar restul de la TVR si agentii de publicitate.Mungiu spune ca `Amintiri...` vor include doua serii, dintre care una va cuprinde alte trei povesti, si ca va continua cu postproductia, dupa Cannes.Comunismul, in contextEVZ: Ce sanse ai de a castiga `Palme D’Or` avand in vedere ca ii ai competitori pe Tarantino si Kusturica?Cristian Mungiu: Cu participarea in competitie deja am obtinut tot ce imi propusesem. Concuram cu Wong Kar Wai, Tarantino, fratii Cohen sau Kusturica, deci nu stiu ce sanse sunt, dar, fara indoiala, cele zece zile ale festivalului vor fi foarte placute pentru noi.
Crezi ca tema comunismului `va prinde` la Cannes?Comunismul nu constituie deloc subiectul filmului. E o poveste despre oameni traind atunci, despre alegeri in viata si consecintele lor, iar faptul ca lucrurile se petrec in vremea dinainte e contextul, si nu subiectul filmului. Aleg povesti care sa ma intereseze in primul rand pe mine - am convingerea ca, daca povestea pe care o zic ma rascoleste pe mine, ma emotioneaza, ma face sa rad sau sa plang, sunt sanse sa aiba acelasi efect si asupra altora.
Pe ce mizezi cel mai mult?Cred ca o buna parte din succesul filmului sta in regie. Exista o stilistica foarte precisa: secventele sunt dintr-un cadru - frontal pe actiune, cadrele consecutive sunt perpendiculare unul fata de celalalt, aparatul nu panorameaza fara motiv, nu exista niciun racursi sau plonje, iar campul actiunii e si inapoia camerei. Sunt multe replici din `off` in film si pe alocuri personaje cadrate fara cap sau care vorbesc exclusiv din afara camerei. Nu exista muzica de film. Am incercat ca totul sa fie cat mai plauzibil si firesc si cred ca am reusit.Trafic de influenta la CNCCum te raportezi la scandalurile legate de finantarile CNC? Tu ai obtinut bani si in 2005, si in 2006.Exista doua cinematografii in Romania - cea care determina articole in presa internationala despre fenomentul cinematografiei romane de astazi si care da filmele pe care le prezinta MAE-ul si ICR-ul ca sa promoveze imaginea Romaniei in lume si cealalta cinematografie care consuma cea mai mare parte din bugetul anual de productie si care produce filme facute strict pentru interesul producatorilor lor si al celor care le favorizeaza finantarea. E vorba de infractiuni, de valize cu bani, de ilegalitati si trafic de influenta. Sa califici atatea ineptii pentru finantare la un concurs CNC ca la ultima editie si sa nu finantezi proiecte ale lui Cristi Puiu, Razvan Radulescu sau Radu Budrala e scandalos. Sa nu ne amagim, finantarea tinerilor la concursurile CNC e doar acoperirea necesara pentru ca in spate sa se poata derula nestingherita imparteala malaiului.`4 luni...` e al doilea lungmetraj al tau in cinci ani, dupa `Occident`. De ce a durat atat de mult?N-am stat in timpul asta: am dezvoltat Mobra Films, casa noastra de productie, am intrat in publicitate, am cumparat o casa si am facut un copil. Urmeaza sa mai sadesc un pom. O sa-mi iau familia la Cannes si o sa-l sarbatorim pe fiul meu, Vladimir, acolo. Va implini 2 ani in timpul festivalului. Vladimir e fara indoiala cel mai bun lucru din viata mea. Existenta lui m-a facut mai responsabil si a creat niste prioritati.
TRASEUDe la Litere la filmCristian Mungiu a implinit 39 de ani saptamana trecuta, pe 27 aprilie. Lungmetrajul `Occident` (2002), care a participat la Cannes, in sectiunea `Quinzane des realisateurs`, vorbeste despre romanii care viseaza la Occident ca la Tara Fagaduintei, a fost facut in trei ani, cu un buget de 400.000 de dolari. Inainte de `Occident`, a realizat lungmetraje ca `Mana lui Paulista` (1999), `Corul pompierilor` (2000), cu Mircea Diaconu si Ioan Gyuri Pascu. Cu `Zapping` (2000) a castigat Premiul pentru regie la DaKino. Regia de film insa n-a fost prima sa optiune profesionala. Intai a facut Literele la Iasi, a lucrat ca profesor, apoi ca jurnalist. A absolvit Academia de Teatru si Film doar in 1998, adica la 30 de ani. `Dupa `Occident`, am facut un film scurt, `Turkey Girl`, am scris alte trei scenarii de lungmetraj, am creat si dezvoltat Mobra Films`, povesteste regizorul. (Catalina George)