Primul gong al noii stagiuni teatrale bucurestene va rasuna curand. Indiscutabil, premiera-eveniment a toamnei se anunta a fi megaspectacolul ''Burghezul gentilom" al Teatrului National "I.L. Caragiale", o versiune damboviteana, raportata la mileniul trei, a cunoscutei piese de Moliere, apartinandu-i regizorului francez de origine romana Petrica Ionescu. Spectacolul va fi lansat in cadrul Sommet-ului Francofoniei, asa incat premiera oficiala - programata, cel mai probabil, pe 28 septembrie - va avea regim de protocol de gradul zero, oaspetele numarul unu fiind nimeni altul decat presedintele Frantei, Jacques Chirac. "Burghezul gentilom", in Bucurestiul anului 2010 In seara de gala, Sala Mare a Nationalului bucurestean, care dispune de 1.155 de locuri, se asteapta sa fie intesata pana la refuz de VIP-uri politice, sefi de state si de guverne, ministri de externe si alti inalti functionari, sositi la Bucuresti de pe cinci continente. Dincolo de festivismul inerent unei asemenea reuniuni la nivel inalt, a reprezentantilor Organizatiei Internationale a Francofoniei, ramane actul artistic. Pe prima scena a Romaniei anului de gratie 2006, fastul piesei lui Moliere, jucata la curtea Regelui Soare, e redus la interludii coregrafice, cu balet, muzica, cor si imagini filmate, cu decoruri si peste 300 de costume somptuoase. In luminile rampei vor evolua 100 de artisti, o echipa de la Opereta si o orchestra care va canta live, in ritmuri stupefiante. Viziunea lui Petrica Ionescu transforma "Burghezul gentilom" intr-o farsa satirica plasata in Bucurestiul anului 2010. Numele tuturor personajelor sunt romanizate, ca de altfel si situatiile din piesa. Burghezul Jourdain a devenit dl Jurdanescu, Nicole - Niculina, iar Lucile - Lucica. Eroul e un miliardar cu relatii interlope, "caruia nu-i mai ajunge Romania. Viseaza sa ajunga in lumea mare internationala si pica in plasa unui mafioso, care-i promite ca il va ajuta sa intre in gratiile unei lady. Care evident ca nu e decat o impostoare", a spus regizorul la o conferinta de presa. Printre profesorii pe care si-i ia Jurdanescu se numara si un specialist in imagine, al carui rost e sa-l invete cum sa se prezinte cand e invitat la televiziune. Directorul TNB, Ion Caramitru, a explicat, in aceeasi conferinta: "Titlul (n.r. "Burghezul gentilom") a fost ales pentru reverberatia contemporana in realitatea romaneasca. Ne poate trimite cu gandul la unele personaje, conjuncturi, imbogatiti peste noapte, dispute, incercari de a deveni altceva decat sunt, manipulare, folosirea mass-media". Primul spectacol de teatru realizat de Petrica Ionescu in tara Distributia spectacolului: Victor Rebengiuc, Cecilia Barbora, Medeea Marinescu, Marius Manole, Maia Morgenstern, Costel Constantin, Vlad Ivanov, Claudiu Bleont, Damian Crasmaru s.a. Scenografia ii apartine lui Dragos Buhagiar, muzica e compusa de Adrian Enescu, iar Razvan Mazilu si Andreea Constantinescu au coordonat coregrafia show-ului. Petrica Ionescu isi foloseste cele trei decenii de acumulari artistice si experienta pentru ''Burghezul gentilom'' de Moliere. Este primul spectacol de teatru pe care il realizeaza in tara, dar, dupa plecarea lui Andrei Serban de la directoratul TNB, regizorul s-a lasat convins de Fanus Neagu si Dinu Cernescu sa monteze ''O scrisoare pierduta'', chiar a inceput lucrul, insa spectacolul nu a vazut niciodata lumina rampei. In 2003, regizorul a semnat luxurianta montare a operei ''Oedipe'' de George Enescu, care s-a jucat pe scena Operei Nationale din Bucuresti, in cadrul Festivalului Enescu. Caramitru isi pune mari sperante Tot la TNB si tot in cadrul Francofoniei este inclus si spectacolul regizat de "copilul teribil'' al teatrului romanesc din ultimii patru-cinci ani, Felix Alexa, pe textul unui alt autor francez: ''Neintelegerea'' de Albert Camus. In distributie: Irina Movila, Lamia Beligan, Mariana Mihut, Mihai Calin, Matei Alexandru. Scenografia: Diana Ruxandra Ion. Regizorul revine la o sala draga lui, Amfiteatru, unde a realizat majoritatea spectacolelor sale de succes. Felix Alexa spune: "O miza foarte importanta pentru mine si pentru actori este stilul in care se joaca spectacolul acesta. Este o tragedie moderna, o piesa de substanta, plasata in zona metafizica, vorbind despre fragilitatea relatiilor umane, despre fragilitatea vietii intr-o lume in care neintelegerea devine planetara". Piesa gestioneaza o situatie de un tragism absurd: o hangita si mama ei ucid un client necunoscut, pentru a descoperi apoi ca acesta le era frate, respectiv fiu, iar de aceasta "neintelegere" ia act strainul, citind un articol de ziar, lipit pe peretele celulei sale. Sala Mare a TNB va gazdui una dintre premierele stagiunii 2006-2007 in care Ion Caramitru isi pune mari sperante. "Dansand pentru zeul pagan" ("Dancing at Lughnasa") de Brian Friel, in regia tinerei irlandeze Lynne Parker, care se declara fascinata de lucrul cu actori romani de mare calibru, precum Gheorghe Dinica, Vivian Alivizache, Tania Popa. Scenografia spectacolului ii apartine Stefaniei Cenean. Ca un bun cunoscator al culturii britanice, Ion Caramitru apreciaza textul drept "o capodopera a dramaturgiei irlandeze" si constata ca "exista o similitudine extraordinara intre temperamentul irlandez si cel romanesc, energiile interioare sunt extraordinar de asemanatoare". Ramane ca si publicul sa faca aceeasi constatare. Sala Atelier constituie spatiul de manifestare a reputatei Catalina Buzoianu, care revine la Teatrul National dupa o lunga absenta, pentru a finaliza lucrul la spectacolul "Menajeria de sticla", oprit de directia anterioara intr-o faza avansata de lucru. Regizoarea i-a incredintat Valeriei Seciu rolul titular din piesa lui Tennessee Williams, un text despre oameni care au tot viitorul in fata, dar refuza sa-si asume responsabilitatea existentei si se refugiaza intr-o lume de sticla unde se simt aparati, nefiind constienti ca aceasta este doar o iluzie. Miscarea scenica a spectacolului e coordonata de Malina Andrei, muzica ii apartine Dorinei Crisan Rusu, iar decorurile sunt creatia Liei Perjovschi. Contracte cu mari regizori romani In regim experimental, TNB propune, la inceputul stagiunii de toamna, spectacolul "Sanziana si Pepelea", dupa Vasile Alecsandri, in cadrul proiectului "Teatru nou cu piese vechi". Pentru Dan Tudor, acest basm pentru adulti reprezinta debutul la TNB si, totodata, cea de-a 20-a piesa pe care o monteaza. Actorul-regizor va colabora cu fostul sau profesor, Mircea Albulescu, intrat de curand in distributie, in rolul lui Papura Imparat. Din distributia spectacolului mai fac parte: Ileana Olteanu, Razvan Oprea, Ovidiu Cuncea, Silviu Biris, Monica Davidescu, Magda Catone, Marius Bodochi s.a. Coregrafia: Florin Fieroiu si Anca Raduta. Ion Caramitru doreste, pentru stagiunea 2006-2007, sa finalizeze contractele cu regizorii Alexandru Tocilescu, Dinu Cernescu, Claudiu Goga si Vlad Massaci si spera ca maestrul Liviu Ciulei, precum si regizorul ucrainean Andreiy Zholdak, sa monteze la TNB. Tot la capitolul proiectelor sigure ale Nationalului bucurestean se incadreaza Workshop-ul condus de Radu Penciulescu, la Centrul de Cercetare si Creatie Teatrala "Ion Sava", si seria intalnirilor din cadrul "Conferintelor Teatrului National". Prima conferinta a toamnei va fi sustinuta de ministrul de Externe, Mihai Razvan Ungureanu, pe 24 septembrie, cu tema "Morala si simtul public la romani acum 200 de ani". Deci TNB vine cu o bogata oferta, asa cum se si cuvine din partea celei mai importante institutii culturale a tarii.Un articol de Cristina Darmina Iamandi