Duminica seara, la cea de-a 60-a editie a Festivalului de Film de la Cannes, regizorul Cristian Mungiu a castigat pentru prima data cu un lungmetraj trofeul Palme d’Or pentru pelicula `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, clasandu-se, astfel, inaintea unor regizori consacrati ca Tarantino sau Emir Kusturica. Numele sau si al Romaniei vor fi adaugate pe lista istorica a marilor castigatori ai festivalului, dupa ce, in urma cu 50 de ani, Ion Popescu Gopo castiga un premiu similar pentru scurtmetrajul `Scurta istorie`. Este, fara indoiala, cel mai mare succes la care putea spera vreodata cinematografia romaneasca.Duminica seara la cea de-a 60-a editie a Festivalului de Film de la Cannes, regizorul Cristian Mungiu a castigat pentru prima data cu un lungmetraj trofeul Palme d’Or pentru pelicula `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, clasandu-se, astfel, inaintea unor regizori consacrati ca Tarantino sau Emir Kusturica. Numele sau si al Romaniei vor fi adaugate pe lista istorica a marilor castigatori ai festivalului, dupa ce, in urma cu 50 de ani, Ion Popescu Gopo castiga un premiu similar pentru scurtmetrajul `O scurta istorie`. Este, fara indoiala, cel mai mare succes la care putea spera vreodata cinematografia romaneasca, daca nu cumva ne mai ramane si sectiunea Oscar pentru film strain.Pelicula `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, scrisa si regizata de Cristian Mungiu, a fost selectionata pentru cea mai importanta sectiune a festivalului pe ultima suta de metri. `Acum un an nici nu ne gandeam la acest proiect, acum sase luni nu aveam bani pentru acest proiect, apoi speram sa ajungem la Cannes indiferent la ce sectiune`, a declarat bulversat tanarul regizor dupa ce a primit premiul. Filmul a intrat al doilea in concurs, fapt care nu i-a adus deloc un numar foarte mare de spectatori. Multi au stat deoparte. La urma urmei, subiectul filmului era despre ceea ce i se intampla unei fete care face un avort ilegal in ultimii ani ai regimului Ceausescu. Asa ca aceasta poveste nu era o propunere suficient de interesanta. Dar pana la a doua prezentare, absolut toata lumea incerca sa-l vada. Filmul este o revelatie nu numai prin faptul ca vine dintr-o tara in care cinematografia nu este deloc pe primul loc in preocuparile culturale locale, ci prin faptul ca este total lipsit de clisee, jucat si scris magistral si filmat intr-o maniera destul de neobisnuita. Nici un alt film prezentat in cadrul acestui festival nu a reusit sa egaleze aprecierea fenomenala a criticilor si a publicului deopotriva. Nimeni nu-i profet in tara luiCristian Mungiu a obtinut intr-adevar cel mai mare succes din istoria cinematografiei romanesti. Si din cauza asta reprezentantii Centrului National al Cinematografiei ar trebui sa nu mai iasa din casa de rusine. Pentru ca domniile lor nu au considerat ca proiectul lui Mungiu e suficient de bun. Asa ca i-au dat credit ca pentru locul 4 si l-au `asezat` pe locul 10 in clasamentul notelor pentru scenariu, cu 7,49 de puncte, in timp ce Tudor Giurgiu : nu-i asa? : obtinea un loc superior, cu 8,89 de puncte. Asta ca sa nu mai vorbim de Sergiu Nicolaescu, favoritul `expertilor` de la CNC, care a primit cel mai mare credit, dar care l-a felicitat, speram, sincer, pe tanarul lui coleg.Recunoastere internationala fara precedentTrebuie sa subliniem ca filmul lui Mungiu s-a bucurat de critici favorabile chiar de la inceputul festivalului. Aprecierile pe care le-a primit pelicula romanului, scria cu doua zile in urma agentia Reuters, se pot compara cu cele primite anul trecut de Pedro Almodovar, dar care in final n-a plecat acasa cu marele trofeu. De data aceasta, lucrurile au stat altfel. La cateva ore dupa acordarea premiului, ministrul francez al culturii si comunicarii, Christine