Nu se stie exact unde si cand a aparut ia, dar se stie sigur ca ceea ce numim noi astazi costum popular a reprezentat ani de-a randul haina pe care, atat taranii cat si nobilimea de la oras, o imbracau si la munca, si la biserica, dar si in zilele de sarbatoare. Costumul popular a fost purtat de generatii intregi, pana cand nu a mai reprezentat mare lucru. Doar cativa batrani il mai imbracau atunci cand mergeau la biserica. Asa au disparut incet si cei care il purtau dar si cei care il faceau. Astfel, portul nostru popular a ajuns sa fie purtat doar in zilele de sarboroare, in anumite zone, unde traditia a ramas inca vie in sufletele romanilor.
Dar, portul romanesc nu a ramas pentru mult timp in umbra. In 2011, designerul francez Philippe Guilet, cu sprijinul a peste 50 de mestesugari, artisti si designeri romani, a lansat colectia Couture toamna-iarna, reusind sa readuca in atentia strainilor si a romanilor portul traditional romanesc. „Prin 100%.RO am vrut sa arat romanilor ca au tot ce le trebuie aici, in tara lor, pentru a crea lucruri minunate, dezvoltand ceea ce au. Se numeste 100%.RO pentru ca este un proiect in care toate resursele folosite, toti oamenii din echipa de creatie si de implementare sunt romani”. (Philippe Guilet)
Ia a fost o sursa de inspiratie si pentru alti designeri straini, Yves Saint Laurent, Tom Ford si Alber Elbaz fiind doar cativa dintre acestia. Nici designerii romani nu au ramas indiferenti la acest nou trend care incepea sa prinda contur, si au lansat colectii ce contin motive traditionale sau broderii din folclor. Printre cele mai folosite, se pare, se numara motivele traditionale din Bistrita-Nasaud si cele din Maramures si asta datorita culorilor aprinse.
Primul designer roman care a avut curajul sa iasa in lume cu portul nostru popular a fost Ingrid Vlasov, care si-a prezentat colectia la saptamana modei de la Paris. Dorin Negrau, Valentina Vidrascu si Sandra Galan au fost de asemenea influentati de folclor. Creatiile vestimentare create de acestia aduc in prim plan elementele traditionale, dar intr-o forma moderna. De exemplu, Valentina Vidrascu a reusit sa puna creatiile de inspiratie populara intr-o lumina sofisticata, infatisand o femeie moderna, sigura pe ea, care pretuieste detaliile lucrate manual si tesaturile fine. Pana si traditionala basma cu motive florale poate fi pusa in valoare, dar de aceasta data ca accesoriu, putand fi purtata la gat sau pe umeri.
Mai 2014
A.I.
editor artline.ro