Arts and Crafts s-a numit una dintre cele mai influente miscari artistice de design din timpurile moderne. Aparuta in Insulele Britanice, in jurul anului 1880, aceasta a depasit cu rapiditate granitele Europei, reusind in circa 50 de ani sa patrunda adanc atat in interiorul continentului american cat si al celui asiatic.
Arts and Crafts a atins maximul in cea de-a doua jumatate a perioadei sale, insa si-a continuat influenta puternica pana in anii ’30 ai secolului trecut. Acest curent care a contestat gusturile epocii victoriene, a fost inspirat de preocuparile unor ganditori, precum Walter Crane si John Ruskin, in domeniul reformei sociale si de idealurile designerului William Morris. Viziunea celor care aderau la aceasta miscare era, in principiu, urmatoarea: societatea nu trebuie sa se lase acaparata cu totul de fabrici, fiind mai importante operele manuale. Dupa cum se stie, revolutia industriala a adus numeroase beneficii in epoca, insa cu toate acestea ea nu putea fi acceptata fara o minima rezistenta din partea taberei conservatoare.
Cresterea clasei de consum in aceasta perioada a coincis cu cresterea bunurilor de consum obtinute industrial, de o mai slaba calitate si originalitate. Miscarea a militat constant pentru revenirea la metodele traditionale de realizere a artefactelor de interior utilizand forme decorative, simple, medievale, romantice sau folclorice. Miscarea a pledat pentru realizarea de reforme economice si sociale, fiind considerata anti-industriala.
Crane, Ruskin si Morris au afirmat ca ar fi mai bine pentru toti daca mestesugurile individuale ar reinvia, argumentand ca obiectele produse in masa nu se pot compara cu cele lucrate manual din punct de vedere calitativ. Arts and Crafts a mai insemnat o reactie artistica la statutul stagnant al artelor decorative la timpul si la conditiile in care a fost atins. Numele sau a fost imprumutat de la Societatea Arts and Crafts, fondata in 1887, care a cuprins o gama variata de ateliere de lucru si producatori. Fiecare tara a adaptat principiile noului curent in functie de propriile nevoi.
Desi lucrarile pot fi foarte diferite vizual, ele formeaza o unitate datorita idealurilor care stau la baza lor. Breslele medievale mestesugaresti au oferit un model estetic ideal pentru productia de obiecte artisznale, idei fiind imprumutate deopotriva din cultura europeana si cea islamica medievala. La acest fapt a contribuit intr-o mare masura cartea lui Owen Jones, intitulata “The Grammar of Ornament”, care a devenit o sursa de inspiratie pentru numerosi designeri atrasi de obiectele decorative.
I. C.
editor artline.ro
Decembrie 2013