Albanel, a apreciat intr-un comunicat ca filmul `4 luni, 3 saptamani si 2 zile` este `o marturie bulversanta a istoriei europene recente`. In schimb, directorul artistic al festivalului, Thierry Fremaux, sustine ca festivalul a distins o cinematografie tanara si incisiva, cu o tonalitate mai curand sumbra, si a dat intaietate unor filme, pe cat de angajate in plan moral si politic, pe atat de exigente in plan estetic. `Prin premiile acordate Romaniei, Mexicului si Coreei, juriul a recompensat tarile cele mai stimulante ale cinematografiei internationale din ultimii ani`, a declarat Thierry pentru AFP, fara sa stie, sau facandu-se ca nu stie, cu ce probleme se confrunta tinerii nostri cineasti. Cristian Mungiu a plecat intr-o scurta vacantaRegizorul roman s-a aflat la Cannes impreuna cu sotia sa si cu fiul lor, Vladimir. Contactat telefonic, Dan Burlac, producator asociat al filmului ne-a declarat: `Cristi a plecat intr-o scurta vacanta de doua-trei zile, ca sa se linisteasca, iar noi urmeaza sa organizam la Sibiu o conferinta de presa, cel mai probabil pe data de 1 iunie.` Dan Burlac - romanul care in urma cu 15 ani, student fiind, a dormit patru nopti pe plaja de la Cannes, promitandu-si ca intr-o zi se va intoarce la festival ca producator de film - spera ca filmul sa adune un numar mare de spectatori si in Romania.Dupa lupta, multi viteji se-arataCentrul National al Cinematografiei, mai aspru decat juriul de la CannesEugen Serbanescu, directorul Centrului National al Cinematografiei (CNC), s-a declarat mandru ca a reusit sa finanteze, la concursul de proiecte din 2006, filmul lui Cristian Mungiu, `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`. Cu toate astea, filmul s-a clasat pe locul patru la concurs si pe 10 in clasamentul notelor pentru scenariu. Acum, in urma acestui succes care va ramane in istoria cinematografiei, este cel mai usor sa te bati cu pumnul in piept si sa spui ca meritul iti apartine si tie. `Suntem mandri ca am reusit sa-l finantam la concursul din 2006`, a spus Serbanescu. El a mentionat ca la venire il vor felicita pe regizor, dar ca nu s-au gandit daca ii vor oferi o diploma. `Toate palesc in fata premiului, vom avea totusi o forma de recunostinta interna`, a adaugat Serbanescu. Cea mai frumoasa forma de recunostinta interna ar fi fost clasarea peliculei pe o pozitie demna si ideal era ca aprecierea sa vina la momentul potrivit, nu abia dupa ce filmul a fost distins cu Palme d’Or la Cannes.Desi la acelasi concurs din 2006 juriul CNC a considerat ca fiind cel mai bun proiectul lui Sergiu Nicoalescu, `Supravietuitorul`, acum Eugen Serbanescu mentioneaza ca premiul obtinut de Cristi Mungiu, duminica seara, continua un `trend impus de tinerii cineasti romani`, care au un potential imens si care ar trebui sustinuti mai intens. Ministrul culturii, Adrian Iorgulescu, a recunoscut, nu fara o urma de aroganta, ca `in principal, sigur, premiul lui Mungiu este rezultatul valorii acestui tanar cineast`. Dar aceasta remarca vine imediat dupa accentuarea faptului, de catre Iorgulescu, ca filmul `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, la fel ca si cel realizat de Cristian Nemescu si premiat post-mortem cu trofeul sectiunii Un Certain Regard, a fost realizat cu subventii de la buget, acordate de CNC. Mai presus de tot, succesul este urias si ar trebui sa fii prea carcotas pentru a nu recunoaste acest fapt. Adrian Iorgulescu spune ca apreciaza sincer performanta lui Mungiu de la Cannes, cat despre Eugen Serbanescu, acesta considera incheiata disputa sa cu Cristian Mungiu, provocata de o declaratie a regizorului. El spunea, intr-un interviu de la sfarsitul lunii trecute, ca `la finantarile de la CNC e vorba de infractiuni, de interesul producatorilor, de valize cu bani, de ilegalitati si trafic de