Este moda arta ? Aceasta este intrebarea care a facut obiectul unor dezbateri interminabile si careia nu i s-a gasit inca un raspuns clar, si s-ar putea sa nu se gaseasca vreodata. Dar un lucru este clar : moda inseamna preocupare pentru frumos.
E suficient sa deschideti orice revista de profil unde veti gasi cu siguranta reclame, articole despre moda din acest moment. Paginile placute si colorate aduc mici placeri. Magazinele si buticurile incep sa arate tot mai mult ca niste galerii de arta, pantofii par sa fie creati de artisti, pierzandu-si adesea aspectul practic, iar numele vedetelor din lumea modei sunt mai cunoscute decat cele ale politicienilor. Iar legaturile din lumea modei sunt adesea suprinzatoare, cum a fost colaborarea dintre Stella McCartney si Jeff Koons, numit si "regele kitschului", care a fost punctul de pornire pentru o colectie care este definitorie pentru ce se poarta in lumea imbinarii dintre arta si moda. Artistul american care se gasea in publicul ce urmarea fascinat defilarea la Paris a norilor de roz si portocaliu intens, sub forma unor rochii stralucitoare, este responsabil si pentru bratarile si colierele cu cap de iepuras norocos care au devenit rapid accesorii la moda in aceasta vara. McCartney, care a mai colaborat cu artisti precum Gary Hume, David Remfry, Robert Crumb, l-a ales pe Koons pentru sensul umorului de care da dovada acesta, dar si pentru creatiile indraznete care au inspirat numeroase femei.
Colectiile pentru toamna-iarna 2006 tind sa urmeze aceasta directie, cu elemente picturale abundente si intense. Atat cromatic cat si ca design modelele rochiilor, pentru a da doar un exemplu, par mai curand opere de arta decat simple haine. Iar unii comentatori s-au hazardat chiar sa afirme ca in acest ritm creatiile haute-couture vor deveni in scurt timp piese de colectie mai curand decat haine.
Designerul american Prouenza Schouler - ale carei creatii sunt deja in voga, in buna parte datorita noii vedete Chloe Sevigny - a ales sa se inspire din motivele haoticele ale artistului plastic abstract Cy Twombly. Valentino a prezentat publicului un model de top, Gemma Ward, purtand o pereche de pantaloni cu grafitti care amintesc de creatiile artistului afro-american Jean-Michel Basquiat, iar designerul Ann Demeulemeester a preferat creatiile inspirate de stilul din ultimele lucrari semnate de Jackson Pollock.
Donna Karan, care s-a facut cunoscuta prin modele minimaliste si monocrome, este un alt designer care s-a lasat atras de dimensiunea artistica. Dupa ce a fost casatorita cu un artist, regretatul Stephan Weiss, Karan continua sa fie inspirata de creatiile artistilor si incearca sa imbine moda si arta intr-un tot armonios. Ultima sa colectie, marcata de tusele pline de culoare ale artei tinere din New York, este plina de fluiditate si miscare.
La Londra, Lulu Guiness a apelat la arhivele de la Tate Modern pentru a gasi surse de inspiratie pentru noua sa colectie de genti si posete, iar numele alese spun totul : Couteau, Dali, Magritte. Dimensiunea suprarealista pare sa fie preferata designerului, fie ca este vorba de moda, fie de arta. Dar, in final, acestea nu se confunda oare ?
Dar nici o alta casa de moda nu a facut aceasta trecere in dimensiunea artistica mai pregnant decat britanicii de la Antoni & Alison. Acestia au preferat sa renunte definitiv la prezentarile traditionale si sa isi lanseze noua colectie intr-un atelier de sculptura de la Chelsea School of Art. Modelele au purtat creatii care aminteau de halatele patate de vopsea ale pictorilor, iar ca accesorii au ales pensule si palete sau pantofi care aminteau prin cromatica de carpa manjita de culori si aruncata pe marginea sevaletului. Cei doi creatori au declarat ca desi sunt indragostiti de arta, intre aceasta si moda distanta este clara, asa ca orice imbinare trebuie facuta cu stil si inteligenta, altfel rezultatul ar fi o catastrofa. Antoni & Alison spun ca moda trebuie sa ia in calcul si aspectul practic, functionalitatea, utilitatea hainelor.
Atunci ce face arta cel mai bun prieten al modei, cel putin in ultimul timp. Specialistii cred ca totul a inceput inca din anii '30 ai secolului trecut, cand Elsa Schiaparelli a creat modele inspirate de bunii sai prieteni, Salvador Dali si Pablo Picasso. Sau poate ca inceputurile sunt mai recente, in anii '70, cand Yves Saint Laurent a creat faimoasele rochii Mondrian. Oricum, designerii au apelat adesea la creatia artistica pentru a-si gasi noi surse de inspiratie. Designerii s-au inspirat din cele mai diverse domenii de-a lungul timpului, dar in acest moment tendinta generala este de a realiza piese speciale, unice si de a accentua dimensiunea culturala. In plan social, multi dintre acesti designeri sunt la randul lor colectionari de arta, entuziasti si pasionati, asa ca cele doua lumi se pot uni cu usurinta.
Julie Verhoeven, artist plastic ale carei schite au fost deja folosite de Louis Vuitton pentru modelele de posete, este o veterana a imbinarii intre arta si moda, incepand sa lucreze in domeniu la sfarsitul anilor '80, ca asistentul lui John Galliano.
Chiar daca admite ca cele doua lumi se intalnesc si se suprapun, artistul este de parere ca granitele exista. Arta este libertatea totala, nu trebuie sa iti pese de ce cred sau prefera ceilalti, dar daca ai face la fel in moda, atunci intreaga industrie s-ar prabusi rapid.