Prestigioasa Academie Regala de Arta din Londra gazduieste pana pe 10 iunie 2007 o inedita expozitie dedicata unui aspect mai putin cunoscut al artei lui Monet - desenul. Manifestarea incearca sa exploreze prin intermediul lucrarilor selectate rolul jucat de desen in creatia lui Monet, de la primele sale incercari pana la compozitiile de anvergura. Desi cei mai multi dintre admiratorii lui Monet sunt convinsi ca artistul lucra in natura, transpunandu-si pe panza "impresiile", de fapt pictorul a fost un neobosit desenator, care realiza un numar impresionant de schite si compozitii preparatorii, in creion sau pastel, pentru orice lucrare cat de cat importanta. Chiar daca public artistul a evitat sa vorbeasca despre munca titanica dedicata fiecarei compozitii, preferand sa impuna ideea de "impresii", numarul impresionant de studii si desene prezinta un Monet necunoscut practic publicului larg.
Curatorii expozitiei au ales peste 80 de lucrari, imprumutate din colectii particulare si din cele ale unor muzee si galerii de prestigiu, majoritatea fiind prezentate pentru prima oara in public. Primele piese selectate dateaza din perioada de inceput a carierei lui Monet, din anii de adolescenta petrecuti la Havre, cand viitorul impresionist observa cu atentie lumea din jurul sau, fiind insa atent si la schimbarile din arta aparute in a doua jumatate a secolului XIX. Expozitia continua cu prezentarea mai multor studii si schite preparatorii pentru unele dintre marile sale compozitii, precum celebrul Dejeuner sur l'herbe sau peisajele realizate in Normandia dupa 1860. Prin alaturarea anumitor compozitii organizatorii incearca sa examineze legatura dintre pastel si lucrarile in ulei. Astfel de legaturi sunt vizibile si in lucrarile ulterioare, realizate dupa 1880 si mai ales in seria de imagini din Londra, realizate in perioadele petrecute de artist in capitala britanica, intre 1899 - 1901.
O sectiune a expozitiei este dedicata desenelor realizate de Monet dupa picturile sale, destinate litografierii si publicarii in publicatii de arta ale vremii, precum L'Art dans les Deux Mondes. Familiarizat si atras de tehnicile litografiei, Monet, incerca sa transpuna imaginile din pictura intr-o forma usor accesibila maselor, care ii permitea si o libertate apreciabila.
Expozitia de la Academia Regala de Arta din Londra este o inedita abordare a unei parti putin cunoscute din creatia lui Monet, prezentand stilul de lucru al acestuia intr-o noua maniera.
Iunie 2007