influenta`. Tocmai pentru aceste declaratii, directorul CNC intentiona sa il dea in judecata pe regizor, episod pe care, insa, Serbanescu l-a dat acum uitarii. In acest moment, el este fericit de victoria filmelor lui Cristian Mungiu si Cristian Nemescu si se considera `suficient de inspirat` ca a finantat filmul lui Mungiu cu circa 350.000 de euro.Presa din toata lumea, despre performanta lui Mungiu'The Times': `Triumful realismului la Cannes`, Romania `a furat show-ul noaptea trecuta la cea de-a 60-a editie a Festivalului de Film de la Cannes. (...) `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, povestea unei studente din Romania comunista care indura lucruri de neimaginat pentru a fi sigura ca prietena ei va putea face un avort ilicit, a revendicat trofeul de aur, unul dintre cele mai importante premii, si replica Europei la Premiile Oscar`, scrie ziarul. 'Washington Post': `Traiasca Romania! Criticii internationali pot fi duri, dar cei mai multi au fost de acord ca la cea de-a 60-a aniversare a Festivalului de Film de la Cannes s-au prezentat filme foarte puternice. Nu a fost o surpriza ca premiul Palme d’Or a revenit unuia dintre cele mai indragite filme de la festival, `4 luni, 3 saptamani si 2 zile`, al regizorului roman Cristian Mungiu`.Agentia de presa 'Xinhua' din China: `Triumful romanesc de la Cannes scoate in evidenta industria de film din Romania ca fiind noua stea a cinematografiei europene`.'Reuters': `Inca un semn al evolutiei cinematografiei romanesti. Chiar daca se petrece in peisajul lipsit de compasiune sau culoare al socialismului est-european, povestea subliniaza prin ce sunt dispusi prietenii sa treaca pentru a se salva reciproc`. 'AFP': `Mica tara care a putut: Romania straluceste la Cannes!`'CNN': `Un portret sfasietor al unui avort ilegal in era comunista din Romania a reusit sa invinga alte 21 de filme ale unor regizori mult mai cunoscuti, precum Quentin Tarantino sau fratii Coen.`'The Guardian': `Criticii au pretuit realismul filmului si umilinta prin care a trecut Otilia, care s-a sacrificat pentru prietena sa`.'Liberation': `Mungiu nu este primul cineast roman care arata provocarea unei cinematografii cu spirit liber, dar este primul care beneficiaza de o recunoastere internationala atat de stralucitoare` si considera ca `juriul a dat dovada de un gust ireprosabil cand a decis sa-i acorde lui Mungiu Palme d’Or`.'Los Angeles Times' scrie ca triumful lui Mungiu `subliniaza afirmarea cinematografiei romanesti ca o forta mondiala`.'Le Nouvel Observator' considera ca succesul lui Mungiu transforma editia de anul acesta a festivalului intr-un `triumf romanesc`, intrucat, cu o zi inainte, un alt film din Romania a castigat premiul Un Certain Regard, cel al regretatului Cristian Namescu.'The New York Times': `Coplesitor si jucat stralucit, filmul prezinta o imagine austera a vietii in totalitarism. In cateva momente, pare un film de groaza. Printr-un meticulos control formal, dl Mungiu genereaza un suspans aproape de nesuportat si arata totodata, chiar in detalii concrete, consecintele avortului si ale interzicerii lui.` Fellini si Walt Disney l-au primit pe Cristian Mungiu alaturi de eiCu trofeul Palme d’Or, regizorul roman Cristian Mungiu se alatura multor nume mari ale cinematografiei mondiale recompensate cu acelasi premiu. In 60 de ani de la prima editie a festivalului, printre cei mai faimosi detinatori ai premiului Palme d’Or se numara Walt Disney, premiat, in 1947, pentru filmul de animatie `Dumbo`, Federico Fellini, pentru `La dolce vita`, 1960, sau Luis Bunuel, in 1961, pentru `Viridiana`. Regizorul japonez Akira Kurosawa a impartit trofeul, in 1980, primit pentru filmul `Kagemusha`, cu Bob Fosse, care a prezentat filmul `All That Jazz`. Emir Kusturica a fost premiat in 1985 pentru realizarea