Incercarea de a scrie o lucrare despre mistica ebraica ar putea sa para cu totul neobisnuita. Ideea dominanta atat in randul teologilor ca si in mintea omului obisnuit este ca iudaismul si mistica se situeaza la polii opusi ai gandirii, si ca, din acest motiv, formule precum "mistica ebraica" constituie o evidenta si de netagaduit contradictie in termeni.
Speram ca materialul din aceasta carte va arata lipsa de consistenta a acestei idei.
|
Misticul se deosebeste de credinciosul obisnuit prin faptul ca, in timp ce ultimul il cunoaste pe Dumnezeu printr-o revelatie obiectiva, fie in natura, fie intruchipat in Biblie, misticul il cunoaste pe Dumnezeu printr-un contact al inimii cu inima: cor ad cor loquitor. El are viziunea imediata, aude vocea calma, inceata care ii vorbeste deslusit in tacerea sufletului sau.
In acest sens, misticul se afla cu totul in afara domeniului tuturor marilor religii ale lumii. Pentru el, religia este doar propria sa religie individuala, propria sa cautare solitara a adevarului. El este un suflet aflat singur cu Dumnezeu.
J. Abelson a fost profesor de istorie comparata a religiilor la principalele universitati din Statele Unite. A scris nenumarate articole de specialitate. Mistica ebraica, in ciuda conciziei sale, ramane una din cele mai importante contributii aduse - alaturi de alti cercetatori precum Adolph Franck sau Gershom Scholem - la regandirea importantei componente mistice din iudaism.
Sursa : HotNews
Noiembrie 2006