filmului `Otac na sluzbenom putu`. In 1990, David Lynch a fost recompensat cu marele premiu pentru pelicula `Wild at Heart`. In 2000, Lars Von Trier a primit trofeul pentru `Dancer in the Dark`. Un alt film de senzatie, care a luat Palme d’Or, in 2002, a fost `Pianistul` lui Roman Polanski. Socantul `Fahrenheit 9/11`, regizat de Michael Moore, a castigat marele premiu in 2004. O poveste spusa cu mult realismFavorit inca din a doua zi a festivalului, dupa ce a fost vizionat de critici si presa, filmul prezinta povestea a doua studente, Otilia (Anamaria Marinca) si Gabita (Laura Vasiliu), colege de camera intr-un camin studentesc. Ele invata la o universitate dintr-un mic oras din Romania, in timpul ultimilor ani ai regimului comunist. Gabita este insarcinata, iar Otilia inchiriaza o camera la un hotel ieftin. Avortul este ilegal si nici una dintre ele n-a mai trecut prin asa ceva pana acum. `4 luni, 3 saptamani si 2 zile` face parte dintr-un proiect mai amplu, intitulat `Amintiri din epoca de aur` - o istorie subiectiva a comunismului in Romania, spusa prin intermediul legendelor urbane. Scopul proiectului este acela de a vorbi despre aceasta perioada fara referiri directe la comunism, ci doar prin diferite povesti concentrate pe optiuni personale intr-un timp al intamplarilor nefericite pe care lumea trebuia sa le traiasca de parca ar fi fost firesti. Trofeul, aur purPana in 1954, juriul de la Cannes acorda `Marele Premiu al festivalului international de film`, trofeul fiind cate o opera realizata de artistii in voga ai vremii. La finalul lui 1954, la initiativa delegatului general Robert Favre Le Bret, directorii festivalului invita cativa bijutieri pentru a realiza designul unei frunze de palmier, stema orasului Cannes. A fost aleasa creatia lui Lucienne Lazon. Din 1964 pana in 1974 nu s-a mai acordat nici un trofeu propriu-zis, ci doar titulatura de `Mare Premiu`. In 1975, a fost reintrodus `Palme d’Or`, prezentat intr-o cutie din piele marocana rosie. In 1992, Thiey de Bourqueney a redesenat trofeul, introducand si suportul de cristal. Ultima modernizare a survenit in 1997, fiind facuta de Caroline Scheufele, presedintele firmei Chopard Jewellers. `Palme d’Or` este realizat din aur de 24 de karate si introdus intr-un mulaj de ceara, iar apoi este asezat pe o bucata de cristal. Astazi, trofeul este prezentat intr-o cutie din piele marocana albastra. Istoria premiilor romanesti la CannesDe-a lungul timpului, noua filme romanesti au fost premiate la cel mai important festival din Europa. Primul premiu castigat de un roman la Cannes a fost acordat lui Ion Popescu Gopo, in 1957, cand filmul sau `Scurta istorie` a fost distins cu Palme d’Or pentru scurtmetraj. Opt ani mai tarziu, in 1965, Liviu Ciulei a castigat Premiul pentru regie la sectiunea lungmetraj cu pelicula sa `Padurea Spanzuratilor`. In 1966, filmul `Rascoala`, regizat de Mircea Muresan, a fost distins cu Premiul pentru debut. `Cantecele renasterii`, in regia lui Mirel Iliesiu, a primit Marele Premiu pentru scurtmetraj si mentiunea speciala a Comisiei Tehnice in 1969. Abia dupa 35 de ani, alte filme romanesti au fost premiate la Cannes. Pelicula `Calatorie la oras`, regizata de Corneliu Porumboiu, a primit premiul al doilea la sectiunea `Cinefondation`, iar `Trafic`, in regia lui Catalin Mitulescu, a primit Palme d’Or pentru scurtmetraj. In 2005, Cristi Puiu a fost distins cu premiul `Un Certain Regard` pentru filmul `Moartea domnului Lazarescu`, iar in 2006, Dorotheea Petre a primit Premiul de interpretare al sectiunii `Un Certain Regard` pentru rolul din `Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii`, film regizat de Catalin Mitulescu. Tot in 2006, Corneliu Porumboiu a castigat Camera d’Or pentru `A fost sau n-a fost?`. Liliana Levinta,Anamaria Preda,P.M.